Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sota själv?  (läst 33231 gånger)

Gångtrött

  • Gäst
SV: Sota själv?
« Svar #40 skrivet: 17 mar-11 kl 19:02 »
Underbart.. Efter två års tjat för att de ska komma ut och sota så tröttnar man och får nu sedan några månader tillbaka sota själv.. Vad händer då? Jo då dimper det ner ett brev om brandskyddskontroll direkt.. 2500:- för att kontrollera skorstenar som de var här och provtryckte för 4 månader sedan respektive 2 år sen. Blir det nedslag på det kommer jag gå bärsärk!

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Sota själv?
« Svar #41 skrivet: 25 mar-11 kl 15:18 »
sotning är lagpåtvingat skojeri !!! Gör en ställning med trissa uppe på skorsten dra en vire dubbelt ner till sotluckan så kopplar du viskan på den och drar upp o ner den.För att det inte skall damma på dig skär du en gammal skummimadrass o stoppat i hålet så behöver ingen gå upp.Sotaren kan bara sota lös fint sot sk blanksot /tjära kan han inte få lös möjligen rugga upp så den lättare brinner.Det enda han kan göra åt den är att tala om det för eldaren som tycker att han kan elda och fortsötter lika dant.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Sota själv?
« Svar #42 skrivet: 26 mar-11 kl 11:29 »
Gångtrött, om det bildas så mycket tjära när du eldar så har du problem någon stans. Tjäran är ju ett bevis för att det finns oförbrända kolväten i röken. Försök se över eldens tre beståndsdelar, luft värme och bränsle. För att en eld ska brinna rent så ska det vara varmt och tillräckligt med luft för att de brännbara gaserna som värmen skapar ska förbrännas innan de kommer till alltför kalla områden där de i annat fall avsätts som sot eller tjära.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Gångtrött

  • Gäst
SV: Sota själv?
« Svar #43 skrivet: 26 mar-11 kl 15:05 »
Gångtrött, om det bildas så mycket tjära när du eldar så har du problem någon stans. Tjäran är ju ett bevis för att det finns oförbrända kolväten i röken. Försök se över eldens tre beståndsdelar, luft värme och bränsle. För att en eld ska brinna rent så ska det vara varmt och tillräckligt med luft för att de brännbara gaserna som värmen skapar ska förbrännas innan de kommer till alltför kalla områden där de i annat fall avsätts som sot eller tjära.
Ja mer luft kan det inte bli.. :) Det är en öppen rörspis.
Men nu har jag eldat sådant där zink-pulver så nu verkar det värsta vara borta i.a.f.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Sota själv?
« Svar #44 skrivet: 30 mar-11 kl 09:24 »
I dag var de här för brandskyddskontrollen, och jag får väl krypa till korset och erkänna att jag var lite förhastad i mina konspirationsteorier. De gjorde en brandskyddskontroll på ALLA, oavsett om man sotade själv eller ej. Hur som helst gick det bra, vilket ändå är huvudsaken.

Nilbro

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Sota själv?
« Svar #45 skrivet: 27 apr-11 kl 20:04 »
:)
Installerade min mantlade braskamin, med skorsten å allt 1989. Sotarn kom och
inspekterade att allt var rätt gjort. Allt OK ,sa han. Vi ses om två år för sotning.
Jag såg honom försvinna bort i sin bil, sen dess har jag inte sett " röken av honom".

Köpte sotningsutrustning på Clas olsson, så numera sotar jag själv.

Nilbro

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Sota själv?
« Svar #46 skrivet: 15 aug-13 kl 17:16 »
Tjära tas lättast  bort med lite trassel o fotogen som man tänder i sotluckan.Sen sköter elden resten. >:D

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sota själv?
« Svar #47 skrivet: 15 aug-13 kl 17:58 »
Är det nödvändigt med brandskyddskontroll? Hur ofta vill de göra det? Jag är inte med i registret tydligen och har inte haft sotning på 35 år. Jag vet inte om jag vill betala 2000kr för att en sotare ska komma hit för jag kommer då bara få eldningsförbud. Jag har ingen stege på taket. Jag har vedspis och en kakelugn och det är inga pipor i skorstenen utan all rök ska upp i samma.

Vilka slags redskap behöver jag inhandla om jag ska sota själv, och vart ska jag handla? Finns det något tillbehör man kan köpa till sin dammsugare som man kan använda så att man kan suga ut det som sitter i vägen? För tillfället ryker det in när man eldar i vedspisen. Någon som gått sotningskurs som studieförbunden tillhandahåller i Östersund och var det nåt att ha?

Halte

  • Gäst
SV: Sota själv?
« Svar #48 skrivet: 15 aug-13 kl 18:05 »
Sotningsviska finns att köpa på Jula, likaså tillsats till dammsugaren så du kan suga ut sot osv ur sptningsluckorna efter du sotat.

Stäng spjället och dra viskan upp och ned x antal ggr, kör med en mindre viska på pinne i rökgångar i eldstäderna.

Men om det inte är sotat eller skorstenen kontrollerad efter läckage på 35 år så är det nog dags, att eldstäderna går i samma pipa är ok nu förtiden. Att iaf sota och få dit någon som provtrycker skorstenen är nog en bra idé. .

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sota själv?
« Svar #49 skrivet: 16 aug-13 kl 16:05 »

Men om det inte är sotat eller skorstenen kontrollerad efter läckage på 35 år så är det nog dags, att eldstäderna går i samma pipa är ok nu förtiden. Att iaf sota och få dit någon som provtrycker skorstenen är nog en bra idé. .

Tack för hjälpen. Ja, jag funderar på vad som är bäst. Jag vill inte vara med i nåt register och så ska de springa här och sota och göra brandskyddskontroll var och varannan månad. Min syster hade dit sotaren nyligen i hennes bostad och det kostade 4000kr bara för att ta bort en kaja i skorsten. Det verkar som de tjänar 2000kr/h sotaren? Och sådant går inte heller på försäkringen så man får betala själv.

Bra att man får elda när allt går i samma pipa. Men om man sätter in en ny kakelugn i ett rum där någon har rivit ut en kakelugn får man väl inte använda den? Det är väl bara då det är gamla eldstäder man får elda när allt går upp i samma? Jag har även en vedspis på övervåningen, får jag även elda i den tror du? Är det ens lämpligt att elda i vedspisen både upp och nere samtidigt om allt går i samma pipa?

Jag har inte haft något lock på skorstenen så mina förra hyresgäster, fåglarna, hade ett bo som nog har ramlat ned i botten så det är därför det ryker in och inte går elda i vedspisen i köket. Hur får man bort det? Det måste ju ligger i botten. Spjället har jag rensat och jag kan se upp i himlen men det ligger nog skräp någon annanstans längre ned och täpper till. I själv sot-luckan under spisen får jag inte fram mer skräp.

Huggorm

  • Gäst
SV: Sota själv?
« Svar #50 skrivet: 16 aug-13 kl 16:15 »
Finns det ingen sotlucka längst ner i skorstenensmuren? Där jag växte upp fanns en till höger runt hörnet från vedpspisen sett.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sota själv?
« Svar #51 skrivet: 16 aug-13 kl 16:27 »
Finns det ingen sotlucka längst ner i skorstenensmuren? Där jag växte upp fanns en till höger runt hörnet från vedpspisen sett.

Jo, sotluckan sitter under spisen, längst in så för att hitta den måste man öppna stora luckan under spisen där man lägger sockor som ska torka. Jag har rensat den och får inte ut mer. Totalt fick jag ut 2 hinkar med skräp och kvistar genom att rensa sotluckan och spjället men det rycker in när man eldar. Det kan ju också bero på att det inte har eldats på 3-5 år. Om man rensat sotluckan som är i höjd med golvet, kan det inte ligga saker då och täppa till så att röken inte kan ta sig upp i skorstenen?

Huggorm

  • Gäst
SV: Sota själv?
« Svar #52 skrivet: 16 aug-13 kl 16:51 »
Du skrev ju i förra inlägget att du ser himlen genom spjället, så det borde ju vara okej. Eventuellt kan du stoppa in en lampa där och klättra upp på taket och kolla ner och se om du ser något mer på det viset. Kan ju vara pinar kvar som har kilat fast sig halvvägs. Men det mest troliga är att du bara har dåligt drag. Du har väll sett den andra tråden som är aktiv nu? http://www.alternativ.nu/index.php?topic=158559
« Senast ändrad: 16 aug-13 kl 16:57 av Ett svart får »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sota själv?
« Svar #53 skrivet: 22 aug-13 kl 19:52 »
Du skrev ju i förra inlägget att du ser himlen genom spjället, så det borde ju vara okej. Eventuellt kan du stoppa in en lampa där och klättra upp på taket och kolla ner och se om du ser något mer på det viset. Kan ju vara pinar kvar som har kilat fast sig halvvägs. Men det mest troliga är att du bara har dåligt drag. Du har väll sett den andra tråden som är aktiv nu? http://www.alternativ.nu/index.php?topic=158559


Ja tack.. men spjället kan ju inte vara botten på skorssten, utan nåt måste ha fastnat vid sidan. Ja, jag har kollat ned i skorssten många gånger och man ser inte så bra men det ser ut som en botten. Att stoppa in en lampa i spjället har jag inte tänkt på, då borde man ju se bättre, tack för tipset.
Jo, jag har läst den tråden och det verkar radikalt att sätta fyr i askluckan i botten av spisen men jag får nog göra det och hoppas inte hela kåken brinner upp.

Broberg

  • Gäst
SV: Sota själv?
« Svar #54 skrivet: 22 aug-13 kl 20:21 »

Jo, jag har läst den tråden och det verkar radikalt att sätta fyr i askluckan i botten av spisen men jag får nog göra det och hoppas inte hela kåken brinner upp.

Det är ett standardförfarande på typ alla vedspisar. En del behöver bara när de stått en vecka eller längre, andra behöver om man hoppar eldning en dag.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sota själv?
« Svar #55 skrivet: 04 sep-13 kl 09:31 »
Det är ett standardförfarande på typ alla vedspisar. En del behöver bara när de stått en vecka eller längre, andra behöver om man hoppar eldning en dag.

Tack, jag har gjort det nu och det händer ingenting. Jag satt in ett fat som jag fyllde med rödsprit och tände på och det brann en stund sen slocknar det.. så gjorde jag om proceduren. Det verkar inte vara något där i askluckan som vill brinna för då borde det ha tagit eld nu? Det ryker fortfarande in. Röken tar sig upp mellan spisplattorna. Jag har en kakelugn på nedervåningen som går att elda i, det ryker inte in någonting, sen har jag en vedspis på övervåningen som också går att elda i utan problem. Så det är alltså vedspisen på nedervåningen det är totalstopp i.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Sota själv?
« Svar #56 skrivet: 04 sep-13 kl 09:41 »
Delar med mig av ett tips jag fick för att få igång draget i min vedspis:

Angående vedspisen - om jag ska få garanterad eld och drag med minimal inrykning i upptändningsfasen gör jag vid svåra tillfällen (t.ex. kall och fuktig skorstenspipa) så här:
1. laddar upp i eldstaden med det som ska bli elden
2. öppna luckan till asklådan en aning för bättre drag.
3. öppna sotluckan
4. tag en sida tidningspapper, stoppa in i sotluckan och tänd på. Använd spiselkroken till att skjuta in den ända in till spjället (kolla innan med ficklampa om du inte vet var det sitter)
5. stäng sotluckan när tidningspappret börjat brinna ordentligt
6. vid behov upprepa steg 3-5 (behov finns när det inte blir ordentligt drag av bara en tidningssida)
7. tänd på i eldstaden
8. när det tagit sig lite i eldstaden - öppna snabbt sotluckan, tryck in en tidningssida, tänd på den och stäng sotluckan.
9. steg 8 kan även upprepas om man ser det komma ut små rökpuffar i springorna vid plattorna
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

 

Broberg

  • Gäst
SV: Sota själv?
« Svar #57 skrivet: 04 sep-13 kl 19:32 »
Tack, jag har gjort det nu och det händer ingenting. Jag satt in ett fat som jag fyllde med rödsprit och tände på och det brann en stund sen slocknar det.. så gjorde jag om proceduren. Det verkar inte vara något där i askluckan som vill brinna för då borde det ha tagit eld nu? Det ryker fortfarande in. Röken tar sig upp mellan spisplattorna. Jag har en kakelugn på nedervåningen som går att elda i, det ryker inte in någonting, sen har jag en vedspis på övervåningen som också går att elda i utan problem. Så det är alltså vedspisen på nedervåningen det är totalstopp i.

Ligger fågelboet i botten, kan det stoppa vedspisens kanal, för jag antar den är bakansluten. Kakelugnen ansluter uppe vid taket. Har du lyst in i den lilla sotluckan och sett att det är fritt, ända in i skorstenen? Det brukar gå att se in, den vägen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sota själv?
« Svar #58 skrivet: 05 sep-13 kl 11:24 »
Ligger fågelboet i botten, kan det stoppa vedspisens kanal, för jag antar den är bakansluten. Kakelugnen ansluter uppe vid taket. Har du lyst in i den lilla sotluckan och sett att det är fritt, ända in i skorstenen? Det brukar gå att se in, den vägen.

Ja, den är ansluten där bak på nåt vis. Sotluckan är djup, ca en meter så det är svårt att se och omöjligt att nå, men med en järnpinne tar det emot vid väggen/skorsstenen sen svänger det rakt uppåt. Jag måste hitta något att rensa det med, för det är igensatt helt klart med fågelbo-rester. Det bästa vore om man hade nån slags dammsugare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14517
    • Östergötland
SV: Sota själv?
« Svar #59 skrivet: 05 sep-13 kl 12:40 »
Fåglar bygger av pinnar, så kan du bara elda tillräckligt i dragluckan så brinner det upp där inne. Men det kräver att det finns lite drag. Jag fick hål på ett bo med ett vp-rör av smalaste modell (elektriker-rör kallar en del dem), och sedan brann boet upp med hjälp av lite t-sprit och några tidningsblad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser