Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är det med denna förbannade rödklöver?  (läst 3476 gånger)

samaka

• Dalarna
vad är det med denna förbannade rödklöver?
« skrivet: 27 jan-10 kl 11:11 »
Har någon nån teori om hur sjutton man kan få rödklöver så det smäller om det på nylind fast fröblandningen ej innehöll ett ynka pynka klöverfrö? Jag blir inte klok på detta. Några lindor är inte brukade på massvis med år och har varit ängsmark innan vi plöjde upp. I somras när vi slog bara sprutade det rödklöver. Jag fattar nada!  ???

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: vad är det med denna förbannade rödklöver?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-10 kl 11:49 »
Marken kanske behövde rödklöver? Det kanske var kävebrist i marken? Rödklövern kanske tillförde marken en massa kväve? Och så fanns det rödklöverfrö vilande i marken, som grodde och frodades?

Du fick antagligen ett proteinrikt foder, även om det inte passar lika bra till alla djur. Tydligen inte till dina. Men jag vet odlare som skulle blivit jätteglada.

Det har sagts på alternativ.nu att modernare rödklöversorter har sämre smältbarhet (el dyl) än äldre. Kanske har du fått upp någon äldre sort.

Har du problem att utfodra med höet/ensilaget eller vad är problemet?

signe

« Svar #2 skrivet: 27 jan-10 kl 11:50 »
Frö kan ligga i decennier i jorden och vänta på rätt tillfälle att gro.  Du skriver att det varit ängsmark men visst har det väl varit plöjt tidigare och säkert insått med klöver någon gång?

samaka

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 27 jan-10 kl 23:54 »
Inget ont om rödklövern (även om min ton var lite brysk mot den stackars klövern), är bara lite less när bal på bal jag öppnar är späckad med rödklöver. Tackorna lammar inom en månad och ger jag dem foder med rödklöver ökar risken för framfall. Perfekt foder (om man har kor).

Rödklövern har förföljt oss länge... med både häst och får i besättningen är det dessvärre ingen optimal grovfoderingrediens.

Marken har varit plöjd...  och jag vet att våra andra lindor tidigare har såtts med klöverblandningar men det var minst 10 år sedan vi slutade med klöverblandad utsäde. suck! då ser det inte bättre ut än att vi får dras med klövern fortsättningsvis oxå.

Televinken_73

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 28 jan-10 kl 00:03 »
Kan du inte byta med någon som har kor då som kanske inte har så mycket rödklöver i sitt?
då kanske du hinner hitta en lösning på problemet och få rätt nu när du behöver !?
skadar ju inte att fråga runt lite iaf!
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-10 kl 16:40 »
Frön kan ligga kvar i backen rejält länge.

Klövern gynnas dessutom av om det är fritt (gräset kväver gärna klövern) och om det är dåligt med kväve på åkern.

När vi flyttade till gården så hade vi en gammal åkerlapp som var slybevuxen som vi använde som vinterhage åt hästarna... med söndertrampad lervälling som följd.

Döm om min förvåning när jag tittade på samma område året efter i början på juni - det var en tjock matta med bara klöver  :o ... förmodligen så hade hästarna gjort "såbäddsberedning" när dom hade trampat sönder gammla gräsvålen så att gammla klöverfrön kunde komma fram.

Man kan ofta minska inslaget av klöver genom att kvävegödsla "övermycket" så om du hör till dom som slänger ut konstgödning på våren så kan man använda den för att minska andelen klöver vallen.

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 29 jan-10 kl 08:31 »
Kan du inte byta med någon som har kor då som kanske inte har så mycket rödklöver i sitt?
då kanske du hinner hitta en lösning på problemet och få rätt nu när du behöver !?
skadar ju inte att fråga runt lite iaf!

Jo visst, men som min käre make brukar säga: "tänk att det ska bli merarbete med allt", i ett tidspressat schema så funkar det dessvärre inte... sen har vi inte sådan vidare koll på vilka balar som innehåller klöver och vilka som inte gör det, skulle ha märkt upp balarna i somras men när det är slåtter och man samtidigt jobbar heltid skift emot varandra med småbarn och djur dessutom så är effektivisering ett måste och då är man glad om man hunnit bärga vallen till midnatt om dagarna. Vi har även nötdjur, men som sagt... dålig koll på balarna. Tack för förslaget dock.

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 29 jan-10 kl 08:33 »
Man kan ofta minska inslaget av klöver genom att kvävegödsla "övermycket" så om du hör till dom som slänger ut konstgödning på våren så kan man använda den för att minska andelen klöver vallen.

Tack för tipset. Men hade hoppats kunna undvika konstgödsel. Man skulle ha haft tillgång till flytgödsel så man hade kunnit sprida det på vallen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 29 jan-10 kl 08:41 »
Det finns uppfödare av broilerkycklingar som har problem med att göra av med sin gödsel, du kunde kanske få tag på kycklinggödsel från en sådan? Inte ekologisk gödsel, men bättre än konstgödning tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 29 jan-10 kl 09:08 »
Rödklövern brukar gå ut med tiden. Jag tror den brukar vara starkast i 1-2 år. Fjolårets rödklöver har antagligen förbättrat markens kvävetillstånd redan. Efterhand som kvävetillståndet förbättras mattas klövern. (Ta dock gärna upp någras klöverplantor med rot och kolla om de har sådana rosa svällningar på rötterna som tyder på att de etablerat fungerande symbios med kvävefixerande baterier.)
Gödslar du mer än befogat så får du kanske andra problem. Du kanske får kvävegynnade ogräs istället. Denna tanke att gödsla med mer kväve (särskilt om man vill odla ekologiskt) verkar som typiskt resultat av en enfrågeanalys - bara tänka på en fråga åt gången - den här gången var det rödklövern som råkat bli ett problem...
Samaka, jag tycker det är konstigt att du blir förvånad att det är mycket rödklöver i balarna. Såg du inte det på vallen i somras?

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser