Har en myckanka som legat på ägg sedan årsskiftet. Hon har haft kullar förr men alltid på våren. I fjol försöte jag byta bort hennes ägg och lade dit vanliga ankägg men hon undersökte och puttade ut varenda ett. Försökte i flera omgångar under våren men icke. På andra sidan av avbalkningen ( stående lastpallar) finns de vanliga ankorna.
Räknade med att hon skulle kläcka runt 10 februari döm min förvåning när jag hörde pip i lösdags morse. Utrustade mig med ordentliga handskar (hon är mycket elak när hon har ungar) och hittade en brunsvart ankunge. Både hon och hennes drake är helvita. Hon måste ha fått över ett vanligt ankägg i mellanrummet på pallarna. De övriga äggen visar inga tendenser till att kläckas och hon ligger tjurigt kvar på dem, det är väl naturligt om det finns liv i dem, men hon har inte tänkt visa den kläckta ungen hur man äter.
I morse så var den ganska spak och jag vågade inte vänta längre, har mätt vatten och mat som jag lagt in till henne. Hon har inte rört det.
Rörde ihop lite bebismat och började mata ungen. Efter tre matningar idag så är den pigg och befinner sig mest på sin mammas rygg, nyfiken som sjutton. Blev tvungen att handmata henne lite också efter 2,5 dygn utan mat och inte en droppe vatten. Till slut åt hon upp favoritmaten hackade tomater. Har någon varit med om detta att en anka har kläckt först ungar och sedan eventuellt ytterligare ungar efter ca 12 dagar. Den kläckta är definitivt en vanlig anka och det andra är myskand ägg. Tar gärna emot goda råd.