Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Telemarksfe i Sverige  (läst 3543 gånger)

björnson

Telemarksfe i Sverige
« skrivet: 02 feb-10 kl 15:44 »
Hejsan,

är det någon här som vet något om hur många det är som har telemarkskor i Sverige? Och hur många kor det finns? Finns det möjlighet till inseminering, eller är det bara egen tjur som gäller?

Såg ett litet tv-program igår och drog mig till minnes de underbara telemarksprimadonnor jag mött...  :)

patrick.

• Gäst
SV: Telemarksfe i Sverige
« Svar #1 skrivet: 02 feb-10 kl 16:33 »
har någon bilder på rasen :O ??... läste på google att det fanns ca 600 kor dock 2007..

Sirpa

• -
« Svar #2 skrivet: 02 feb-10 kl 16:49 »
2009 fanns 768 st i Norge. källa:NordGen
2006 fanns 24 st kor i Sverige.

« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 17:40 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 02 feb-10 kl 17:10 »
Det finns sperma på jordbruksverket samlade av WWF hos Karl-Gustav Hedling.Seminering får bara göras rasrent.Jag har själv ca 20 djur av rasen varav ca 10 mjölkkor.Det finns 47 djur i CDB med raskod 50 (telemarksko)men det finns troligtvis mer kor här.Tankar finns att starta en intresseförening i Sverige för de gamla norska raserna(telemarksfä,dölefä,fjordfä).
Gunnar Haugo (han som håller kon på bilden)var här hos mig i helgen och tittade på mina telemarkskor.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #4 skrivet: 02 feb-10 kl 20:42 »
Hur många av dom djuren som har raskod 50 är renrasiga tror du? raskoderna är ett mycket otydligt mått på antalet djur med tanke på att djurägaren själv fyller i viken ras det är. Vad skulle intresseförening verka för?
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

anders 67

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 03 feb-10 kl 13:20 »
Av de 47 som finns i CDB så är nog de flesta renrasiga.Jag har 22 djur och en annan besättning 20 och de övriga kommer till stor del ifrån dessa.Föreningen skulle bara vara ett kontakt nät för  funderingar kring raserna och kanske lite utbyte av avelsdjur.Bara roligt att veta var de andra djuren finns helt enkelt.
Jag vet att raskoder inte är lika med rasrent.Det är just därför som det skulle vara bra att veta vad det finns för djur kvar här i landet och härstamningarna på dessa.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #6 skrivet: 03 feb-10 kl 22:36 »
I Hedlings film fanns det en grå ko med "telemarkshorn", var det en telemarkare?
Jag skulle vilja se bilder på de andra norska koraserna och lite info om dem, tex hur mycket de mjölkar, hur många djur det finns osv.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 03 feb-10 kl 22:53 »
Den grå kon var nog ett fjordfe
http://fjordfe.no/

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #8 skrivet: 03 feb-10 kl 23:18 »
Oj, jag vill ha ett fjordfä :D
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser