Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelträden har "fläkts" sönder av snön !  (läst 2548 gånger)

Micki o Molly

• -
Äppelträden har "fläkts" sönder av snön !
« skrivet: 03 feb-10 kl 17:35 »

Vad,, när,,, och hur,,,, är det bästa att göra då skadorna är ett faktum?              :'(

micki o molly

Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

ersam

• -
SV: Äppelträden har "fläkts" sönder av snön !
« Svar #1 skrivet: 03 feb-10 kl 17:38 »
Jag hade avlastat dom och försökt att få grenar i läge snarast. Närmare åtgärd får väl ske när det är vår. Tänk bara på att grenar lättare går av. Är grenarna "körda" så klipp av dom så det inte skadar mer. Så kan du väl lägga vax eller nått liknande på såren men det brukar klara sig självt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 03 feb-10 kl 17:46 »
Det är bäst att inte lägga på vax. Jag hade sågat av de avbrutna grenarna strax utanför brottet, och sedan låtit det vara tills det blir bättre väder. Svårt att vara noggrann när man håller på att förfrysa fingrarna. Framme i början av mars, eller när vi nu kan tänkas få några plusgrader, hade jag skurit dem som man "ska" dvs utanför grenkragen, om det går. Har det fläkt in på stammen skulle jag försiktigt putsa bort kanterna och sedan låtit det läka själv.

Genast borde ni försiktigt skaka bort så mycket snö ni kan, och sedan hålla efter snön efter varje snöfall. Till sensommaren (juli, aug, sept) behöver nog trädet en föryngringsbeskärning med urglesning, så att inte så mycket snö blir liggande på gamla grenar nästa vinter.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Micki o Molly

• -
« Svar #3 skrivet: 04 feb-10 kl 11:29 »

Då är det alltså bara att bita i det sura äpplet, och hugga i, då det finns möjlighet att ta sig fram.

Jag tackar för  tipsen, behöver säkert fler då tiden är inne.

micki o molly
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 04 feb-10 kl 11:46 »
Glädjande är att träden har en enastående läkekraft. Mina får totalt massakrerade några träd men de klarade attacken. Ja åtminstone till de slapp lösa en andra gång.  >:(

Kolla så inte trädet börjar skjuta massa skott från roten bara. De flesta träd är ympade och det blir inte bra om det växer upp nya stammar från roten. Kan i så fall tyda på svårare skador men oftast är det bara att klippa av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser