Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mögel i innertak ... hur skulle ni göra?  (läst 20942 gånger)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
mögel i innertak ... hur skulle ni göra?
« skrivet: 24 jan-10 kl 22:11 »
Bestämde mig i dag för att riva ner innertaket i ett rum. Det var masonitrutor spikade på spännpapp.
Det visade sig att mellan pappen och masoniten var det dammigt grönt mögel efter en vattenskada. Inte i hela taket, men kanske i en fjärdedel.
Så även brädorna under pappen var ju gröna.

Skulle ni nöjja er med att bara riva ner papp och masonit och sen tvätta av och måla träet. Eller skulle ni riva bort trätaket också?
Det var inte murket.

Eller ... nån annan ide?

Gillar inte mögel *blä*, men är så glad att jag upptäckte det. Taket såg ju fint ut, om man nu tycker att masonitrutor är okej *det gör inte jag*

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Tacitus

• Ångermanland
SV: mögel i innertak ... hur skulle ni göra?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-10 kl 14:21 »
Till att börja med - så hoppas jag att du använder andningsmask.

Mögelsporer är riktigt elakt mot luftvägarna, det finns tom den sk Katrinahostan som numera drabbar de som har valt att flytta tillbaka till New Orleans till följd av alla mögelsporer i luften (då alla började riva ut sina mögelangripna hus samtidigt och slängde ut skräpet på gatan så blev tom utomhusluften farlig att inandas  :o) och mögel i hö har lett till kroniska lungsjukdomar hos såväl djur som bönder.

Mögel skickar in rottrådar i underlaget så om du i framtiden inte lyckas att hålla brädorna tillräckligt torra så riskerar du att få en "mögelexplosion" då det redan ligger mögel "vilande".

När du river bort det mögliga så är det bra om du kan begränsa spridningen av mögelsporer genom att helst bygga ett tält med undertryck + partikelfilter på arbetsområdet, det minsta du ska göra är att i alla fall hålla dörren stängd till rummet du jobbar i så att du inte sprider sporer i hela huset.

Är du säker på att trät är tillräckligt torrt ?

Är trät varmt så kan det kännas torrt fast att det inte är så, har du inte mätt med fuktmätare eller gjort en gravimetrisk analys i ugn så ska du inte utgå från att trät verkligen är torrt.

En annan grej är att du behöver få reda på hur det ser ut på andra sidan plankorna, där kan det ligga gammal isolering som är möglig eller fuktig.

Sen är ju frågan om eventuella diffusionstäta skikt, hamnar plankorna på utsidan av ett sånt skikt så kan man tolerera lite mer risktagande eftersom man då inte riskerar att få lika mycket mögelsporer inne i huset.

Att ha helt diffusionsöppet yttertak/yttervägg ihop med fukthållande material som spån eller mineralull har betydande risker då det lätt leder till mögelväxt - möglet är som regel beroende av fukt och av luft för att kunna växa.

Dock ska man ju vara på det klara med att mögel och närbesläktade svampar allvarligt kan påverka hållfastheten hos trä, tom med något så simpelt som blånad/blåhjon som ofta förekommer på "köpevirke" är en sådan besläktad sjukdom som försämrar hållfastheten hos trä.

Så vad är det för tak... innertak mellan våningar eller innertak mot kallvind eller innertak mot paralleltak ?
Vad finns på andra sidan plankorna ?

videvi

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-10 kl 15:11 »
Till att börja med - så hoppas jag att du använder andningsmask.
Slutade riva när jag insåg hur resten av taket såg ut. Har bott i hus med mögligt badrum ... -tack för den astman :(

Fukthalten i träet vet jag inte. Men det verkar inte vara ett "aktivt" angrepp utan mera något efter en gammal läcka. Fukten verkar ju haft svårt att ta sig ut genom masoniten och skapat mögel ihop med takpappen i stället.

Så vad är det för tak... innertak mellan våningar eller innertak mot kallvind eller innertak mot paralleltak ?
Vad finns på andra sidan plankorna ?
Det är i innertaket på övervåningen. Ovanpå är kallvind. Isolerad med sågspån som känns torra. Tror även att det ligger någon slags papp under spånen. Finns inget skikt som hindrar fukt mig veterligen.

Hade inte tänkt ta bort spånen utan ville istället lägga på mer. Men det var innan jag började riva innertak det!
Nu när jag då har fått små "gröna vänner" får jag nog i stället kassera det gamla spånet och kolla vad som finns under. Borde ju vara mögligt det med.
Ja, har man inte jobb nog så kan man skaffa sig ett skruttigt hus *glad ändå ...än så länge*

Har tänk måla brädorna i innertaket. Men det kanske är bättre att riva ut och elda upp och sätta upp nytt tak i stället?
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-10 kl 16:32 »
Nånstans har ju fukten som ledde till möglet kommit från... och den kan ha kommit från takläckage, eller från fuktig inomhusluft, eller från fuktig uteluft som har kondenserat på kallvinden.

Bäst slutresultat tror jag att du får om du river så mycket som möjligt, då har du möjlighet att få till ordentliga tätskikt, säkerställa att yttertaket är tätt, få kontroll över hur takets bärande delar ser ut (risk för röta om du redan har hittat fukt och mögel), och att få dit rejält med isolering (modern sådan som isolerar bättre än spånet).

Spånet är ju även en fara ur brandsäkerhetsynpunkt, i läroboken för pyroteknik som gavs ut av försvarets läroverk en gång i tiden så placerade dom torrt träpulver i samma antändlighetsklass som krut  :o

Ska man ha brandfarlig isolering så ska ju denna vara skyddad med gips, minerit eller liknande så att man får till i vart fall EI30 (håller "tätt" i 30 minuter vid brand) gentemot själva bostadsdelen vilket man inte får till med glespanel och masonit.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 26 jan-10 kl 16:50 »
Eller så pratar du med någon på ett byggnadsvårdscenter och läser i böcker om gamla hus, prenumererar på Gård&Torp så att du får tillgång till deras experter på byggnadsvård, och hittar en lösning som innebär mindre ingrepp i ditt hus. Man kan göra olika val, beroende på vilka mål man har och vilka ekonomiska resurser man har osv.

Man det är viktigt att kolla så att det inte kommer in ny väta i konstruktionen, kolla taket, och ventilationen av kallvinden, så att du inte får problem. Det finns medel som dödar mögel, och om det inte kommer mer fukt kan möglet inte växa.

Du måste själv jämföra olika metoder och bestämma vad du vill!

Lycka till, och hoppas att du finner en lösning som inte blir alltför dyr.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

videvi

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-10 kl 21:48 »
Fukten har kommit från ett elementrör som går upp på vinden.

Är inte riktigt överens med den som drog in rören i tidernas begynnelse. De går upp och ner och kors och tvärs.
Är tydligen något system byggt för att inte behöva ha nån pump, sa nån. Fast jag tycker att rören ser lite smala ut.

Nåja. Ett sånt (skulle inte förvåna mig om det dyker upp fler) har läckt.
Och ... -TADA- ... är inte lagat heller,  visade det sig när vi började elda i pannan. För nu har det dykt upp nya fina fuktfläckar i papptaket (som jag ju inte tagit bort ännu, för jag saknade andningsmask.)

Så spånet på vinden  v a r   torrt, men inte nu längre.

Så då kan jag nog dra slutsatsen att fukten som möglet bodde i måste ha slutat komma för åtminstoe två år sedan då förre ägaren flyttade ut.
Sedan dess har de bara fesvärmt med elpatron.
(Fast jag förstår inte egentligen hur det nu skulle kunna göra skillnad).

Men det är ju bara fria spekulationer.

Ska väl ändå riva omkring i elementledningarna, fast det blir liiiiiite tidigarelagt.

*fortfarande glad och vid gott mod*

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 28 jan-10 kl 21:55 »
Det är inte röret till expansionskärlet som är uppe på vinden då ?

Rostiga expansionskärl är ju en klassisk orsak till läckage, då kan det ju göra skillnad om man "fisvärmer" jämfört med att fläska på med ved men annars borde det ju vara sak samma.

Om jag vore som du skulle jag likväl riva så mycket som möjligt och passa på att få dit lite riktig isolering.
Spån isolerar väldigt dåligt jämfört med moderna isoleringsmaterial och vid isolering med lätta lösa isoleringsmaterial så är risken för självkonvektion högst påtaglig - så då får du räkna med ett lager på en meter om du ska isolera med spån.

Sen är ju som sagt var spånet en rejäl brandrisk, brandfarlig isolering ska man inte ha i lösa lager utan då ska den vara "inbyggd" så att det klarar 30 minuters brand innan det tar fyr i isoleringen.

Dessutom så vill man ju koll på fuktskadorna, har ett rör läckt så är det ganska stor risk för fler läckage om det finns flera rör som går där.

Hur står det till med yttertaket ?

Är du säker på att det inte är därifrån vattnet kommer, vatten har en otrolig förmåga att följa både bjälklag och rör och kan dyka upp flera meter i sidled bort från läckan i taket.

Är det inte någon ordentlig underlagspapp under ett tegeltak så kan det komma in rejält med vatten den vägen även om teglet är helt men inte har tillräckligt med överlapp.

En annan "klassiker" är om det ligger ett äldre plåttak som är spikat, numera är ju plåt fastskuvad men med klockspik så måste man kolla ibland att inte spiken har krupit upp för då läcker taket.

Värst är eternit då den kan murkna och bli porös så att den spricker och släpper igenom vatten.

videvi

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 jan-10 kl 13:46 »
Det är inte röret till expansionskärlet som är uppe på vinden då ?
Nej. Vore väl mest logiskt. Men det är elementrör som är uppe på vinden och vänder ner igen till elementet i badrummet. Finns till och med rör från element på bottenvåningen som går upp på vinden utan att passera nåt element på övervåningen.
Detta rör är numer lagat. Men undertiden de höll på att byta ut det så gick det sönder på fle ställen. Är helt murket. Kan ju säga att hela klabbet ska bytas ut. Har inte tänkt spara något.  ;D

Hur står det till med yttertaket ?
Jodå ... det har varit läck på det med. Men är nu tätt igen. Var inte i denna ände av huset. Så det är fuktfläckar i taket i vardagsrummet med. Har bara inte kommit dit än i mitt sk renoverande.

Tack för alla dina synpunkter.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 30 jan-10 kl 18:47 »
Då återstår det bara att önska lycka till och att inte orken ska tryta  ;)

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 01 feb-10 kl 19:50 »
Nu får vi väl ta och lugna ner stämningen här. Mögel påverkar inte bärigheten på konstruktioner - det är mer en estetisk fråga (och "medicinsk" om man är överkänslig). Dock är det mycket riktigt så att mögel indikerar fukt så det gäller att se upp för det kan vara någon lurt.

Nu har du ju konstaterat felet - läckande rör. Inte bra. Fixa detta innan du gör något annat!

Ta ner masoniten och skura innertaket med målartvätt. Använd andningsmask och skyddsglasögon (medlet är starkt basiskt). Måla taket när det torkat.

Angående spånet så skotta undan det som varit i kontakt med fukten. Fyll på med nytt spån. För om du väljer mineralull så måste du sätta plast i innertaket och sätta upp nytt och det är inte helt lätt att få det bra i ett gammalt hus. Däremot så bör man alltid ersätta spånet med mineralull närmast skorstenen.

Ta det lugnt och gör inget förhastat!  :)

videvi

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 feb-10 kl 21:49 »
Orken ja  ;D den går upp och ner från dag till dag.

Tror att det blir till att tvätta innertaket och måla sen när spånet är bytt och elementrören på vinden är borta.

Däremot så far nog tretexen i väggarna ut med buller och bång. Inte så lätt dock ... den är ett välspikat och smuligt elände. Men det är ett material som jag bara inte står ut med, hur bra den än är som isolering *muttrar ondsint*.
Hävdar dessutom att det materialet håller kvar mögellukt och annat unk. (Och våga inte säga emot för jag har helt enkelt bestämt att det är så.)
 ;)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 03 feb-10 kl 01:01 »
Mögel (beroende på art) kan visst påverka hållfastheten hos trä, möglet löser till viss del upp vissa strukturer för att göra dessa mera lättsmälta... allt levande behöver näring, så ock våra kära mögelarter.

I naturen är det möglets roll att äta upp allehanda saker som skräpar omkring i naturen, som tex små hus  ;)

Rörande plast så är det aldrig bra att ha diffusionsöppet upp till vinden oavsett vad man har för isoleringsmaterial, även spån möglar och man riskerar att få upp varm fuktig luft underifrån som kondenserar på det kalla yttertaket och orsakar mögel.

Att kalla mögel för ett i huvudsak estetiskt bekymmer är en väldigt rejäl underdrift...

Och tretexen är faktiskt ganska värdelös som isolering så släng ut den med gott samvete.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 03 feb-10 kl 12:19 »
Ge gärna ett exempel på en konstruktion som kollapsat pga mögel! Det finns inte. Men man ska inte ha mögel i huset - det är jag helt överens om.

Det är som du säger - tretex suger åt sig dofter och behåller mycket av det unkna i ett hus som det varit bekymmer med (läs gamla gubbar, fukt, instängt & rök). Fundera bara på vad du ska ha istället. Själv satte jag upp ny tretex för det följer huset bra. Gips är säkert bra med det blir så "döda" ytor.

För övrigt så har jag aldrig sett en kallvind med problem att fuktig luft gått igenom bjälklaget. Däremot krypvindar har jag sett mer eller mindre mysiga saker. För vi snackar om en "övervåning" man kan gå upp på?

Då är det först dags att tänka plast den dagen ni ska isolera taket och inreda övervåningen.

videvi

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 feb-10 kl 20:12 »
I naturen är det möglets roll att äta upp allehanda saker som skräpar omkring i naturen, som tex små hus  ;)
;D

Och tretexen är faktiskt ganska värdelös som isolering så släng ut den med gott samvete.
Men den isolerar bättre än "ingenting"

Det är som du säger - tretex suger åt sig dofter och behåller mycket av det unkna i ett hus som det varit bekymmer med (läs gamla gubbar, fukt, instängt & rök). Fundera bara på vad du ska ha istället. Själv satte jag upp ny tretex för det följer huset bra. Gips är säkert bra med det blir så "döda" ytor.
Har funderat på lerklining i ett av rummen där tretexen är väck redan *nöjd* Rummet med möglet har jag inte funderat ut ännu vad som ska vara på väggarna. Måste vara hyfsat billigt, inte bygga så mycket i tjocklek, och jag ska klara av att sätta dit det ensam.

Däremot krypvindar har jag sett mer eller mindre mysiga saker. För vi snackar om en "övervåning" man kan gå upp på?

Då är det först dags att tänka plast den dagen ni ska isolera taket och inreda övervåningen.
? huset är två våningar. Det som nu är övervåning har nog varit oinredd vind innan. Så den vind som finns nu och där de f.d. läckande rören är, är bara så hög att man kan ta sig fram eller sitta upp.

På bilden ser man det förhatliga röret där det går in till den del där det sen läckte.

videvi

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 03 feb-10 kl 20:18 »
Och här är möglet och den nya fuktskadan

Varför kom jag inte på att lägga in bilder från början? ???

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 03 feb-10 kl 22:26 »
Testa att sätt en kniv i det. Håller det så skura och måla över. Hemma hade det regnat in i sovrummet. Taket hade gett sig på 30x30 cm kanske (hål till vinden). Satte en skiva för 50x50 cm och fyllde på med nytt spån ovanför. Har funkat bra.

Fixar du lerklining så all heder åt dig! Annars finns ny tretex att få tag på om du vill ha mer naturliga skivor.

videvi

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 03 feb-10 kl 23:25 »
Fixar du lerklining så all heder åt dig! Annars finns ny tretex att få tag på om du vill ha mer naturliga skivor.
Fixar och fixar. Det lär jag nog märka när den ramlar ner igen ... eller inte. ;D

Njä ... är inte sådär värst sugen på ny tretex. Är lika avig mot den ... förutom att den inte har samlat lukt ännu då. *ler*

Bullerybo

• Närke
« Svar #17 skrivet: 05 feb-10 kl 18:27 »
Jag håller absolut inte med den som skrev ovan att du borde sätta upp diffusionstäta skikt. Är det ett gammalt hus vi talar om så ÄR konstruktionen diffusionsöppen och ska vara det om man inte vill riskera att få problem.

Riktigt gamla hus är generellt mer friska än modernare trots alla fina plastskikt i de senare. Men tänk efter vad som egentligen skapat ditt mögelproblem = det var ju de nya masonitplattorna i taket. Hade du inte haft dem hade fukten runnit igenom och du hade upptäckt den direkt.

Vi har haft läckor några gånger då en takpanna halkat på sned och det märks ju direkt att det kommer vatten och man kan gå upp och åtgärda saken direkt. Mögel har det aldrig blivit eftersom fukten vädras ut åt alla håll igen.

Ang. möglets farlighet så ska man knappast överdriva...mögelsporer finns det miljoner av i luften hela tiden så dem bli man aldrig fri ifrån. Om du inte har något emot kemiska produkter kan du döda möglet genom att spaya tex. boracol på de angripna stället eller också byter du enstaka brädor. Att riva ett helt ta pga några spår av torkat ytmögel är ju inte rimligt någonstans.

Den fuktskada du nu fått behöver inte automatiskt leda till mögel. Har du hemförsäkring kan du få en gratis inspektion av nån mögelgubbe som kan tala om ur du komme rvidare.

videvi

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 05 feb-10 kl 20:18 »
Jag är inte särskilt bekymrad över den nya fuktskadan. Den håller redan på att torka.

Är inte sådär vidare förtjust i kemikaler. Möglet lär ju inte växa vidare i öppet tak.

Får ta fram skurborsten ... eller nej föresten ... den skvätter ju. Får gno med en svamp då istället.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 06 feb-10 kl 18:32 »
Det är en långlivad myt att gammla hus alltid är så "kärnfriska", den går in i facket "det var bättre förr".

Bland både kallvindar och krypgrunder som är uteluftsventilerade så har hälften av dom problem med fukt och mögel... vilket också är ett skäl till att ha diffusionstät PE-film mellan boutrymmen och vind/grund för att säkerställa att man inte får in mögelsporer i boutrymmet. Och som sagt var så är mögelsporer ytterst farliga att inandas och riskerna ska inte underskattas.

Utan diffusionspärr så får man se till att lägre lufttryck i huset än utanför för att inte få in fuktig luft i konstruktionen vilket då ökar risken för att mögelsporer sugs in i själva boutrymmet  :o

Detta innebär inte att jag är avigt inställd mot alla gammeldags lösningar... men allt som är nytt är inte heller automatiskt kommet från den mörka sidan - det finns bättre och sämre lösningar både bland gammalt och nytt.

Att ha hygroskopiska material, tex spån, som utsätts för fukt är ingen bra lösning.
Uteluften kan endast ventilera bort fukt vissa tider på året, en dag när det är +-0 och snöblandat regn eller en dag när det + 3 och dimma så snarare tillför uteluften mer fukt än den ventilerar bort.

Det är sällan som uteluften kan torka ur ett hygroskopiskt material fullständigt, jämför med vedtorkning där det tar 1-2 år under tak och med riktigt rejält med ventilation bara för att komma ner i 20% vattenhalt...

När det gäller tretex så finns det idag bättre alternativ, inklusive att man numera har börjat att göra skivor av riven och pressad halm (spånskivor är ju eg rivet och pressat trä - ofta hoplimmat med giftiga ämnen som tex formaldehyd  :o).

Vill också poängtera att förr i världen var medellivslängden i princip bara hälften mot idag... dåligt inomhusklimat, dålig mat, brist på läkarvård och hårt arbete skördade många offer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare (1 dolda)
Willeryr, borsdorfer, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser