Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åkpåse i fårskinn  (läst 4541 gånger)

highland

• Halland
Åkpåse i fårskinn
« skrivet: 26 jan-10 kl 19:37 »
Nu när det börjar närma sej födsel för mej så tänkte jag sy en åkpåse till barnvagnen.Är det nån som har nåt bra mönster eller andra tips. Har sytt rätt mycket i skinn innan men aldrig åkpåse. :D
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Imina

• Skåne
SV: Åkpåse i fårskinn
« Svar #1 skrivet: 26 jan-10 kl 19:48 »
I vår vagn har vi en åkfäll som är sydd av två gotlandsskinn. Hopsydda i kortänden och sedan "fållade" mot mockan. Så fällen är väl lång som ett liggunderlag, och ca 40 cm bred. Jag hade föredragit den ännu längre och bredare, men det är väl en smaksak.
Egentligen hade jag tänkt att även sy ihop den längs långsidorna, men tycker att det är praktiskt att kunna använda den även som fäll eller som liggunderlag.
Till nästa bebis kommer jag antagligen förlänga sidorna med att sy på en bit filt som man sen kan wrappa runt hela paketet, så att inga små fötter kan smita ut.

Vill man ha en riktig åkpåse, så är det ju enkelt fixat att sy på dragkedja eller knappar längs sidorna, som man sen kan knäppa upp vid behov.
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Jennyt

• Västergötland
SV: Åkpåse i fårskinn
« Svar #2 skrivet: 26 jan-10 kl 21:39 »
Jag har haft en åkpåse med dragkedja runt hela... öppningsbar från båda hållen.... som jag inte alls varit nöjd med :-X Har oxå varit på gång att sy en egen, men inte kommit mig för ännu. Just nu kör jag med en fårfäll som barnen sitter på åsså div. filtar som viks runt fötterna och om barnet på sidorna. Små söta paket i vagnen :-*

Hade jag sytt en så hade jag nog valt att göra en med dragkedja mitt fram..... åsså nåt skydd för dragkedjan högst upp så att den inte blir kall mot ansiktet på barnet. Kanske tom. en kant högst upp som man kan vika upp riktigt kalla dagar och vika ner när barnet vill se sig om och fam på vårkanten. Finns oxå varianter jag sett med en typ av dragsko högst upp så att man kan tajta åt. Den varianten har varit högre baktill och lägre framtill, så att barnet även har åkpåsen bakom huvudet. Det har sett riktigt bra ut. Glöm inte att göra hål för selen och ta till längden ordentligt, så att du kan använda åkpåsen även nästa år och nästnästa när barnet vill sitta i barnvagnen. Min treåring är nu ca en meter lång och jag hade använt en åkpåse till henne oxå om jag haft en.....

Klipp ut ett exempel i ett gammalt slitet lakan eller något och testsy...... då vet du att du inte klipper fel i skinnen sedan

Lycka till, både med bäbis och åkpåse
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser