Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölksyrning  (läst 3435 gånger)

cirre

Mjölksyrning
« skrivet: 27 jan-10 kl 20:40 »
Jag är ganska ny på det här med mjölksyrning, hur vet man att det har lyckats...Om grönsakerna smakar bra och luktar gott, kan det ha blivit fel ändå, man blir ju lite orolig med botulism och allt vad det heter ...Kan man va lugn?
Har mätt ph:t med sticka och det låg omkring 4 såg det ut som...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mjölksyrning
« Svar #1 skrivet: 27 jan-10 kl 20:56 »
Med så lågt ph lever sannolikt inte något farligt i min burk. Jag har alltid gått på lukt och smak, och hittills har jag inte ens blivit dålig i magen av mina mjölksyrade grönsaker. Jag är en sådan som går på lukt och smak på alla produkter, eventuell datummärkning ignorerar jag totalt, och det har inte svikit mig hitintills.

Om du haft jordfria rena grönsaker, rena redskap och rent vatten, så är risken för feljäsning eller farliga bakterier liten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ekojuice

• Skåne
SV: Mjölksyrning
« Svar #2 skrivet: 29 jan-10 kl 09:57 »
Botulism bildas bara i köttprodukter när dessa konserveras under bristande hygien. Eller av mördarsniglar i ensilage (inplastade). Det bildas inte i grönsaker. För att få rätt jäsning måste man använda ekologiska grönsaker (besprutade har inga levande enzym kvar). Anneli Schöneck har skrivit en mycket bra bok om mjölksyrning. Det värsta som kan hända vid feljäsning är att det smakar illa. Så kämpa på och lycka till.
Fd ekolantbrukare som letar nytt boende på landet för att kunna odla för husbehov och ha mycket frukträd och bärbuskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser