Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kontanter VS. kortbetalning  (läst 17315 gånger)

Iselin

• Gäst
kontanter VS. kortbetalning
« skrivet: 04 feb-10 kl 15:19 »
hej.
bankerna vill att vi endast ska betala med kort.
tycker det borde vara en självklarhet att SJÄLV få välja hur man vill betala!
och som min vän Dave Ramsey säger: tjuvar har inte röntgensyn,de ser inte vilka som betalar med kort och vilka som betalar med kontanter.
för många är det SÄKRARE att endast ha med sig en viss summa i kontanter,för då kan man BARA bli av med den summan. Betalar du med kort blir du ju av med betydligt mer pengar.
bankerna för nu en krigsföring mot kontantförbud..
vad tycker du?
läs här: www.kontantfritt.nu

Iselin

• Gäst
SV: kontanter VS. kortbetalning
« Svar #1 skrivet: 04 feb-10 kl 15:37 »
ingen som ar en åsikt?

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #2 skrivet: 04 feb-10 kl 18:40 »
Tja, jag föredrar kort, och det är inte alls säkert du blir av med en större summa med ett kort, de måste ha koden också. Däremot ska man inte ha för mycket på kontot kopplat till kortet, ha alltid ett annat sparkonto för överskottet. Kort är mer bekvämt, plånboken blir mindre tung och man slipper räkna. Kanske enkla saker men de räcker för att få mig att föredra kortet. Dock försöker jag alltid ha 100-300 kr i börsen för tex inköp på platser som inte tar kort.
elliha.blogspot.com

Iselin

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 feb-10 kl 18:44 »
Tja, jag föredrar kort, och det är inte alls säkert du blir av med en större summa med ett kort, de måste ha koden också. Däremot ska man inte ha för mycket på kontot kopplat till kortet, ha alltid ett annat sparkonto för överskottet. Kort är mer bekvämt, plånboken blir mindre tung och man slipper räkna. Kanske enkla saker men de räcker för att få mig att föredra kortet. Dock försöker jag alltid ha 100-300 kr i börsen för tex inköp på platser som inte tar kort.
nja,koden tvingar de sig till...

johan/sandra

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 feb-10 kl 19:07 »
Nja, lite lurigt. Jag handlar ibland på kort och ibland kontant. Hur ska de tvinga till sig koden till ditt kort?

Det känns bra att betala med kort eftersom rånrisken är stor, speciellt för den på t ex mack eller närbutik som ofta är ensamarbetare.

Med ttanke på hur övervakade vi är betalar jag inte alltid med kort eftersom jag vill ha en del privatliv.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #5 skrivet: 04 feb-10 kl 19:12 »
Något ädelt syfte bakom den där propagandasidan har jag svårt att se.

Anledningen till att bankerna vill komma bort från kontanter är sannolikt att sedlar och mynt är riktiga pengar. De pengar man får på sitt bankkonto är kredit som inte kostar för bankerna på samma sätt när människor flyttar runt det mellan olika konton.

Alla siffror som är på våra bankkonton har bankerna skapat själva och de vill se till att vi inte använder de pengar som är utgivna av staten helt enkelt.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Iselin

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 feb-10 kl 19:17 »
Något ädelt syfte bakom den där propagandasidan har jag svårt att se.

Anledningen till att bankerna vill komma bort från kontanter är sannolikt att sedlar och mynt är riktiga pengar. De pengar man får på sitt bankkonto är kredit som inte kostar för bankerna på samma sätt när människor flyttar runt det mellan olika konton.

Alla siffror som är på våra bankkonton har bankerna skapat själva och de vill se till att vi inte använder de pengar som är utgivna av staten helt enkelt.
en utav myterna på sidan säger:
"
om man bara betalar med kort eller via internet,kan ju alltid storebror se mig."

ja,precis och det är ju därför folk medvetet har VALT att använda kontanter.man måste få ha ett privatliv utan att anses vara kriminell.Att betala med kontanter har fungerat flera hundra år,så varför skulle det inte fungera nu?

johan/sandra

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 feb-10 kl 19:22 »
Klart att det är smidigt för banken med bara kortbetalning, men handlaren får betala en avgift till banken när han accepetar ett kort som betalning. T ex att du köper en ask tänstickor för 2:- och betalar med kortet, då betalar handlaren 3:- till banken, alltså kostar det handlaren 2:- att du betalar med ditt kort (om man låtsas att tändsticksasken kostar 1:- i inköp). Alltså är det inte så rooligt som handlare att få en kortbetalning på en så liten summa. Banken tar fgörstår betalt för att ta emot dagskassan med.....

Jag som jobbar ensam på kvällar är i och för sig glad att kunder betalar med kort. Det skulle vara ganska hårigt att stå med en sisådär 100000:- i kassan och veta att alla vet att alla betalar kontant. Då skulle jag vara riktigt rädd att bli rånad.

Iselin

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 feb-10 kl 19:27 »
Klart att det är smidigt för banken med bara kortbetalning, men handlaren får betala en avgift till banken när han accepetar ett kort som betalning. T ex att du köper en ask tänstickor för 2:- och betalar med kortet, då betalar handlaren 3:- till banken, alltså kostar det handlaren 2:- att du betalar med ditt kort (om man låtsas att tändsticksasken kostar 1:- i inköp). Alltså är det inte så rooligt som handlare att få en kortbetalning på en så liten summa. Banken tar fgörstår betalt för att ta emot dagskassan med.....

Jag som jobbar ensam på kvällar är i och för sig glad att kunder betalar med kort. Det skulle vara ganska hårigt att stå med en sisådär 100000:- i kassan och veta att alla vet att alla betalar kontant. Då skulle jag vara riktigt rädd att bli rånad.
men tjuvarna vet ju att de flesta betalar med kort idag...

Georgisten

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 04 feb-10 kl 19:28 »
Ja, det är viktigt att bevara kontanterna, tror jag. Men om de skulle försvinna lämnas ju en öppning för att skapa nya i form av lokala valutor och det gillar jag också. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Iselin

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 feb-10 kl 19:30 »
Ja, det är viktigt att bevara kontanterna, tror jag. Men om de skulle försvinna lämnas ju en öppning för att skapa nya i form av lokala valutor och det gillar jag också. :)
du menar byteshandel?

johan/sandra

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 feb-10 kl 19:37 »
Fast att tjuvarna vet att de flesta betalar med kort finns det de som försöker och lommer över en sisådär 40 i tasiga tjugor och ändå kommer tillbaka nägra dagar senare.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 04 feb-10 kl 19:38 »
Njä, lokala valutor! Lagliga betalningsmedel baserat på förtroende inom ett lokalt område. De funkar bara regionalt vilket innebär att värden stannar kvar istället för att fara iväg. En bra lösning exempelvis på landsbygden och i små städer. Och när den nationella valutan skenar i väg i hyperinflation så kan värdet i den lokala valutan vara bevarat t ex. med hjälp av en lokalt utformad myntfot. Och blir det deflation så kommer åtminstone samhällets egna lokala bytesmedel finnas kvar även om övriga landet lider brist på pengar att handla med. :)

Greenbuck in retreat

Iselin

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 feb-10 kl 19:42 »
Njä, lokala valutor! Lagliga betalningsmedel baserat på förtroende inom ett lokalt område. De funkar bara regionalt vilket innebär att värden stannar kvar istället för att fara iväg. En bra lösning exempelvis på landsbygden och i små städer. Och när den nationella valutan skenar i väg i hyperinflation så kan värdet i den lokala valutan vara bevarat t ex. med hjälp av en lokalt utformad myntfot. Och blir det deflation så kommer åtminstone samhällets egna lokala bytesmedel finnas kvar även om övriga landet lider brist på pengar att handla med. :)

Greenbuck in retreat

tror inte jag skulle funka..du menar att exempelvis stockholm skulle ha sin valuta och norrland sin valuta,eller?

Georgisten

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 04 feb-10 kl 19:44 »
Absolut! Eller mindre städer och landsbygdsregioner. Ställen där det är ont om pengar helt enkelt. :P

Wealth of Neighbors (trailer)

Iselin

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 feb-10 kl 19:47 »
Absolut! Eller mindre städer och landsbygdsregioner. Ställen där det är ont om pengar helt enkelt. :P

Wealth of Neighbors (trailer)

jaha,och hur skulle det funka om jag exempelvis åker från stockholm för att hälsa på mina föräldrar i norrland?
jag måste ju ha med mig pengar för att kunna köpa mat osv,men min lokala stockholmsvaluta gäller ju inte i norrland...

johan/sandra

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 feb-10 kl 19:49 »
tror inte jag skulle funka..du menar att exempelvis stockholm skulle ha sin valuta och norrland sin valuta,eller?
.
Växla på forex  ;)

Iselin

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 feb-10 kl 19:53 »
.
Växla på forex  ;)
ja eller hur....

Georgisten

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 04 feb-10 kl 19:53 »
jaha,och hur skulle det funka om jag exempelvis åker från stockholm för att hälsa på mina föräldrar i norrland?
jag måste ju ha med mig pengar för att kunna köpa mat osv,men min lokala stockholmsvaluta gäller ju inte i norrland...

Då handlar du med kronor. Den lokala valutan ska bara vara ett komplement för att se till att det inte saknas bytesmedel lokalt. Ett smörjmedel liksom. Det kommer öka köpkraften i samhället och den köpkraften kommer aldrig att försvinna som kronor kan göra. Detta kan till exempel bli en hjälp för människor på landsbygden som har svårt att få lån, köpare osv. De lokala pengarna kommer då även grannarna till del när en entreprenör satsar med hjälp av dessa eftersom tjänster och varor inte kan köpas utifrån. :)

www.ithacahours.org  :D

Iselin

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 feb-10 kl 20:13 »
Då handlar du med kronor. Den lokala valutan ska bara vara ett komplement för att se till att det inte saknas bytesmedel lokalt. Ett smörjmedel liksom. Det kommer öka köpkraften i samhället och den köpkraften kommer aldrig att försvinna som kronor kan göra. Detta kan till exempel bli en hjälp för människor på landsbygden som har svårt att få lån, köpare osv. De lokala pengarna kommer då även grannarna till del när en entreprenör satsar med hjälp av dessa eftersom tjänster och varor inte kan köpas utifrån. :)

www.ithacahours.org  :D

varför skulle köpkraften med pengarna vi har idag försvinna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser