Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp-bekymmer plus lite övriga klagomål  (läst 2554 gånger)

Lövbacken

• Västmanland
Tupp-bekymmer plus lite övriga klagomål
« skrivet: 02 feb-10 kl 09:55 »
Alltså just nu behöver jag lite stöd i mitt liv....

Som om det inte vore nog att mannen är borta i tre veckor och jag är ensam med tre totalt bångstyriga pojkar i åldern 3-7 år så har jag även tupp-problem....

Vet inte hur många som läste tidigare tråd om att jag hade bekymmer med nya tuppar i hönsgården.
Första kvällen jag satte ihop dem höll de på att slå ihjäl varandra, på riktigt.....

Efter det så har det gått ok, men min gamla tupp är utan nåd ändå verkar det som nu.
Jag har observerat förut att han varit hård med de nya men de har inte bråkat tillbaka , därför har jag låtit det bero ett tag men nu....

Min gamla tupp som är otroligt snäll emd hönorna och med människor och andra djur, är skit-taskig mot tupparna.
De får inte komma ner på golvet när han är inne utan de är förpassade till sittpinnarna, annars åker de på däng.
de får inte äta samtidigt som de andra och de får inte vara tillsammans med den övriga flocken när de är ute, Antingen får de vara inne när min tupp är ute elelr så får de stå på sidan av om de är ute tillsammans.

Det är ju inte ett ok beteende men jag vill verkligen inte ta bort min gamla tupp.
Jag har förhoppningar om att han kommer att vara snällare mot sina egna avkommor men det kan man ju inte vara hundra procent säker på .

Snälla kom me dlite goda råd för min tankeförmåga och ork är inte på topp just nu... behöver lite stöd :'(
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Tupp-bekymmer plus lite övriga klagomål
« Svar #1 skrivet: 02 feb-10 kl 10:05 »
Vissa tuppar kan ha svårt för andra karlar i flocken, särskilt om de varit vana vid att vara själva innan, så hoppar det plötsligt in 2 främmande vuxna tuppar.

Han visar vem som bestämmer, detta kan pågå ett bra tag och med tanke på att våren är på väg så kan det bli ännu värre med alla hormoner.

Hur länge har de varit ihop nu? När jag är med om de fåtal slagsmål som blir här (vilket brukar inträffa på våren) så blir förloraren alltid jättemobbad i upp till 2-3 veckor. Får inte vara med alls utan sitter och gömmer sig, om han visar sig får han spö av alla andra tuppar. Men detta brukar alltid gå över, bara man inte tar undan honom från flocken, då saboterar man mer än hjälper. De gör ju upp sin rangordning, ledaren hackar och jagar de lägre stående för att visa att det är just han som bestämmer. Och detta kan som sagt pågå ett bra tag innan de kommer in sig i flocken, särskilt när det handlar om vuxna individer.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 02 feb-10 kl 10:14 »
Går de ute mkt nu då så att de andra tupparna har möjlighet att komma åt att äta och dricka tillräckligt? Så länge de kan det så kan man väl avvakta och tro att de löser det själva så småningom.
Som Linkso skriver så är det väl ett ganska normalt beteende om det inte går för långt. Läser i boken Hönsskötsel på rimligt vis av Flemming Schiötte där skriver om hur en tupp ska vara:
Citera
En tupp får aldrig fortsätta aggressionen mot en tupp som ger "underkastelsesignal" genom att vika undan eller fly.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 02 feb-10 kl 10:20 »
Citera
En tupp får aldrig fortsätta aggressionen mot en tupp som ger "underkastelsesignal" genom att vika undan eller fly.

Just precis. Så länge han inte jagar runt dem som en dåre fast de inte ens gjort något (sett vissa tuppar som riktigt letar efter den underlägsne tuppen för att spöa skiten ur stackaren, dessa tuppar går utanför gränsen), utan endast jagar iväg dem om de kommer enligt honom för nära så bör det inte vara någon större fara och han lär sluta upp med det med tiden också och en dag låta de vara med... Fast man får räkna med tjuvnyp och ivägchasande lite då och då med, dock inte lika brutalt som det kan se ut i början.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 02 feb-10 kl 10:54 »
Varför jag reagerade extra mycket på detta idag var att jag såg att den ena nya tuppen var hackad i huvudet, han hade blödit ganska mkt så att fjädrarna i nacken var helt ihopkletade.

Jag skulle nog säga att min gamla tupp inte bara visar var skåpet skall stå utan han går på dem utan att de gjort något. Och de säger verkligen INTE ifrån, de springer och flyger bort som ena stackrare....

:'( Vill verkligen behålla den gamla tuppen då han visat så otroligt fina egenskaper gentemot alla andra än de nya tupparna. Tror ni inte att det kan bli bättre om det är hens egna avkommor som växer upp?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 02 feb-10 kl 10:58 »
Nu slänger jag bara in lite reflektioner som en helt novis på höns...

Kan en tupp avgöra om det är hans egna eller någon annans avkomma?

Av vilken anledning har du satt in de extra tupparna? Om det nu är så att du vill behålla din gamla tupp, varför inte skippa de nya?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 02 feb-10 kl 11:01 »
Nu slänger jag bara in lite reflektioner som en helt novis på höns...

Kan en tupp avgöra om det är hans egna eller någon annans avkomma?

Av vilken anledning har du satt in de extra tupparna? Om det nu är så att du vill behålla din gamla tupp, varför inte skippa de nya?

Jo, det var ju så här, jag ville ju ha lite fler hönor och så fick jag köpa dem i trio. Och sen tänkte jag att 13 hönor på en tupp kanske blir lite mycket och så kommer garanterat höken eller räven och tar tuppen till våren och så står jag där utan till våren och så blir det inga kycklingar för att jag inte har någon tupp som befruktar.

Så tänkte jag, och se nu  :'(

Well, det jag tänker på med egna avkommorär ju att de får växa upp som kycklingar och då kanse det blir ett liv i symbios på ett annat sätt med gammeltupp och lilltuppar?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 02 feb-10 kl 11:07 »
Då hänger jag med =) Låter förnuftigt på alla sätt och vis. Vilken envis tupp du har då... ska ha 13 tjejer själv, han måste ju bli slutkörd ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 02 feb-10 kl 12:49 »
Då hänger jag med =) Låter förnuftigt på alla sätt och vis. Vilken envis tupp du har då... ska ha 13 tjejer själv, han måste ju bli slutkörd ;)

Ja eller hur? Var nere där i helgen ca 30 minuter och på den tiden hade han "gullat sig" med 4 st! :o

Men för att återgå till frågan? Tips  någon? grytan för de nya tupparna eller ska jag försöka skänka dem på annonssidan??

Astra

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 02 feb-10 kl 13:36 »
Ät upp de nya tupparna och ha kvar en tuppkyckling (son) som backup, kanske? Eller så bygger du ytterligare ett hönshus med gård, stoppar in de nya herrarna där med några av hönsen och har två helt olika flockar. Om gammelgubben går hädan kan du ju föra ihop hönsen igen och då har du ju dessutom en hönsgård över till någon ny spännande ras  ;D
Lycka till med att hålla styr på barnen, låt dem leka mycket i snön så de blir trötta >:D De kan ju hjälpa mamma att skotta
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #10 skrivet: 02 feb-10 kl 13:36 »
Jag förstår att du har problem. Man sätter vanligtvis inte ihop vuxna tuppar på sån liten yta som i ett hönshus. Om de går ute tillsammans fritt och kan gruppera sig och rangordna sig kan det så småningom gå att de fungerar i flock.
Antagligen kommer nån av dem att få sätta livet till. Mitt råd är att välja vilken tupp du ska ha och ta ut de andra. Varför det kan gå bättre med hans avkomma, eller vilka kycklingar som helst är för att de växer upp i flocken och får sin plats eftersom. Vill du ha flera tuppar sen kan du ju spara nån ungtupp som växer upp i flocken.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 02 feb-10 kl 14:59 »
Jag förstår att du har problem. Man sätter vanligtvis inte ihop vuxna tuppar på sån liten yta som i ett hönshus. Om de går ute tillsammans fritt och kan gruppera sig och rangordna sig kan det så småningom gå att de fungerar i flock.
Antagligen kommer nån av dem att få sätta livet till. Mitt råd är att välja vilken tupp du ska ha och ta ut de andra. Varför det kan gå bättre med hans avkomma, eller vilka kycklingar som helst är för att de växer upp i flocken och får sin plats eftersom. Vill du ha flera tuppar sen kan du ju spara nån ungtupp som växer upp i flocken.

Sara

Ja, det var så jag tänkte med egen avkomma, att det skulle gå lättare för att de får växa upp tillsammans.
"Problemet" är att på den kycklingkullen jag fick var det bara hönor ( ska nog var enormt tacksam för det ) så nu har jag ingen som liksom har växt upp med de andra

Jag befarar även som du säger att det nog är troligt att någon får sätta livet till, och det vill jag ju inte...

Försöker sätt ut på annons, dessvärre har jag ingen möjlighet att göra två gårdar. Det lilla utrymmet jag har inne är bara en kvadrat och ingen avdelad gård...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 02 feb-10 kl 20:24 »
Det verkar verkligen som om du har problem med männen i ditt liv :-\

För modligen löser sig det mesta om du bara väntar....
Mannen kommer hem :)
Buspojkarna växer upp till trevliga unga män  :D
Och tupparna inser att det finns en herarki och inleder vapenvila ;D

Min erfarenhet av tuppar (inte kamphöns men de flesta andra) är att det lugnar ner sig efter en tid. Jag skulle ge det mer tid om det inte är så att dom slåss alltför mycket.

Om du måste göra dig av med ungtupparna så är mitt förslag:
 Bygg en bur till gammeltuppen så att ungtupparna får befrukta dina hönor. Efter 3 veckor samla ägg och kläck. Sälj/slakta ungtupparna och låt gammeltuppen komma ut igen. På så sätt får du ju i alla fall in lite nytt blod genom kycklingarna och om du får nogon/några tuppkycklingar kommer förmodligen gammeltuppen fixa en sådan i flocken utan bråk.

Lycka till och om du inte kan lösa tupp problemet på ett "roligt sätt" gläds  då åt  att din gubbe kommer hem och att dit kommer att bli fina grabbar av dina buspojkar ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 03 feb-10 kl 08:17 »
Azoo-Lina

Va smart tänkt!
Eventuellt finns det en redan nu som är intresserad av den ena tuppen, men då skulle jag ju i princip redan nu kunna isolera den gamla tuppen och låta de två unga ha det så skoj med hönorna nu tills jag gör mig av med dem....

Visst skulle jag kunna låta dem gå i ett par veckor till men det känns ändå som att min gamla tupp inte kommer att låte de små vara i fred.... Min man tyckte inte att jag skulle ha så bråttom med att göra mig av med dem heller....

ÅÅÅh nu får jag beslutsångest....

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #14 skrivet: 03 feb-10 kl 08:54 »
Det kan väl också hända att dina hönor inte accepterar de nya tupparna på en gång, så det behövs lite mer tid innan äggen är befruktade. Men det märker du väl när du tar undan den gamle. Annars är det ju ett helsmart förslag av Azoo-Lina! :D

Lycka till!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 03 feb-10 kl 14:22 »
Är gammeltuppen stygg mot kycklingar?

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 03 feb-10 kl 14:25 »
Är gammeltuppen stygg mot kycklingar?

Nej!!! Han var jättesnäll med kycklingarna!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #17 skrivet: 03 feb-10 kl 15:57 »
Läste lite fort förut om de små... Men det är ungtupparna du syftar på.

Men prova att sätta gammeltuppen för sig i ca 1 vecka. Sätt sen tillbaka honom och se om det är samma. Har kört det nån gång när nån tupp varit för mycket på de andra och jag har velat haft dem ihop. När han som är ranghögstnu  kommer tillbaka är hans rang lägre och det kan vara så att han bättre accepterar de andra då. Har funkat bra med mina höns med det var några år sen nu jag behövde ta till den metoden.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 03 feb-10 kl 18:42 »
Ja, jag tror jag börjar så, att ta bort honom ett tag. Dels kan de andra tupparna hinna para sig med hönorna, kanske kan man då spara lite ägg tills det är någon som vill ruva, då har de åtminstone fått sprida sina gener även om jag inte kan ha kvar dem.

Ska flytta över gammeltuppen till helgen, det finns inget utrymme att göra det innan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare
ärt, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser