Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk biodling i praktiken  (läst 8890 gånger)

Hans Hultén

• Södermanland
Ekologisk biodling i praktiken
« skrivet: 25 jan-10 kl 13:04 »
Här kommer ett något rörigt inlägg med frågor om ekologisk biodling i
praktiken .

I min naturligtvis felaktiga tolkning är all honung ekologisk eftersom bina hämtar sin
nektar från växtriket.

Har man ekologisk biodling ska bina hämta nektar från ekologiskt
odlade växter? Det ska alltså finnas ekologisk växtodling nära där samhällena
står uppställda, men bina flyger upp till tre km för att hämta nektar. Det måste ju därför finnas
enormt stora ekologiska växtodlingar för att inte bina ska flyga fel och hämta nektar
på annat håll.
Går det att kontrollera honungen och se om den är ekologisk så inte biodlare far med osanning?
Vem granskar biodlingen att den sköts på rätt sätt?

Bina ska invintras på ekologiskt socker? finns det sådan produktion i
Sverige? om inte så är väl långa transporter inte ekologiska.
Ska även allt material, såsom lådor, ramar, vax m.m. och transporten till och från bigårdarna vara ekologiska?

Jag har sett ekologisk honung i hälsokostaffärer till ett högt pris.
Till slut en provocerande fråga, är ekologisk honung bättra än ”vanlig” honung eller är det
ett försäljningsknep?

Hoppas på många givande inlägg.
Hans

ersam

• -
SV: Ekologisk biodling i praktiken
« Svar #1 skrivet: 25 jan-10 kl 13:33 »
Liten kommentar om ekologisk och transporter. Utförs transporter på rätt sätt kan det i många fall vara mycket mer ekologiskt att transportera varan än att producera på plats.

Jfr växthusodlade svenska tomater som kan vara ekologiska men kräver oerhörd mängd energi i uppvärmning av växthusen. Bra transporter med ekologiskt odlade tomater från exempelvis Spanien kan då vara betydligt mer energieffektivt. Så frågan är inte helt lätt.

Omvänt kan gälla importhonung som kan vara ekologisk men kräver större mängd energi i transporter än svensk oekologisk som inte kräver nån transport.

Däremot så kan man ju alltid lägga in begreppet "närproducerat" för att fördjupa diskussionen ännu mer.

För övrigt - hur mycket av sockret (ekologiskt/vanligt) produceras i Sverige nuförtiden?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-10 kl 13:57 »
all svensk honung är nästan ekologiskt .
Vill man köpa svensk ekologisk så är kraven lite högre , gift fri bränsle i rökpusten , inga främmande kemikalier i kupan , ekologisk socker vid invintring .Det finns säckert fler krav men det här är några av dem.
De flesta bi odlare vill att tjejerna ska må bra och behandlar dem där efter !  o:)
          mvh MrBart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

toredh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 jan-10 kl 17:07 »
Här kommer ett något rörigt inlägg med frågor om ekologisk biodling i
praktiken .

Bina ska invintras på ekologiskt socker? finns det sådan produktion i
Sverige? om inte så är väl långa transporter inte ekologiska.
Ska även allt material, såsom lådor, ramar, vax m.m. och transporten till och från bigårdarna vara ekologiska?

Årets KRAV bin har fått ekologiskt socker skeppat hem från Thailand. Bara där tappade många biodlare sugen... Sedan är det lite om inte vingklippa och inte stå för nära trafikerad väg. Som bekämpningsmedel inte använda Apistan el. likn. Det blir organiska syror i lite olika former, eller mekaniska lösningar som t.ex. Spärrbox metoden....

Det är KRAV som sätter reglerna och ser till att dom efterlevs, mot ersättning...

Jo, höll på att glömma, vaxet är en intrikat historia. Måste ha KRAV vax när du börjar din biodlingsbana, omställning knepig/dyr. Vilket är intressant då marknaden för KRAV vax är synnerligen begränsad, och studier visar att det finns spår av Apistan i (nästan) allt vax... Problem på smälterierna?!

Tjingeling!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jan-10 kl 17:24 »
Det är en utdragen process med ett år i karantän innan man blir KRAV godkänd.

Abigail

« Svar #5 skrivet: 25 jan-10 kl 17:26 »
Hur stort område runt bigården krävs det att det ska vara giftfritt odlat?

toredh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jan-10 kl 19:52 »
Hur stort område runt bigården krävs det att det ska vara giftfritt odlat?

det beror på vem du frågar... eller vad som kan anses rimligt.... eller hur du definierar... nu är vi , i resonemanget, farligt nära GMO problematiken...

Jag är inte växtodlare, så ni som kan bättre, må ursäkta. Det finns två kategorier odling. konventionell eller ekologisk. I mitt län är ca: 14% av arealen ekologisk, tror riksgenomsnittet är snarare6-8%?

Så, att få bin på endast ekologiskt går är... knepigt/ogörligt...

Tjingeling!

quintus

« Svar #7 skrivet: 25 jan-10 kl 20:39 »
...marknaden för KRAV vax är synnerligen begränsad, och studier visar att det finns spår av Apistan i (nästan) allt vax... Problem på smälterierna?!
En polsk studie har visat att bin drar med sig alla slags bekämpningsmedel in i kupan där fettlösliga ämnen - exvis fluvalinat från Mavrik = Apistan hamnar i vaxet. Biodlare kan ha rent mjöl i påsen (bekämpar med syror). Inga fel behöver ha begåtts i smälteriet. Och ändå kan man finna fluvalinat i vaxet. Har man otur att stå nära åkrar som bekämpas ligger man skralt till.

Jag har pratat med en sakkunnig person som var på studiebesök på fabriken där man tillverkade Apistan. Kliniskt rent i produktionen. Hemkommen fick han en idé att testa slipsen (och skor) för fluvalinatspår och visst där fanns den angreppslystna rackaren med. Inte bara i Apistan remsor.

Man kan undra om all hysteri med rent vax och s.k. ekologiska regler är verklighetsnära. Det handlar snarare om att kamma hem certifieringspengar. När det gäller ekologi – bin och hur de behandlas hör hemma i den ekologiska kedjan med. Alla som har behandlat med myrsyra har sett hur bin reagerar. Det är rent djurplågeri. Inte ekologi. För att inte tala om att all eventuell yngel som finns vid behandlingstillfället i ramar går hädan. Biodlare som har behandlat med oxalsyra har funnit på våren vid vårundersökningen vit beläggning på kupväggar och ramar. Den vita beläggningen var oxalsyra. Och rotar man inne kupan kan oxalsyredammet virvla upp och biodlare kan andas in den. Och det är mycket farligt för biodlaren. Man borde använda andningsskydd. Dvs oxalsyra är inte ekologisk gentemot biodlaren. Biodlaren är också en del av den ekologiska kedjan. Undra på varför är oxalsyra förbjuden i England.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 25 jan-10 kl 21:00 »

Till slut en provocerande fråga, är ekologisk honung bättra än ”vanlig” honung eller är det
ett försäljningsknep?

Är det någon som har en kommentar på min sista fråga som jag ställde i mitt första inlägg?
Hans

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-10 kl 21:11 »
Är det någon som har en kommentar på min sista fråga som jag ställde i mitt första inlägg?
Hans
om du tycker att det är värt de extra kr och i vetskap att krav märkta varor är framställt efter vissa etiska krav så kanske för en bättre värld så smakar eko honung bättre , men som alla vet så är baken delad  ::)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 25 jan-10 kl 21:17 »
Nu kommer Mr Besserwisser: Det verksamma ämnet heter faktiskt Taufluvalinat.

http://apps.kemi.se/bkmregoff/Bkmblad/Taufluva.pdf

Effekter på människa: Några effekter har inte rapporterats vid användning utomlands
eller vid försöksanvändning i Sverige. Taufluvalinat har inte
påträffats i honung från behandlade bikupor.

quintus

« Svar #11 skrivet: 26 jan-10 kl 09:51 »
När det gäller kemi så som jag tidigare påpekat – många kemiska föreningar har en eller flera synonymer – olika beteckningar som betyder exakt samma sak och som är lika korrekta.

Några exempel. Natriumklorid är lika korrekt som koksalt. Målarsoda som natriumkarbonat. Koffein som guaranin som matein och som tein. Glycerol som 1,2,3-propantriol som eller glycerylalkohol eller propantriol eller som  Scheeles sött. Alun som kaliumaluminiumsulfat. Myrsyra som metansyra. Oxalsyra som ethandiolsyra.

Tau-fluvalinat är lika korrekt som fluvalinat! Vad du personligen tycker om hur fluvalinat skall betecknas eller heta är totalt ointressant i sammanhanget!

Jag (som många andra) tycker att den enklaste termen/formen skall användas. Det finns inga skäl i världen att krångla till det just för att inte förvirra de som inte är kemiexperter.

« Senast ändrad: 26 jan-10 kl 21:57 av Gruff »

Curt

« Svar #12 skrivet: 26 jan-10 kl 10:06 »
Det är KRAV som sätter reglerna och ser till att dom efterlevs, mot ersättning...

Den övergripande bestämmelsen om ekologisk odling är Rådets förordning (EG) 834/2007. KRAV har anpassat sina regler efter denna förordning från och med i år.
http://www.krav.se/KravRegler/Inledning/NYHETER-I-KRAVS-REGLER-2O1O/
Det är inte gratis precis. Här en prislista på certifiering (vilket är ett krav)
www.araneacert.se/arkiv/prislista/priser_livsmedel.pdf

Curt

« Svar #13 skrivet: 26 jan-10 kl 10:17 »
Undra på varför är oxalsyra förbjuden i England.
I England räknas oxalsyra,mjölksyra, myrsyra osv som medicin om de används i bisamhälle för bekämpning av Varroa eller Trakékvalster. Det krävs licenciering för att använda preparaten. Det samma gäller pudersocker, som inte heller är licencierat. Trots detta är oxalsyra mycket använd i U.K.
Vid behandling med droppmetoden tillförs ca 2 gram oxalsyra till samhället. Att det skulle ge upphov till vit beläggning av kristalliserad oxalsyra tvivlar jag på. Om man tillför oxalsyran med så kallad förångare sker en kristallutfällning på kalla ytor. Även bina är kalla ytor i detta sammanhang.

toredh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 jan-10 kl 11:18 »

ett försäljningsknep?

Hoppas på många givande inlägg.
Hans

KRAV socker priset är högre än "konventionellt" Har för mig att det rör sig om snarare 18:-/kg än 8,50:-/kg... Det motiverar i viss mån högre utpris...
Tjing!

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 26 jan-10 kl 11:22 »
Liten fråga bara:

Om man använder vanligt socker istället för KRAV-socker vid invintringen. Vad blir det för skillnad på honungen då?

Innehåller vanligt socker spår av bekämpningsmedel och annat som förs in i honungsprocessen?

quintus

« Svar #16 skrivet: 26 jan-10 kl 11:24 »
Vid behandling med droppmetoden tillförs ca 2 gram oxalsyra till samhället. Att det skulle ge upphov till vit beläggning av kristalliserad oxalsyra tvivlar jag på.
I Jordbruksverkets broschyr står att man skall blanda 75 g oxalsyra, 1 kg socker och 1liter vatten som blir 1,6 liter när man rör ihop. Ett litet samhälle skall behandlas med  20–25 ml av lösningen, normalt samhälle 25–30 ml och  stort samhälle 30–35 ml. Och räknar jag på mina fem fingrar (kanske fel?) får jag till det till 0,9 – 1,6 g oxalsyra. Inte 2 gram.
Jag har inte sett det själv för att syror är bannlysta för min del men jag har ett vittne på det (lösning inte sublimering). Fast "analysen" att identifiera oxalsyra var högst ovetenskaplig. Fuktad finger och avsmakning.

Curt

« Svar #17 skrivet: 26 jan-10 kl 11:35 »
Och räknar jag på mina fem fingrar (kanske fel?) får jag till det till 0,9 – 1,6 g oxalsyra. Inte 2 gram.

Jag vet, överdriften var medveten. Det finns alltid dom som tror att mer är bättre.

Abigail

« Svar #18 skrivet: 26 jan-10 kl 11:57 »
Här kan man läsa om kravhonung http://www.krav.se/KravRegler/6/

Det står bara "Den KRAV-certifierade biodlingen kännetecknas huvudsakligen av ekologiska behandlingsmetoder mot sjukdomar och skadedjur samt av binas omgivning. "

Eftersom det inte står hur stor den giftfria omgivningen ska vara så tror inte jag på att kravhonung är mer miljövänlig eller giftfri än annan honung. En kilometer bort kanske det besprutas för fullt. I mina ögon är kravhonung bara nys.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 jan-10 kl 12:01 »
Det blir svårt att vara ekologisk och följa KRAV's regler då man måste förvissa sig om att grödor och andra dragväxter inte besprutas, vilket man inte kan. KRAV på raps och stora odlade grödor känns därför lite suspekt.
Kan hålla med om att stora KRAV producenter inte kan följa KRAVs alla regler, men dom små måste.

Dela detta:

* Inloggade just nu

897 gäster, 2 användare
Genomsnittswannabe, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser