Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsanläggning för ett hushall  (läst 3467 gånger)

Johan von Stolle

Solcellsanläggning för ett hushall
« skrivet: 26 mar-06 kl 17:55 »
Hej
Nu har jag äntligen bestämt mig för solel (i framtiden bygger jag nog till ett litet vindkraftverk, fast det ligger langt fram i tiden).
Det är ju mycket man skall tänka pa da man dimensionerar sin anläggning. Jag har iallafall införskaffat ackumulatorer som passar bra till solcellspanel och dom är pa 2400Amp/12V eller 1200Amp/24V, vilket gör att jag inte kommer att fa brist pa lagringsutrymme.
Jag har funderat pa att slutresultatet skall producera en toppeffekt pa ungefär 500W, men nu till att börja med kommer jag nog att köpa en eller tva solcellspaneler a 150 W.
Mina största bekymmer är vilket typ av system jag skall bygga upp. I mitt huvud finns det tre stycken nämligen:

1. 12 V likström (för lampor, dator m.m) + inverter för speciella apparater
2. 24 V likström (för lampor, dator m.m) + inverter för speciella apparater
3. Eller helt enkelt en inverter som omvandlar fran 24 V likström till 220 Volt, växelström och att jag kör hela systemet som ett traditionellt växelströmssystem.

är det nagon som har praktiskt erfarenhet? Tips? Man vill ju gärna inte bygga upp ett system som jag sedan maste ändra efter nagot ar.
Jag har läst att omvandlarna slukar mycket ström isig till ingen nytta. Men hur mycket?
Sedan undrar jag ocksa, om jag bygger systemet pa 24 volt, kan jag da använda lampor och allt annat som är gjort för 12 Volt, eller maste det vara 24 volt? Pa IKEA sa har dom ju manga lagenergilampor för 12 Volt, fast fungerar det i ett 24 volt-system? Om inte, var hittar man sadana prylar till överkomliga priser?

En annan fraga är angaende solcellsregulatorn. Har nagon erfarenhet av en större modell av regulator som skulle passa i mitt system?

mvh
Johan

tp

• Gäst
Re:Solcellsanläggning för ett hushall
« Svar #1 skrivet: 26 mar-06 kl 20:18 »

Om du har 24 V borde det väl rätt enkelt att få den till 12 V i det fall de krävs. Svårare åt andra hållet. Jag vet att det är bättre med ett 24 V system om du ska använda dig av inverters än ett 12 V eftersom det blir mindre ström som invertern kräver vid högre spänning. Exakt hur mycket vet jag inte men stor nog för att den ska göra skillnad.

Om man inte går vägen via inverter får man räkna ut klart ifrån början exakt vilka apparater man har tänkt driva och köpa motsvarande drivningssladdar för dessa. Funkar ju, det är ju beroende på vad för syfte man har med solelen.

Jag vet inte vilka modeller av solcellsregulartorer som är bra men jag vet att de måste kunna:
* förhindra uttömning
* lågspänningsvakt
* tempkompensation(ändrar laddning vid olika temp)
* röra runt

Jag jagar bra batterier så vore intressant att veta var du hittade dina?

Johan von Stolle

« Svar #2 skrivet: 27 mar-06 kl 15:06 »

hej
tack för svaret. Jag skall kolla upp om jag kan fixa fler batterier. Hur manga är du isafall intresserad av? Var bor du?

tp

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 mar-06 kl 09:15 »

hmmm. Är det nya eller beganade och vad används de till normalt sätt? Jag har inte satt ned foten ännu lika exakt som du så jag velar emellan hur stor mängd i Ah de ska klara. Dock kopplar jag nog ihop dem till 24 V.  

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #4 skrivet: 29 mar-06 kl 17:50 »
Själv tänker jag köra både med 12- och 24 volt likspänning. 230 volt växelspänning kopplar jag på senare om jag får behov av det.

Den DC/DC-omvandlare 24/12 volt som jag tittat på har en verkningsgrad på 93 %, tror jag det var. Den där grejen PowerMizer pratade om hade en verkningsgrad på 96, eller var det 97 %.

Anledningen till högre spänning är lägre ström och därmed kan man använda klenare och billigare kabel, till ett vindkraftverk t.ex.

Det enda som jag inte hittat i 24-voltsutförande är TV-apparater. 12-voltslampor i ett 24-voltssystem är inga problem, det är bara att koppla två stycken i serie.

Riktigt feta solcellsregulatorer finns att köpa. De mest kända är Morningstar TS-45 (45 ampere) och TS-60, Xantrex C-40 och C-60 (sifrorna står även här för ampere), samt Outback MX60.
Outback är den mest avancerade, men också klart dyraste.
Själv tänker jag köpa en TriStar-45 från Morningstar....kostar runt 2000 :- i Danmark (har inte hittat någon av dessa regulatorer i Sverige.
De jag har räknat upp är också suveräna som shuntregulatorer (och broms och vattenvärmare) för vindkraftverk. De klarar runt 125 volt in och tillfälligt upp emot 85-100 ampere. Med en sådan behöver man inte bli svettig om vindkraftverket börjar ge en kilowatt när batterierna redan är fulladdade.

Här är en länk till dessa:
http://www.altersystems.com/catalog/charge-controllers-c-31.html?osCsid=c624a216cbe7bb005452a905bae3126d

Dela detta:

* Inloggade just nu

1262 gäster, 3 användare
Bokohammare, frasse72, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser