Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur rymningsbenägna är får på vintern?  (läst 5533 gånger)

sarbe453

• Östergötland
hur rymningsbenägna är får på vintern?
« skrivet: 29 jan-10 kl 10:44 »
Har varit ute på morgonen till fåren och nu är snödjupet så stort att en driva gör att vårt elnät inte ens sticker upp ur snön, det är helt borta  :o

Tittar man på spåren så har fåren hela vintern bara gått i ett spår runt i hagen och för det mesta legat inne där utfodringen sker.

Behöver jag vara orolig att de rymmer tror ni? Det känns som de inte skulle gå så långt i alla fall för de vet ju var maten finns.

Hur hanterar ni andra den här typen av vinterbekymmer  :)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

JBF

• Småland
SV: hur rymningsbenägna är får på vintern?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-10 kl 16:59 »
Jag är lite i samma sits. Har fyra eltrådar i stängslet, varav  de 2 översta syns fortfarande. Jag har inte haft strömmen på sen veckan innan jul, och i snön syns inga spår nära stängslet.. Nu finns det ju inte så mycket spännande att rymma till, men man får nog vara beredd att slå på elen så fort det smälter undan sen.

JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 29 jan-10 kl 19:47 »
Så blir det varje år hos mig :)
Jag tror det allra viktigaste är att se till att inte spilla foder utanför hagen och se till att dom aldrig blir helt matlösa, finns det inget intressant att rymma till så låter dom bli. Det är VIKTIGT för om dom kommer på att det inte är ström så kan läget snabbt bli hopplöst.
 Sen får man vara snabb att kolla hagen när det börjar töa (om sådär 2,5 månader) för då är dom snabba att rymma.
Och se till att dom har respekt för tråden när hösten kommer, den verkar sitta i ganska bra på vintern också.
                        Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mosesmia

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 29 jan-10 kl 21:06 »
Jag tror inte att de rymmer, men är ni inte rädd för lösspringande hundar.
Jag bor visserligen högt upp i norr, så jag är van vid att det kommer 1 meter snö. Vi har helt enkelt byggt en vinterhage med viltstängsel. Men då har vi också problem med lösspringande hundar.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Fåraherden

• -
« Svar #4 skrivet: 29 jan-10 kl 21:56 »
Det går säkert bra. Själva incitamenten för att rymma, det vill säga något godare att äta utanför hagen saknas ju så här års. Jag upptäkte att jag hade en stor grind öppen sedan 2 veckor.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 30 jan-10 kl 20:30 »
Jag tror inte att de rymmer, men är ni inte rädd för lösspringande hundar.

Vi bor utanför en by men här håller faktiskt folk reda på sina hundar så det är inte ett problem. Däremot så finns det ju vilt som passerar (inga rovdjur dock). Rådjuren verkar de inte bry sig om och älg har stått och ätit äpplen bredvid hagen. Vildsvinen närmar sig dock, tror bara de är någon kilometer från oss nu...

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 31 jan-10 kl 09:50 »
Har tidigare haft skitjobbiga får som rymmer. Men aldrig på vintern. Skulle säga att det är lugnt.

Faran är när det är små ljuva skott överallt och det gottiga är slut i hagen. Att då se små skira knoppar strax utanför staketet lockar då gärna till ett litet hopp.  :)

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 feb-10 kl 11:47 »
Har tidigare haft skitjobbiga får som rymmer. Men aldrig på vintern. Skulle säga att det är lugnt.

Faran är när det är små ljuva skott överallt och det gottiga är slut i hagen. Att då se små skira knoppar strax utanför staketet lockar då gärna till ett litet hopp.  :)

Precis. Som alltid gäller det väl att se till att det finns tillräckligt mycket gott innanför stängslet så att det inte finns anledning att ta sig förbi det.

Mina för rör sig förövrigt knappt alls. Det är 50 m mellan fårhus och ensilagebal (fri tillgång). De är alltid vid balen och aldrig i fårhuset....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 03 feb-10 kl 11:58 »
Min (läs min mors) Houdinitacka som rymmer var och varannan dag på sommaren går inte i närheten av stängslet så här års. Jag har haft elen på tills idag för idag larmade aggregatet om för dåligt jord. Problemet jag haft här är att mina hästar gått igenom stängslet till hyresgästens hästar. Fyra dagar i rad bröt de sönder stolpar och tråd ända tills jag fattade att det inte var el på de två översta trådarna. Efter det lär de ha fått sig ett par kyssar och sen inte ens gått nära stängslet.  >:D Så jag hoppas att det sitter i nu annars får jag försöka koppla bort elen från de nedersta trådarna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sano

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 03 feb-10 kl 18:17 »
Jag stängde också av elstängslet när snön kom. Noterade efter några veckor vad jag trodde var att rådjuren sparkat upp snön för att äta i hagen bredvid fårens. När jag en dag kom tidigt från jobbet hittade jag dock hela fårflocken i "rådjurshagen"... Då hade de alltså rymt dit under minst en vecka (utan att ha matbrist). Hagarna är bara skilda åt av en elstängsel och stängslet är mycket nära vanliga deras liggplats. Jag kopplade om lite, till en mindre hage med el bara i de två översta trådarna (ovanför snön) och det har inte varit några rymningsförsök sedan dess.
Jagvet folk som haft fåren i hagar utan el på, på vintern "De går ju ändå ingenstans", men då har de heller ingen respekt för elen nästa sommar.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 03 feb-10 kl 20:32 »
Nej, det gäller ju verkligen att slå på elen, antingen vid minsta misstanke om rymning, eller så fort det börjar smälta så att de inte får för sig nånting de små liven...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 feb-10 kl 10:24 »
Hm, mina Gutar går 2½ ut från "hemma" samt en bit ner (20m) i hagen för att kunna bäa lite på mig när de är sugna på något.
Rymma... tror inte det... kanske om jag skottar upp en fin gång fram till elstängslet och en bit utanför.

Brukar fälla en liten gran då & då på vintern för det tycker de om men nu är det tji att pulsa i snön.

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 05 feb-10 kl 10:26 »
Ja, mina har inte satt en klöv utanför fårskjulet sen sista snön kom i onsdags, men nu har vi ju 50-60 cm snö också.. Funderar på om jag skulle skotta upp lite i hagen så att de kan gå ut och glo lite i alla fall.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 06 feb-10 kl 17:26 »
Haha ni trodde alla fel,
nu slog profetian in, maken och jag har lockat förrymda får i eftermiddag ;D
Jag kom på skidor förbi hagen, de fick spel och började hoppa jämfota och busa runt och vips så hoppade de ut!

Det är nog 50 cm och mer i drivorna men de skuttade runt i trädgården tills de fick syn på fågelbordet, där ställde de sig och frossade i de solrosfrön och skal som fåglarna spillt :).

Det var svårare att få in dem, de vägrade hoppa in igen "rädda" för elnätet som stack upp och vägrade gå in i snödrivan. Vi provade att skotta en gång fram till nätet och tynga ner det men det var ju en decimeter nät som stack upp.
Efter en timme så tog någon ett skutt över och friden var återställd :D

Nu har vi skottat runt nätet så det är väl synligt, hoppas det räcker. Annars måste vi skotta helt så vi kan sätta på strömmen igen och det är ett digert arbete!

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 feb-10 kl 18:57 »
Ville bara tacka för tipset i denna tråden som jag följt.
Har kopplat bort nedersta trådarna, som ligger under snön.
Blev avsevärt mer kräm i de två som syns så nu är jag lugnare.

Utfordrar småfåglarna i skogen där inte fåren kan få korn på gottiset...

Inga rymmare än och de går bara där jag skottat, gången till "hemma", vatenkaret, saltstenen, vedbacken osv.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 06 feb-10 kl 19:55 »
Nåja, nu är väl det inte trädgården som de ska vara i (med tanke på fågelbordet)  ;D

Får överväga att stängsla med traditionellt fårnät nästa sommar!

Vilse

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 feb-10 kl 20:13 »
Förlåt en dum fråga från en som aldrig haft får i snö.....
får som sitter i en hage och hellre sitter inomhus i sitt fårhus än att gå ute o leta i snän,,
hur mycket äter dom?
låt oss säja 5 får och man slänger in en vanlig gammladags hederlig höbal,,bara för at ha ett mått på hö..hur länge räcker den höbalen?
låt oss säja at det är halm på golvet som ligg underlag,,käkar dom det också på vintern i brist på annat??

jag har ju färskt gräs året om med bara lite låg tillväxt i juli-aug då jag stödutfodrar med ensilage och ibaland sugarbeets,,sånt däringa uppblött i vatten foder,

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 06 feb-10 kl 20:57 »
Det beror på om balen är hård- eller löspressad eller ja, hur mycket den väger. Men, en bal om dagen får du nog räkna med. Inklusive spill. De kan äta halm precis när det är nystrött men, man vill inte att de ska gå och dra i bädden med tanke på sjukdomar. Så därför ska de alltid ha lite mer mat än de äter upp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 07 feb-10 kl 08:49 »
Jag hade fem gotlandsfår på ett ställe i höstas, rätt sent, det fanns inget att beta. Då räckte en löspressad bal två veckor.
Åsenfår, hundar och katter

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 07 feb-10 kl 14:03 »
Fåren äter i regel inte från golvet. Brukar lägga halmen i höhäcken så drar de själva ner den på golvet när det behövs lite mer strö.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 2 användare
Assa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser