Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckt unge - 20 grader kallt ute - inte bra  (läst 1419 gånger)

Cirian

• Västerbotten
Nykläckt unge - 20 grader kallt ute - inte bra
« skrivet: 02 feb-10 kl 22:51 »
Har en myckanka som legat på ägg sedan årsskiftet. Hon har haft kullar förr men alltid på våren. I fjol försöte jag byta bort hennes ägg och lade dit vanliga ankägg men hon undersökte och puttade ut varenda ett. Försökte i flera omgångar under våren men icke. På andra sidan av avbalkningen ( stående lastpallar) finns de vanliga ankorna.

Räknade med att hon skulle kläcka runt 10 februari döm min förvåning när jag hörde pip i lösdags morse. Utrustade mig med ordentliga handskar (hon är mycket elak när hon har ungar) och hittade en brunsvart ankunge. Både hon och hennes drake är helvita. Hon måste ha fått över ett vanligt ankägg i mellanrummet på pallarna. De övriga äggen visar inga tendenser till att kläckas och hon ligger tjurigt kvar på dem, det är väl naturligt om det finns liv i dem, men hon har inte tänkt visa den kläckta ungen hur man äter.
I morse så var den ganska spak och jag vågade inte vänta längre, har mätt vatten och mat som jag lagt in till henne. Hon har inte rört det.

Rörde ihop lite bebismat och började mata ungen. Efter tre matningar idag så är den pigg och befinner sig mest på sin mammas rygg, nyfiken som sjutton. Blev tvungen att handmata henne lite också efter 2,5 dygn utan mat och inte en droppe vatten. Till slut åt hon upp favoritmaten hackade tomater. Har någon varit med om detta att en anka har kläckt först ungar och sedan eventuellt ytterligare ungar efter ca 12 dagar. Den kläckta är definitivt en vanlig anka och det andra är myskand ägg. Tar gärna emot goda råd.

gernsö

• Skåne
SV: Nykläckt unge - 20 grader kallt ute - inte bra
« Svar #1 skrivet: 02 feb-10 kl 23:02 »
om du har tur så går ungen ut och äter själv när den behöver det, om du alltså har mat och vatten stående väldigt nära mamman, men du får nog hålla ett öga på det, för ungen kanske inte fattar själv. Det finns en viss risk att hon lämnar boet efter 1-3 dagar nu när hon har en unge, var beredd på det och att på annat sätt värma äggen den sista tiden....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 03 feb-10 kl 14:28 »
Jag skulle nog ha satt den kläckta ankungne under en lampa tills "syskonen" kläckts för att vara på den säkra sidan att honan låg kvar. Brukar vara lätt att stoppa in ungar under en anka. Mina brukar ta alla ungar de får så de brukar ha en brokig skara  ;D

Cirian

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 05 feb-10 kl 10:34 »
Mamma myskanka ligger fortfarande tjurigt på sina återstående ägg, så jag måste gå ut och se till att "lille skutt" får i sig lite mat då och då. Mamma stiger fortfarande inte upp och äter så i morse så fick jag handmata henne igen. Trodde att några dagar utan mat skulle få henne att stiga upp och äta men icke. Ungen verkar pigg trots att han tillbringar mesta tiden på mammas rygg och i ladugården är det bara några plusgrader. Tycker att han verkar oförskämt pigg i den kylan. Om jag lyfter honom till matskålen så skuttar han kvickt tillbaka till mamma. Undra verkligen om detta kan gå vägen.

Cirian

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 07 feb-10 kl 20:45 »
Mamma ligger kvar på sina ägg och "lille skutt" har lärt sig att gå upp ur boet och äta själv. Den växer och är jättepigg så detta kan nog gå i alla fall. Men den har tillbringat mesta tiden uppe på mammas rygg istället för under henne i värmen. Jag trodde nog att det skulle bli svårt att klara att överleva i bara några plusgrader. Om man lyfter upp den så är fötterna iskalla men det verkar inte bekymra den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser