Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Muneksem?  (läst 3591 gånger)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
Muneksem?
« skrivet: 26 jan-10 kl 12:44 »
Har hitta en tacka med bruna  vårtor? på underläppen. Jag lägger ut lite bilder på henne. Tackorna har just börjat lamma, hoppas på det bästa! Tacksam för lite tips av er som har haft muneksem i sin besättning!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Muneksem?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-10 kl 13:56 »
Det ser ut lite som ruvor? Kan hon ha fått något sår där? Har haft orf på mina och det såg värre ut än det där. Försöker bifoga en bild,

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #2 skrivet: 26 jan-10 kl 14:39 »
Fick just slå upp ordet ruvor  ;) . Hm ja jag hoppas ju att hon bara haft nogot sår där. Tyvär har jag missat  själva såret i så fall.  Vet inte hur hon kan ha fått det? Kanske gnagat på en lite frusen mineralbalja, håller på fundera, men kommer inte på något.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 26 jan-10 kl 15:11 »
Ruvor är kanske mer lokal dialekt än jag trodde!  :)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #4 skrivet: 26 jan-10 kl 15:22 »
Fick just svar från en fårhälsovet, som jag hade mailat bilder till, samt en vän med får. Båder tyckte det ser ut som om det skulle kunna vara orf och att jag ska isolera henne! (hon är redan i en egen box). Fy vad jobbigt!

Vad mer kann man göra? Hur gjorde du javill? Hade du lamm samtidigt?

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #5 skrivet: 26 jan-10 kl 16:57 »
I och för sig vet ju ingen med säkerhet om det orf och jag vet inte 100% om fåren haft det innan jag köpte dem. Vet sa att det är välldigt olika hur svår fåren drabbas och hur många. Bero helt och hållet på om det redan byggt upp en viss resistens eller har bra motståndskraft. Vad jag har förstått så smittar det rätt snabbt. Eftersom ingen anan har det än, kanske har jag tur, ni får hålla tummarna åt mig, att det klinga av hos henne. Hon ska troligtvis lamma nu på helgen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 26 jan-10 kl 21:48 »
Fick just svar från en fårhälsovet, som jag hade mailat bilder till, samt en vän med får. Båder tyckte det ser ut som om det skulle kunna vara orf och att jag ska isolera henne! (hon är redan i en egen box). Fy vad jobbigt!

Vad mer kann man göra? Hur gjorde du javill? Hade du lamm samtidigt?

Mina hade det på sommaren när de gick på bete. Flera fick det och de hade lamm då men, de var stora då och diade knappt. Jag gjorde ingenting mer än smorde med helosansalva på de som det var riktigt illa på. Då hade jag inte så många så flocken blev för liten om jag skulle dela av dem. Det var första året jag hade får och vi har inte *peppar peppar* haft det fler gånger. Så gjorde ingenting förutom att smörja med helosan. Om det sprider sig till juvrena så kan det bli lite kinkigt för lammen att dia så håll koll.
Hur länge har tackan haft det? Tycker nämligen inte det så farligt ut. Mina såg mer ut som bilden jag satte in. Riktigt läskiga sår och man kan förstå att det gjorde ont.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #7 skrivet: 26 jan-10 kl 22:26 »
Jag såg det första gången igår kväll. Verka ju tyvärr har missat när det började. Sen satte jag igång i morse och ringde runt samt fotade. Vi (jag och min sambo) tyckte inte heller att det ser så farligt ut. Jag vet inte om vet. bara ville vara säkert, men jag kanske är också lite extra försiktigt nu eftersom det börja komma lamm nu. Det är även mit första år (andra vinter) med får. Jag har bara 6 tackor och en bagge just nu. Lite nybörja otur. Jag är lite rädd att det ska sprida sig på juvren, det är lite därför ja satte henne i box med en gång.

Jag har läst och hört om det där med orf och säljaren säjer att tackorna inte haft det för. Jag vet inte heller hur jag har fåt in det i så fall, baggen köpte jag redan i augusti.

Hur började det hos dig? Hur såg det ut när du upptäckte första tackan och hur snabbt sprider det sig? Hur många veckor tills det läker ut? Jag har jodopax och Agrysan (samma som helosan tro jag hemma) men det går ju inte att kräma in läpperna det slicka dem ju i sig.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 26 jan-10 kl 22:45 »

Hur började det hos dig? Hur såg det ut när du upptäckte första tackan och hur snabbt sprider det sig? Hur många veckor tills det läker ut? Jag har jodopax och Agrysan (samma som helosan tro jag hemma) men det går ju inte att kräma in läpperna det slicka dem ju i sig.

En dag i hagen så såg jag att en tacka hade ett sår på läppen. Vid närmare kontroll så var det en tacka till som hade det. Det läkte ut efter en vecka har jag för mig. Men, det var ett par veckor innan alla blivit av med det. Först trodde jag att det kunde vara, äh nu minns jag inte vad det heter. Typ soleksem kombinerat med att de ätit något speciellt. Fast sen hade jag en fårkunnig kompis ute och han sa muneksem direkt. Minns inte om jag tog på något jodopax eller om jag nöjde mig med helosanen. Den är ju lite bakteriedödande också. De slickade sig inte på såren (helosanen). Tror att det var för ömt. Jag var mest rädd att det skulle bli efterinfektioner eller flugor för det var mitt i stekheta sommaren.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 26 jan-10 kl 22:52 »
Mina har haft ! vandrade runt lite men enligt vet. så gjorde jag rätt i att tvätta med jodopax och sedan smörja med helosan. Jag hade inga lamm. Kolla noga ljuvrena och lammunnen. Har hört att det kan va svårt med diandet om de får på ljuvret.
Jag har bara 3 får och en bagge,  getterna fick lite lindrigt de med. Enligt min bok blir det jobbigast första gången det får det.

Ulla Krull

« Svar #10 skrivet: 30 jan-10 kl 17:41 »
Det ser onekligen ut som orf och då spelar det ingen roll om du isolerar tackan för det är mycket smittsamt och har två veckors inkubationstid...dvs det är redan för sent.
Det enda som är bra med orf är att när de har haft det så dröjer det ofta länge tills det kommer tillbaks  :)
Här kan du läs massor om orf:
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/fakta/djurhaelsovard/sjukdomar/223-orf-smittsamt-muneksem

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #11 skrivet: 09 feb-10 kl 10:49 »
Ville bara berätta att det har gott bra för mina får. Inga fler smittade än det förstfödda lammet, men inget problem med juvret som tur är! Nästan alla har hunnit lamma den senaste veckan så jag har / hade lite extra jobb med att kolla alla juver och väga lammen nästan dagligen. Såren gick tillbaka bra efter jodopax behandligen och nu är jag extra noga med all hygien (halm, vatten, minerale och foderbaljorna etc)
tack för alla tips och stöd, det är så bra att man kan få så mycket hjälp här!

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
Tiiril, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser