Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av växthus?  (läst 9186 gånger)

Televinken_73

• Uppland
Val av växthus?
« skrivet: 21 jan-10 kl 13:06 »
Vad bör man välja det finns ju polykarbonat,kanalplast,glas mm.
Vad rekomenderar ni ?
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Val av växthus?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-10 kl 13:58 »
Det beror på vad du ska använda växthuset till, var det ska stå, om utseendet spelar roll, hur mycket tid du vill lägga på underhåll och hur mycket pengar du vill lägga på ditt växthus.

Det finns för- och nackdelar med alla typer av växthus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Televinken_73

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-10 kl 14:30 »
Vilka fördelar och nackdelar har de olika materialen då ?
Då jag ska använda det mycket vill man göra ett bra val!
Tänkte ha det soligt och synligt odla tomater gurkor och annat matnyttigt  ;)
Gärna ett material som isolerar bra så man kanske kan odla lite längre !
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-10 kl 20:21 »
Jag tog plast, det var ett växthus från Villab, itne minst för att det stod i katalogen att plast isolerar bättre än glas. Men jag ångrar att jag inte tog glas. Även med plasten blir det i princip utetemp i växthuset om inte solen skiner, och plasten stjäl mer ljus, av olika skäl.  Dels i sig, dels tror jag det blir mer imma. Dessutom: Plasten är dubbel, med kanaler och på skuggsidan börjar det växa mossa inuti som är omöjlig att komma åt. Plast  blir väl också repigt med tiden Mitt läge är alltså skuggigt i överkant (grannars träd och bergknalle i söder) men därmed också  vindskyddat.   Kanske jag skulle föredra plast i ett soligt blåsigt läge.

I vilket fall som helst: Skaffa extra fönster att öppna. Öppningsmöjligheterna verkar var underdimensionerade på de flesta modeller. Det kan bli mycket varmt när solen ligger på.

Televinken_73

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-10 kl 11:20 »
då lutar det mot att ta ett i kanalplast, då det är öppet och soligt läge.
de ska ju även isolera bättre, så jag testar!
ska se till att fixa automatöppnare och extra fönster för öppning.
Tack för råd och tips!

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #5 skrivet: 23 jan-10 kl 09:02 »
För min del så är det isolerad bottenplatta som gäller, helst med värmeslingor i sulan (glykol och eller el).
Sen regla upp och spänna dubbla lager med EVA-plast. :)
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Per H

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 23 jan-10 kl 11:15 »
Hej,
Håller med övriga talare om att användningen av ditt växthus spelar in.
Själva valde vi ett växthus från Glasbacken (www.glasbacken.se)  som är utmärkt!
Det är gjort med trästomme (tryckimpregnerad) vilket blir väsentligt mer "rustikt" och stadigt än ett växthus i aluminium. Träet är också miljocertifierat och mer vänligt mot naturen än aluminium. Dessutom är det lätt att hänga upp hyllor, plus att trästommen i sig isolerar och jämnar ut temperaturerna mycket bättre än metall.
Glasbackens hus levereras som standard med kanalplast i både tak och väggar, men som tillval finns vanligt glas. I vårt fall valde vi kanalplast i taket och glas i väggarna, helt enkelt för att vi ville kunna se ut när vi sitter inne i växthuset och myser!

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #7 skrivet: 08 mar-10 kl 22:04 »
Hej.
Jag funderar på ett litet växthus till kolonin, verkar ju finnas både för och nackdelar med plast/glas.
Det jag undrar mest över är, hur bygger man grundstommen det ska stå på lämpligast?
Gräva ur och fylla på med singel och betongplattor ovanpå det, eller finns det bättre sätt (har ingen erfarenhet av sådan här alls)? Det ett gammalt blomland där det ska stå.

http://www.plantagen.se/-/vaxthus/vaxthus/Drivhus-juliana-45-m2/
http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/vaxthus/vaxthus/vaxthus_5/

Bullerybo

• Närke
« Svar #8 skrivet: 08 mar-10 kl 22:11 »
Kul att höra någon som köpt från Glasbacken. Vi har också tänkt köpa från dem. Prismässigt är de ju oslagbara bland träväxthus.

Ett aluminiumväxthus av modern typ känns inte som ett aktuellt val då vår gård räknas som nån slags "bevaransvärd kulturmiljö" så vi ska försöka få det att smälta in i gårdsmiljön på ett rimligt sätt i alla fall. Kanske glas vore bättre i det avseendet men funkar ej ihop med barn o bollar.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 08 mar-10 kl 23:11 »
Vi har ett växthus från Willab, aluminiumstomme och kanalplast, ca 40 m2. Det ligger i sol hela dagen så kanalplast är att föredra mot glas, vi har också valt att sätta breda dörrar i bägge kortsidorna + automatiska vädringsfönster i taket för bästa ventilation, framför allt för att kyla ner under tokvarma dagar.

Nu i vinter blev vi varse att det är viktigt att hålla snömängden på taket nere, en av gavlarna gav vika under ett alltför tjockt snötäcke och vi hann rädda huset från att kollapsa i sista stund.

Så här ser det ut så här års, inte mycket till liv i det ännu..............
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #10 skrivet: 14 mar-10 kl 15:01 »
Hello
Jag tänker nu köpa ett växthus efter att ha grunnat länge och väl....
Mitt val blir självklart ett glasväxthus, då all plast innehåller mjukgörare
och andra kemikalier som släpper med tiden och dessa ämnen vill jag inte ha i
mina tomater.... Hellre då byta en glasruta ibland... Och vad gäller isolering och
skuggeffekt är det vad jag lyssnat mig till ingen större skillnad.
Jag skall köpa ett från "bredegårdens alternativprodukter"
De har ett par olika modeller i lagom storlekar som verkar kanon, och också väldigt prisvärda!
Aluminiumstomme och 4 mm glas.
Googla och kika.
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

yadayada

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 14 mar-10 kl 17:48 »
Som alla säger, det finns hur många parametrar som helst att ta hänsyn till.

jag har valt att shoppa 12m2 från skånska byggvaror (=billigt med frakt): Glas 4mm och det håller bra, men det har låg höjd på långsidor och jag måste kunna gå i växthuset, har helt sonika grävt ut 0.7m och har trappa ned med odlingsbäddar  längs långsidor och närmare 4m i takhöjd vid nock, den stora volymen utjämnar tempen helt ok, 4st automatiska vädringsfösnter, se till att ha nå'n massa typ stengolv el. likv. som också hjälper till att utjämna temperaturen. muren/sockeln av 9mm leca med frigolit på utsidan.
fungerar faktikst kanonbra. Du kan om du vill även ha värmeslinga i botten på odlingsbäddar.  för imbilla dig inte annat, är det minusgrader ute på natten så blir det minusgrader inne i växthuset om du inte har nå'n värmekälla.

Crappy

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 19 mar-10 kl 14:02 »
Mitt växt hus är av glas från början. Det är väldigt snyggt med glas men det blir för hett (måste täckas sidorna) och sedan är det mycket underhåll. När ett glas går sönder byter jag ut det mot plast. Tror dock att taket kommer att få vara i glas i alla fall.
Min mamma har ett växthus i kanalplast. Min upplevelse är att det växer bättre i mitt trots att min mor har grönare fingrar.

Jag drömmer om ett isolerat växthus som jag kan ha som hönshus och kompost på vintern.

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-10 kl 14:54 »
Jag är väldigt sugen på en 'Polytunnel' som jag har sett på 'River Cottage' med Hugh Fernley Whittingstall (är säkert felstavat... :P)

De är som stora odlingstunnlar man kan gå i, och de verkar väldigt praktiska, man kan flytta på dem efter behov o.s.v.. de torde ju vara billigare än växthus också.

Jag har dock inte hittat någon svensk sida som har dem, endast engelska/amerikanska. Finns det någon som har en länk till något liknande? :D

MvH
Johanna
Ta inte livet så allvarligt, ingen kommer ändå levande ur det...

If you lack imagination, you can't escape reality, if you lack reality you can't escape the imagination.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #14 skrivet: 19 mar-10 kl 15:03 »
hej,

jag hittade en sån har om dagen.. ska leta upp länken
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #15 skrivet: 19 mar-10 kl 15:04 »
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #16 skrivet: 19 mar-10 kl 15:06 »
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 19 mar-10 kl 21:38 »
Tack så mycket för länkarna. Ska genast hoppa dit och kika! ;D
Ta inte livet så allvarligt, ingen kommer ändå levande ur det...

If you lack imagination, you can't escape reality, if you lack reality you can't escape the imagination.

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser