Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kontanter VS. kortbetalning  (läst 17241 gånger)

JBF

• Småland
SV: kontanter VS. kortbetalning
« Svar #60 skrivet: 05 feb-10 kl 13:20 »
Cut your hair and get a job, eller bli amish för f*n. Vi lever på 2000-talet. Jag kan ibland känna mig som en bakåtsträvare, men i likhet med somliga är jag tydligen oerhört avant garde.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Iselin

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 05 feb-10 kl 13:32 »
Cut your hair and get a job, eller bli amish för f*n. Vi lever på 2000-talet. Jag kan ibland känna mig som en bakåtsträvare, men i likhet med somliga är jag tydligen oerhört avant garde.
ja,vi lever på 2000talet,men jag tycker att man inte enbart kan förlita sig på elektronik,och det är ju däråt samhället är påväg..
elbilar,elektroniska kort,elektroniska koder till dörrar osv.
jag har upplevt problem med detta,ta bara en så enkel sak som att porttelefonen inte öppnar dörren när du slår koden till tandläkarens trappuppgång..mycket jobbigt.
då vill det till att du har tandläkarens telefonnummer och mobilen med dig för att ringa upp och be dem komma ner o öppna.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #62 skrivet: 05 feb-10 kl 13:36 »
Samhällets ekonomiska system har inte ändrats sedan 1600-talet. Jag skulle kalla det betydligt mer avant garde att försöka förändra detta istället för att lunka vidare i ekorrhjulet och låtsas att man gillar det.
Den bästa "nybörjarfilmen" jag sett gällande hur vårt ekonomiska system fungerar och möjligheten att skapa lokala alternativ är "The Money Fix". Hemsidan är också bra.

http://www.themoneyfix.org/content/video-money-fix

Jag länkade direkt till filmen men ni kan ev. behöva klicka på "Watch now".

Annars är ju "Money as debt" klassikern som borde visas i skolorna typ. fast den är mer djupgående än the money fix. Lite mer nördig helt enkelt. Utmärkt steg 2 dock. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Iselin

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 05 feb-10 kl 13:41 »
Samhällets ekonomiska system har inte ändrats sedan 1600-talet. Jag skulle kalla det betydligt mer avant garde att försöka förändra detta istället för att lunka vidare i ekorrhjulet och låtsas att man gillar det.
Den bästa "nybörjarfilmen" jag sett gällande hur vårt ekonomiska system fungerar och möjligheten att skapa lokala alternativ är "The Money Fix". Hemsidan är också bra.

Jag länkade direkt till filmen men ni kan ev. behöva klicka på "Watch now".

Annars är ju "Money as debt" klassikern som borde visas i skolorna typ. fast den är mer djupgående än the money fix. Lite mer nördig helt enkelt. Utmärkt steg 2 dock. ;)

nja,jag rekomenderar alla att se" in debt we trust",det ger en ordentlig omskakning utav själen.

kanka

• Västerbotten
« Svar #64 skrivet: 05 feb-10 kl 13:59 »
Här betalar vi mycket i "natura" tar upp grönsaker ur landet, byter blast och skal mot skit som vi sedan betalar till landet.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Iselin

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 05 feb-10 kl 14:04 »
Här betalar vi mycket i "natura" tar upp grönsaker ur landet, byter blast och skal mot skit som vi sedan betalar till landet.
hahaha...

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #66 skrivet: 05 feb-10 kl 14:09 »
Naturligtvis borde folk låta bli att spendera pengar de inte har på en massa skit, men man behöver inte ha en budget för att ha koll på pengarna. Spara undan en viss summa varje månad och sedan köper du inte mer saker än du har råd med. Enkelt.
elliha.blogspot.com

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #67 skrivet: 05 feb-10 kl 14:52 »
nja,jag rekomenderar alla att se" in debt we trust",det ger en ordentlig omskakning utav själen.

Så nu har jag sett den. Bra film med ett bra budskap. Alla borde se den. Men... den diskuterar blott symtomatiska bekymmer och inte grundfrågan i sig. Den diskuterar cancerknölen och att det finns underliggande problem som fick den att uppstå. Men tyvärr tror den att symtomen (finansknösar som korrumperar politiker etc.) är orsaken. Eller som Bernard Liteaer säger: "Alla pratar om vad pengar gör (korrumperar, skuldsätter etc.) men vi borde prata om vad pengar "är". Åtminstone under nuvarande situation är detta en mer relevant fråga. :)

Den underliggande orsaken till de problem som diskuteras i "In debt we trust" beskrivs i dessa filmer:

och

Money As Debt (1 of 5)

och

The Money Masters (Part 1 of 22)

Det finns även många bra böcker i frågan.
« Senast ändrad: 05 feb-10 kl 15:01 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 15 apr-14 kl 15:34 »
Halloj, fiskade upp den här tråden och dammar av.

Skulle köpa lite cement idag på Woody. Det blev ingen affär >:(
Efter att ha lastat säckarna gick jag in för att betala och hade jämna pengar med mig.

Expediten vägrade att ta emot dem, 106kr! Nej vi tar inte kontanter, och skyllde på att banken har dåliga öppettider.
Det må vara att jag är en bakåtsträvare, men jag vill hellre handla lokalt än köra in till
stan och handla på ByggMax. ( Dom tar lyckligtvis kontanter)
Jag kan förstå att större köp, tex 10-20.000 bör ske kontantlöst
men ska det vara på detta viset så kan Woody fara åt helsike, hoppas dom får slå igen skiten.

Så fortsättningsvis blir det ByggMax för mig.

Jag tror inte ett skit på tjatet om rån, det är bankerna som vill ha kontantlöst=lönsamt för dem.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #69 skrivet: 15 apr-14 kl 18:59 »
Jag tror inte ett skit på tjatet om rån, det är bankerna som vill ha kontantlöst=lönsamt för dem.
I samråd med staten som vill förhindra betalning för svartjobb.

krikav

• Hälsingland
« Svar #70 skrivet: 16 apr-14 kl 12:57 »
Swedbanks senaste haveri visade med all nödvändig tydlighet varför vi inte kan förlita oss på ett kontantlöst samhälle.
Kontant alternativ måste alltid få finnas kvar.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 22 apr-14 kl 14:25 »
I samråd med staten som vill förhindra betalning för svartjobb.

Tror det är där skon klämmer för vissa, hur skall man nu kunna sälja en halv gris svart och sedan köpa en hela renat för vinsten? ;)

Och det är därför kontanter kommer att minska i längden, det är inte bankerna som ligger bakom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 2 användare
Fede Fisk, eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser