Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sota själv?  (läst 33184 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sota själv?
« Svar #60 skrivet: 23 sep-13 kl 11:22 »
Ligger fågelboet i botten, kan det stoppa vedspisens kanal, för jag antar den är bakansluten. Kakelugnen ansluter uppe vid taket. Har du lyst in i den lilla sotluckan och sett att det är fritt, ända in i skorstenen? Det brukar gå att se in, den vägen.

Om nån undrar fick jag fyr i spisen genom att ta dit "sotaren" som gjorde brandkontroll. Han sög ut skiten som satt fast, (med en sug) så nu går det elda utan att det ryker in någonting. Kanalen som sitter bakom spisen som går upp i skorstenen var väldigt trång och där var det tydligen stopp. Vad jag lärde mig dock är att luckan ovanför spisen skall vara stängd annars tar röken närmaste vägen ut, dvs genom köket.

Huggorm

  • Gäst
SV: Sota själv?
« Svar #61 skrivet: 23 sep-13 kl 12:15 »
Skönt att få ordning på det nu när det börjar bli kallt

Broberg

  • Gäst
SV: Sota själv?
« Svar #62 skrivet: 23 sep-13 kl 19:43 »
Om nån undrar fick jag fyr i spisen genom att ta dit "sotaren" som gjorde brandkontroll. Han sög ut skiten som satt fast, (med en sug) så nu går det elda utan att det ryker in någonting. Kanalen som sitter bakom spisen som går upp i skorstenen var väldigt trång och där var det tydligen stopp. Vad jag lärde mig dock är att luckan ovanför spisen skall vara stängd annars tar röken närmaste vägen ut, dvs genom köket.

Vad bra! Vad är det för lucka ovanför spisen? Storspjäll?
« Senast ändrad: 23 sep-13 kl 20:03 av Pentii Linkola »

knopargaj

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Sota själv?
« Svar #63 skrivet: 23 sep-13 kl 19:51 »
Hej! Jag jobbar som sotare och brandskyddskontrollant, maila gärna mig om ni har problem med era eldningsdon! Eller om ni undrar något om denna rätt så lustiga bransch ;) Kollar inte här så ofta.

Anna


ärt

  • Inlägg: 835
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sota själv?
« Svar #64 skrivet: 18 nov-14 kl 07:29 »
Kakelugnen börjar osa lite smått. Har aldrig varit sotad (uppmurad nån gång 2000) Eldar endast när det är riktigt kallt. Var med o byggde upp den så jag har en bild på hur kanalerna går. Sotaren har varit här och gjort inspektion utan anmärkning.
 Tänkte mej att sätta fast en sotarborste som är lite mjuk på en el-slang.
Men hur sjutton ska man få upp det som lossnar från väggarna genom sotluckorna?
 Tänker mej två alt.: nävarna el damsugaren?
Tror dock att Frun kommer mistänka mej för att ha använt damsugaren olämpligt.
 Har nån erfarenhet av detta?

 Bodde en gång i ett hus som stått tomt rätt länge.
 Totalstopp i skorstenen av fågelbo.
 Stack hål igenom och satte fyr.
 Det var väldigt svettigt. Trodde min sista stund var kommen lät som en reamotor. Besinnade mej och täppte till lufttillförseln och kunde på så vis hejda elden. Det slutade väl och blev bra drag.

 Den senaste skorstenen har kajorna börjat visa intresse av. Nätet jag la på blåste av o jag blev aldrig färdig till att sätta upp det igen. När jag hör dem sitta o tjattra har jag gått ut med två brädor och slagit dem hårt mot varandra så att det blir som en knall och det har faktiskt hjälpt. Men det är klart att nät ska på igen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sota själv?
« Svar #65 skrivet: 18 nov-14 kl 08:05 »
Använd inte dammsugaren, sotet passerar genom filtret och följer med luften ut i rummet. Dessutom blir den helt svart inuti och det sitter kvar i åratal då. I såna fall får du ha en speciell dammsugare som du bara använder till det, och med lång slang så du kan ställa den utanför huset. Eller köp biltemas asksug helt enkelt: http://biltema.se/sv/Hem/Inredning/Ved--och-Brastillbehor/Asksugare-84124/

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Sota själv?
« Svar #66 skrivet: 18 nov-14 kl 08:22 »
Jag byggde om en gammal dammsugarmotor till en grovdammsugare till verkstan med cyklonseparator (allting så åker igenom en separator och faller ner i en 25 liters hink, inga dammsugarpåsar att tömma).

Den tar hand om askan också har jag märkt, men fint damm kommer ändå genom separationen och grovdammsugarfiltret jag har innan motorn så det blir nog att skaffa längre slang och ha den på terassen när jag suger ut askan. Hade dock problem med vaakumet i behållaren tidigare och det är absolut viktigt att det inte förkommer läckage..

Vet inte hur biltemas och sådana funkar men förmodligen måste dom ha ett ordentligt filtersystem för det är svårt att separera så fint damm som aska via cyklon eller det förmodligen simplare systemet som finns i dessa asksugare.

ärt

  • Inlägg: 835
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sota själv?
« Svar #67 skrivet: 18 nov-14 kl 11:00 »
 Tur jag stälde frågan. Det blir nävarna då jag är så trött på att skaffa alt som är bra att ha.
 Tack för svaren
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sota själv?
« Svar #68 skrivet: 18 nov-14 kl 11:12 »
Tur jag stälde frågan. Det blir nävarna då jag är så trött på att skaffa alt som är bra att ha.
Tack för svaren
Använd mycket tvål efteråt  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 2 användare
Berberis, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser