Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mögel i innertak ... hur skulle ni göra?  (läst 20935 gånger)

Bullerybo

• Närke
SV: mögel i innertak ... hur skulle ni göra?
« Svar #20 skrivet: 06 feb-10 kl 18:53 »
Där har du fel. Det är i fastigheter byggda mellan 1960-1990 som hälften har problem med fukt och mögel. Har läst statistik på detta rätt nyligen...ska bara lyckas hitta den (å andra sidan struntar ju du fullkomligt i källhänvisningar också). Äldre hus är mycket mer sällan drabbade.

Hade en mögelexpert här och tittade på en mögelskada i en utbyggnad på vårt hus (gjord på 1980-talet) och han sa samma sak. En förutsättning är dock att man eldar regelbundet och håller efter taket.

Har man inget mögel på vinden behöver man ingen plast för att hindra möglet för att komma in i boendemiljön. Har man plast i innertaket märker man inte om man får vattenläcka på vinden, så då behöver man givetvis plasten som skydd för att slippa att möglet som uppstår sipprar ner. Enkelt val för min del.

Vårt hus har varit mögelfritt i över 300 år (bortsett från den nybyggda delen). Det räcker som bevis för mig.

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 06 feb-10 kl 20:14 »
Det är ofta när man börjar experimentera med nya material i gamla konstruktioner man får problem. Har man traditionella lösningar - fortsätt med det. Har man plast och mineralull - fortsätt då med det.

Ofta går det bra att tilläggsisolera och till och med strunta i plasten. Men risken ökar att något blir fel. Har man inte ambitionen att inreda vinden nu ska man undvika att blanda in nya material.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 06 feb-10 kl 22:18 »
Apropå traditionella lösningar ...

Jag har ägnat en dag åt att skyffla ut jord i det som är sovrum på bottenvåningen.
Golvbrädorna låg ju direkt mot jord! Golvbjälkarna det var spikat i var lite småmurkna, men ändå förvånansvärt okej för att ha legat där sen 60-talet.
Men varför gör man så???
Kan ju aldrig någonsin ha varit ett bra sätt att göra golv på?

Trodde ärligt att sånt bara gjordes i enklare backstugor eller liknande.

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 feb-10 kl 00:11 »
Citera
Apropå traditionella lösningar ...

Jag har ägnat en dag åt att skyffla ut jord i det som är sovrum på bottenvåningen.
Golvbrädorna låg ju direkt mot jord! Golvbjälkarna det var spikat i var lite småmurkna, men ändå förvånansvärt okej för att ha legat där sen 60-talet.
Men varför gör man så???
Kan ju aldrig någonsin ha varit ett bra sätt att göra golv på?

Trodde ärligt att sånt bara gjordes i enklare backstugor eller liknande.

Mullbänk verkar det som.
I väldränerade lägen, där det funkar och med endast diffusionsöppna, har jag fått för mig att det är det bästa, men i ditt fall verkar det inte vara det optimala.
Mvh

lj

• Övriga världen
« Svar #24 skrivet: 07 feb-10 kl 18:59 »
Har ett uthus som blivit fukskadat på nedre delen av väggen.
Tänkte ta bort det synligt dåliga.
Läste här i ett inlägg att man kan använda boracel för att döda mögelsporer. Finns det något trevligare medel. Ättika använder man ju i hushållet för att döda mögel i skåp , burkar mm.

Isoleringen luktar naturligtvis mögel. Någon som har nån ide om hur man  neutraliserar stanken så att den kan återanvändas.

ersam

• -
« Svar #25 skrivet: 07 feb-10 kl 19:11 »
Återanvänd inte isolering som inte är bra! Virke ersätter du det som är dåligt och även om du lämnar kvar dåligt så varken luktar eller gör någon skada om du åtgärdat det som var orsaken till skadan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser