Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Nya underrubruker

Ja enligt TS förslag
9 (39.1%)
Nej. bra som det är
5 (21.7%)
Nej, FAQ istället med länk till köp och sälj
9 (39.1%)

Antal personer som röstat: 22

Omröstningen har avslutats: 09 feb-10 kl 13:55

Författare Ämne:  Struktur på bitavlan. OMRÖSTNING  (läst 3913 gånger)

poze

• Östergötland
Struktur på bitavlan. OMRÖSTNING
« skrivet: 03 feb-10 kl 20:55 »
Är det dags att skapa lite underrubriker i biodlingstavlan ?

biodling
 - Drottningodling och avel
 - Utrustning och material.
 - Sjukdomar och parasiter
 - Allmänt om Biodling
 - "länk till ny" köpes säljes tråd på annonsdelen för biodling ?

för att få överblick över alla om man vill läsa nya trådar kan man alltid länka till "olästa biodling" istället för att klicka igenom alla nya trådar.

Kan kännas överflödigt, men vore bra att få uppstyrt de tidigare inläggen och kommande inlägg för att undvika tjat om samma gamla hjul som skall uppfinnas.
« Senast ändrad: 04 feb-10 kl 13:57 av poze »
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
SV: Struktur på bitavlan.
« Svar #1 skrivet: 03 feb-10 kl 21:05 »
Ja, det är kanske dags. Vad tycker du, Gruff, som är moderator, och ni andra som vistas mycket på bitavlan?
Det finns 845 trådar här såg jag, så det blir drygt 200 i genomsnitt per undertavla, vilket väl verkar lagom?

Johannes

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 feb-10 kl 21:12 »

Förslaget är mycket bra!
Bygg på med andra förslag ni som är proffs!
Det blir lättare för oss som är på väg...

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 03 feb-10 kl 22:09 »
Tycker det känns skönt med ett jämnt flöde utan inbördes kategorisering. Att sätta etikett på allt tycker jag ät tråkigt! Fortsätt som det är! Kanske en FAQ-tråd i toppen med svar på de vanligaste frågorna och länkar till bra trådar?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 feb-10 kl 07:27 »
Det kan bli chafs om vilken tråd som är lämpligast för frågor också och blir det ett allmännt forum så kommer man att starta samma verksamhet där.
Regleringar är alltid på gott och ont. Ett levande forum är nog det bästa.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 04 feb-10 kl 07:40 »
jag hålla med ersam... hönstråden är uppdelad så och det känns tjafsigt att titta på alla.. mycket bättre med ett jämt flöde......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 04 feb-10 kl 07:50 »
Samtidigt är det lättare som nybörjare att söka efter svaret på en fråga om det är uppdelat, vilket gör att inte samma fråga behöver komma upp en gång i halvåret. Om det var uppdelat, kunde man fortfarande skriva ospecificerat i den allmänna undertavlan. Och man klickar snabbt fram de olästa inläggen, tycker jag.

Så jag är för en uppdelning, även om man ibland kommer att hamna utanför ämnet för tråden, det gör vi ju även som läget är nu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mikel

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 04 feb-10 kl 08:51 »
Jag tycker att vi kan hålla det öppet utan indelning i under rubriker. Med några väl valda sökord, så kommer man snabbt fram till tidigare "nyttigheter".

hildegard

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-10 kl 13:08 »
Som Ersam säger: "en FAQ-tråd i toppen med svar på de vanligaste frågorna och länkar till bra trådar" tycker jag också är vettigast.

poze

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 04 feb-10 kl 13:21 »
är beredd att hålla med om flödet. FAQ is probably tha´ shit. Men en länk till köpes och säljes i biodlingstavlan.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Michailov

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 feb-10 kl 13:31 »
Tycker också vi skall behålla det som det är. FAQ tråd vore bra dock.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

hildegard

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 04 feb-10 kl 13:38 »
....  en länk till köpes och säljes i biodlingstavlan.

Jepp, det vore bra.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 04 feb-10 kl 13:47 »
Är det dags att skapa lite underrubriker i biodlingstavlan ?
biodling
 - Drottningodling och avel
 - Utrustning och material.
 - Sjukdomar och parasiter
 - Allmänt om Biodling
 - "länk till ny" köpes säljes tråd på annonsdelen för biodling ?
för att få överblick över alla om man vill läsa nya trådar kan man alltid länka till "olästa biodling" istället för att klicka igenom alla nya trådar.
Kan kännas överflödigt, men vore bra att få uppstyrt de tidigare inläggen och kommande inlägg för att undvika tjat om samma gamla hjul som skall uppfinnas.
  JA  JA JA JA JA JA JA JA JA JAAAAAAAAAAAAAAAAA  ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Abigail

SV: Struktur på bitavlan. OMRÖSTNING
« Svar #13 skrivet: 04 feb-10 kl 14:08 »
Jag tycker inte det är så viktigt med underavdelningar. Jag tycker däremot att man ska försöka hålla sig bättre till ämnet i trådarna. Om man vill läsa om invintring så kanske tråden börjar handla om drottningodling och honungspriser och avläggare istället. Då gör ju avdelningarna ändå ingen som helst nytta. Jag önskar att forumdeltagarna tänker mer på att hålla sig till ämnet och i stället starta nya trådar när man halkar in på något annat.

Om man ska ha olika avdelningar så krävs det väldigt hög aktivitet annars upplevs forumet lätt som dött. Så har jag upplevt det i andra forum när det blivit avdelningar och det är liten aktivitet.

planet4

• Västergötland
    • Mölnlycke Biodlare
« Svar #14 skrivet: 04 feb-10 kl 15:34 »
Det är mest för nya besökare alternativt de som vill söka information. Vill man bara se flödet så skapa enn RSS länk som denna:

http://www.alternativ.nu/index.php?type=rss;action=.xml;board=17;limit=20

Och sätt tex er startsida till www.superstart.se och lägg in länken ovan som rss. Det tar bara några sekunder sen att läsa de senaste in läggen om biodling.

Så behåll det som det är. I november är det bara något inlägg om dagen ialla fall.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 feb-10 kl 10:42 »
Tycker också vi skall behålla det som det är. FAQ tråd vore bra dock.
/Michailov

Vems FAQ skall användas? Så som biodlingen ser ut idag finns ingen bra FAQ, det finns ingen som kan allt och vet allt, det finns ingen vetenskap, inte ens på sk sakkunniga forum. Det kommer att ta år att bygga up information för "reday to run" modern biodling som fungerar. Sedan bor vi i olika zoner med olika förutsättningar.
När är vår, sommar, höst perioden i Malmö och Happaranda? Inlandet, utmed kusten skiljer flera veckor. Vi har olika kupor och vitt olika syn på vad "naturlig biodling" är. Därför kan inget sådant fungera, det blir bara en kopia på sådant junk som redan är tillgängligt på massor med andra platser på nätet.

Det finns alltså inga standardlösningar på mycket inom binäringen. Då är det bättre att kategorisera och länka till dokument som faktiskt finns tillgängliga. man kan beställa allt om bisjukdomar, man kan gå hands-on kurser och då lär man sig faktiskt hur allt fungerar i praktiken inom egna bigården.

planet4

• Västergötland
    • Mölnlycke Biodlare
« Svar #16 skrivet: 10 feb-10 kl 11:35 »
Jag håller delvis med Sten-Åke men det kan ändå vara bra med en FAQ. Många saker skulle då inte behövas ställas om det rör enkare saker. Tex. vilka olika kupor det finns, vad som behövs för att starta, kostnader och annat. Kika på denna engelska FAQ http://www.beeginners.info/ Den är väldigt basic.

Alternativt skapar man en wiki liknande http://sv.wikipedia.org/wiki/Biodling Då kan alla bidra.

Eller så kan man använda tutorials (vet inte det svenska korrekta namnet). Då blir det mera flexibelt där alla kan skriva egna manualer. Det skulle kunna vara saker som hur man gör en avläggare enligt metod x eller hur man behandlar varoa med x metoden. Detta är vanligt på internet i andra samanhang där det inte finns ett exakt tilvägagångssätt.

Det vara bara några tankar...

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 10 feb-10 kl 11:41 »
Jag håller med Planet4, en faq skulle vara värdefullt.
Den behöver inte innehålla endast 1 ultimat åsikt eller tillvägagångasätt, precis som Sten-Åke säger så finns det ett stort spektrum av (ibland motstridiga) erfarenheter.
Alla dessa får plats, om man bara är medveten om att det inte finns några ultimata sanningar.
En FAQ kan och bör på samma sätt som en Wiki vara ett pågående dokument. Dvs aldrig klart, alltid under utveckling.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 13 mar-10 kl 02:09 »
Vad kom ni fram till ? Hur blev det med omröstningen ? ???
                                               mvh mr bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sanntos

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 mar-10 kl 10:17 »
Jag tycker att en slags "Best of" eller favorittrådar och favoritinlägg skulle vara bättre än faq. Då blir utrymmet lite större, och informationen kommer i en form som man vill ha den, dvs personlig, skojigare att läsa. Vill jag läsa en faq kan lag läsa vilken grundbok som helst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser