Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få höns kan man ha?  (läst 5775 gånger)

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
Hur få höns kan man ha?
« skrivet: 25 jan-10 kl 15:28 »
Funderar på att börja lite smått med höns och undrar om det finns en nedre gräns för hur många höns man bör ha? Om man nu vill starta med några få. Och vad tycker ni är lämpligt att börja med? Är det skillnad mellan olika raser hur många dom trivs att vara?

Troy McClure

• Västmanland
SV: Hur få höns kan man ha?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-10 kl 15:45 »
Vi har två hönor och en tupp sen ett år tillbaka. Innan var de något fler. Det funkar bra, men är bra trist. Ska ökas under våren är det tänkt. Vill ha 8-10 plus tupp, det är hönshus och -gård dimensionerat för.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-10 kl 15:48 »
En tupp och tre-fyra hönor är väl bra att börja med, tuppen vaktar hönsen och håller de lugna, har man för få hönor så kan tuppen slita hårt på de. 2vuxna höns eller 3dvärg höns per kvadratmeter är lagom. Vill du ha ägg,kött eller bara sällskap?det styr lite vad du ska välja för ras... jag skulle vilja säja att alla höns är flockdjur och att man därför inte ska ha en ensam höna....
Fjäderfän och kaniner

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #3 skrivet: 25 jan-10 kl 16:18 »
Tack för snabba svar. Jag har nog tänkt att ha dom för ägg i första hand och som sällskap och gödselproducenter i andra hand. Har kollat lite på dom olika lanthönsraserna men inget bestämt. Men som det är nu vill jag nog framför allt testa och se om det är något för mig. Ska läsa på lite mer om skötseln till att börja med. Men då vet jag i alla fall att det inte är omöjligt att tänka fyra-fem höns och en tupp som start.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-10 kl 16:56 »
vad bra, lycka till med hönsval... ;)
Fjäderfän och kaniner

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #5 skrivet: 01 feb-10 kl 08:23 »
Har nu införskaffat lite litteratur och läser på som bäst om hönshus och foder. Är det svårt att få tag i höns i maj-juni om man vill ha någon svensk lantras? Kommer inte att flytta till torpet på heltid förrän då så jag kan inte skaffa några djur nu på våren.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 feb-10 kl 10:47 »
i maj juni borde det vara lätt att få tag på kycklingar... vilken ras har du fastnat för? nyfiken...
Fjäderfän och kaniner

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #7 skrivet: 01 feb-10 kl 12:40 »
Jag har inte kommit så långt att jag fastnat för några raser. Jag gissar att ni hönsentusiaster har en massa goda råd om vilken ras man ska välja. Om det är möjligt vill jag ha en ras som är enkel att sköta, trivs i en liten grupp, kan gå ute så mycket som möjligt och lägger hyfsat många ägg. Sen hur dom ser ut känns mindre viktigt. Är det enklare att ha små rackare än stora?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 01 feb-10 kl 12:53 »
Jag har uppfattningen att stora raser inte lika lätt blir tagna av höken. De hönor vi fått tagna har alltid varit de som varit minst. Vi har stora rackare som verkar avskräcka åtminstone mindre rovfåglar. Brahmakorsningar tror jag vi har. Men de äter ju mer mat å andra sidan, men ger ju större ägg.....

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 01 feb-10 kl 12:56 »
lantraserna värper hyfsat i förhållande till matintaget, stora raser är oftast lugnare än små.
Fjäderfän och kaniner

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 01 feb-10 kl 13:02 »
stora raser är oftast lugnare än små.
Det håller jag nog med om. De har mer pondus och är inte så spattiga. Våra är i princip så tama att man kan klappa och lyfta dem, trots att vi inte håller på och gullar med dom speciellt mycket. De är inte rädda för hunden heller, vilket nog blir lite tråkigt för dem den dag det kommer en lösspringande okänd jycke...

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #11 skrivet: 01 feb-10 kl 13:27 »
Då låter det som om man skulle satsa på en lite större ras. Kommer att vilja ha dom ute i trädgården och eftersom det är nära skog och betesäng så kretsar ofta rovfågel i närheten. Är det hök man ska vara vaksam på eller gäller det alla dom större rovfåglarna? Jag vet att vi har ormvråk som gärna partrullerar ängen. Gissar att korparna inte gärna tar så stora fåglar.

Att dom har pondus och är lugna tycker jag också låter bra.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #12 skrivet: 01 feb-10 kl 13:39 »
Jag tycker det är tvärt om! De små är mycket mer vaksamma än de stora......de stora bara står och glor när alla de små springer och gömmer sig och sånt. jag har haft fler hökattackar på stora än små. ..  ;D  + att små dvärgar äter ju knappt ingenting!  om man tex jämför med en vuxen brama tupp som äter för "10" dvärgar!.......en ras som jag tycker är fin att se på och som inte är så stor i maten är Sabelpoot (mille fleur).....+ att de är även himla vaksamma  ;D 

//njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 03 feb-10 kl 01:27 »
Det är i stort sett bara duvhök, som förr kallades hönshök, som dina höns behöver se upp med. Det är stora skillnader i vaksamhet mot rovfågelsiluetter mellan olika typer av höns. Kanske inte så mycket mellan raser som mellan flockar beroende på deras anpassning. Stora höns är mindre rörliga än små och medelstora. Ibland uppfattas detta som att de är lugnare. Jag har liten erfarenhet av de allra största raserna som brahma och cochin. Kanske de är så stora att de verkar avskräckande för en hök? Däremot har jag erfarenhet av orpington som är ett betydligt lättare byte än tex en åsbo.
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 01:32 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 03 feb-10 kl 06:22 »
jag har haft fler hökattackar på stora än små.
beror väl på att dem är snabbare och rör sig lättare + flyger bättre?
Brahma, kochin osv springer ju inte så fort och flyger heller inte bra.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #15 skrivet: 03 feb-10 kl 08:15 »
Efter att ha kollat lite mer på dom olika raserna så tänker jag att Kindahöna eller Hedemorahöna skulle kunna vara något. De verkar båda "lagom" stora. Kindahöns vore ju kul eftersom dom ska få bo i Östergötland. Men dom "tjocka" Hedemorahönsen verkar också bra.

Tack till alla som ger goda råd!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 03 feb-10 kl 09:17 »
Efter att ha kollat lite mer på dom olika raserna så tänker jag att Kindahöna eller Hedemorahöna skulle kunna vara något. De verkar båda "lagom" stora. Kindahöns vore ju kul eftersom dom ska få bo i Östergötland. Men dom "tjocka" Hedemorahönsen verkar också bra.

Tack till alla som ger goda råd!
Det är ju bra  :) då kanske du kan satsa på att bli genbank? :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #17 skrivet: 03 feb-10 kl 10:29 »
Det skulle jag kanske kunna. Just nu är jag dock glad om jag lyckas bygga ett hönshus och få dom att överleva. Jag kanske kommer att vara motsatsen till genbank. Kommer att reducera stammen istället för att bevara den ;-)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 03 feb-10 kl 15:52 »
Det skulle jag kanske kunna. Just nu är jag dock glad om jag lyckas bygga ett hönshus och få dom att överleva. Jag kanske kommer att vara motsatsen till genbank. Kommer att reducera stammen istället för att bevara den ;-)
;D ;D ;D ;D
Det är lugnt, dom är tydligen väldigt tåliga - alla mina lever än o:) (peppar peppar.......)
Ser att du funderar på Kinda eller Hedemora, ta kontakt med lanthönsklubben så kan dom hjälpa dig med att få kontakt med någon som har kycklingar när det börjar närma sig.
Gå på studiebesök hos någon nära dig för att kolla in dom två raserna, dom kan säkert hjälpa díg med adresser.

Och bor du nära Motala är du välkommen att kolla in min lilla flock.
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 16:06 av skogskälla »

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #19 skrivet: 04 feb-10 kl 12:31 »
;D ;D ;D ;D
Det är lugnt, dom är tydligen väldigt tåliga - alla mina lever än o:) (peppar peppar.......)
Ser att du funderar på Kinda eller Hedemora, ta kontakt med lanthönsklubben så kan dom hjälpa dig med att få kontakt med någon som har kycklingar när det börjar närma sig.
Gå på studiebesök hos någon nära dig för att kolla in dom två raserna, dom kan säkert hjälpa díg med adresser.

Och bor du nära Motala är du välkommen att kolla in min lilla flock.

Tack för råden. Ja, lanthönsklubben verkar vara enklaste sättet att hitta kycklingar. Motala är ju inte så väldigt långt bort. Rätt landskap i alla fall. Även om det är mer åt Söderköping jag håller till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser