Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aspved som "pyser"  (läst 16585 gånger)

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Aspved som "pyser"
« skrivet: 20 jan-10 kl 18:36 »
All aspved som jag eldar med pyser mycket. Jag tror att den är torr. Den fanns här när vi flyttade hit, men den känns och ser torr ut. Är det så att asp alltid pyser när man eldar det? Eller är veden fortfarande fuktig?

Skogshuggarn

• Gäst
SV: Aspved som "pyser"
« Svar #1 skrivet: 20 jan-10 kl 18:53 »
Aspved gör gärna det men jag vet inte varför. Jag tycker dessutom att det luktar lite "sött" när man eldar det. Ungefär som när man var liten och blandade salpeter och socker och fjuttade på. :) Kanske har veden liknande  egenskaper som sockerlönn? Därav pysandet och lukten?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-10 kl 09:44 »
Om den piper samtidigt som den pyser så är den förmodlingen inte torr... sen är ju aspen inte så tät så då kan den säkert pysa istället för att sprätta som andra träslag.

Dagen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-10 kl 11:06 »
Nej, piper skulle jag inte säga att den gör. Fräser är kanske en bättre beskrivning av ljudet.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 21 jan-10 kl 16:39 »
Tittar man riktigt närgånget på sur ved så kan man ofta se att det kokar... blir bubblor som fräser, då är veden inget vidare  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jan-10 kl 17:04 »
Asp tar lång tid på sig att torka har jag märkt. Långt efter att granen är torr fortsätter aspen att "pysa". Kolla på ändträt om det bubblar, gör de det, så är det inte torrt.

Dagen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 jan-10 kl 17:27 »
jamendåså. Då är nog veden inte riktigt torr ändå. Det låter ju logiskt det ni säger, och jag har lagt märke till att vissa asp-bitar faktiskt inte låter så som de andra. Jag förvarar asp-veden inne nu så kanske den torkar så pass att vi kan elda med den snart. Tack för visat intresse!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 21 jan-10 kl 20:22 »
Man lär sig snart att känna på vedtränas tyngd om de är torra eller fuktiga. Om du är misstänksam och verkligen vill veta vedens fukthalt, så väg några vedträn noga (t ex på köksvåg). Torka dem i ugn vid drygt 100 °C i ett dygn och väg dem igen. Om vi kallar vikten före torkning m1 och vikten efter torkning m2 så är fukthalten i procent lika med 100*(m1-m2)/m2 .

Dagen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 22 jan-10 kl 07:36 »
okej, men hur många procent kan det vara utan att det finns risk för att blanksot bildas när man eldar?

andtol

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 jan-10 kl 07:57 »
jamendåså. Då är nog veden inte riktigt torr ändå. Det låter ju logiskt det ni säger, och jag har lagt märke till att vissa asp-bitar faktiskt inte låter så som de andra. Jag förvarar asp-veden inne nu så kanske den torkar så pass att vi kan elda med den snart. Tack för visat intresse!
Även om den inte blir helt torr så blir den åtminstone varmare så den brinner bättre. Vi mellanförvarar vår ved i källaren. Det är jättebra, veden hinner torka lite till och dessutom bli lite varm.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 22 jan-10 kl 08:03 »
Di gamle slår ihop två vedträn och lyssnar, blir det en ton är veden torr :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 22 jan-10 kl 09:25 »
okej, men hur många procent kan det vara utan att det finns risk för att blanksot bildas när man eldar?

Blanksot kan man få även vid eldning med helt torr ved om man stryper luften för mycket och/eller eldar i en olämplig panna med låg vattentemperatur.

På 40-talet förekom det många soteldar pga att man var tvungen att elda ved i pannor som egentligen var avsedda för stenkol eller koks. På den tiden fanns ju inga ackumulatortankar, och ofta saknade anläggningarna shuntventil så man var tvungen att hålla panntemperaturen lika med önskad framledningstemperatur.

Attis

• -
« Svar #12 skrivet: 22 jan-10 kl 17:40 »
Vi har mycket asp på våran tomt, och den pyser (och kokar i ändarna) trots att den legat luftigt i ca två år. Ibland känns det som mer än två år. Borde rimligen vara torr men icke. Asp är ingen höjdare i vedeldarsammanhang. Kanske har den lättare att absorbera fukt/vatten i luften som gör att den torkar väldigt långsamt. Eller kanske man måste barka den helt för att den ska bli torr.
Önskar att vi hade lite mer björk!
/Attis

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #13 skrivet: 22 jan-10 kl 21:44 »
ASP e inte bra man får blanksot fortare än man tror även om man inte eldar med "strypt"eldning och med koks pannor så ge fan i asp om ni inte vill ha problem med ner mejslade kakelugnar och bakugnar! ta det lungt bara för det brinner betyder det inte att behöver vara vårdslös! Älska din värmekälla som du hatar att frysa!
MVH DEADMAN 8) 8) 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 jan-10 kl 23:03 »
I värsta fall kan man sälja aspveden. "Blandad lövved"  o:)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 23 jan-10 kl 12:08 »
Det går att torka aspved, men det är som alltid annars när det gäller vedtorkning - fixa till så små späda vedträn som möjligt och låt ligga torrt i ett par år, dvs under tak.

Okluven ved torkar fruktansvärt långsamt... det är ungefär som att det faktiskt går att smida med ved om man hugger i storlek och längd som tummen och ger rejält med luft till elden.

Ju mer "finfördelad" veden är ju bättre torkar den och även förbränningen blir effektivare.

Hendrix

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 24 jan-10 kl 14:53 »
Enligt vad min gamle granne (92 år) säger så skall aspen huggas på vintern och ha 2-3 ordentliga rotblötor innan den läggs för torkning, aspen tar två år för att torka mot björkens ett år.

Dagen

• Småland
« Svar #17 skrivet: 25 jan-10 kl 21:27 »
Intressanta saker om asp som jag inte visste... Men en del bitar, de som är små, typ grenar och unga träd - De är torra och brinner som attan. En del av de stora, fast kluvna, bitarna är också torra och brinner bra och ganska länge.

Har precis släpat hem en helt nyfälld, men torr, barkborre- gran. Eldar lite med den direkt eftersom vi har kris med ved. Men den verkar vara torr tycker jag. Det brinner fint! Nån annan som har erfarenheter av det?

Vad säger du egentligen dead man? Ska man inte elda alls med asp? Varför inte det då? Ger det verkligen blanksot oavsett om det är torrt eller ej?

andtol

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 jan-10 kl 09:11 »
Har precis släpat hem en helt nyfälld, men torr, barkborre- gran. Eldar lite med den direkt eftersom vi har kris med ved. Men den verkar vara torr tycker jag. Det brinner fint! Nån annan som har erfarenheter av det?
Barkborreträd brinner fint när de är döda och stått ett tag. Dock är det lite dåligt värme i dem eftersom en del av veden är förstörd. Men perfekt att plocka när veden är slut!

Dagen

• Småland
« Svar #19 skrivet: 26 jan-10 kl 20:04 »
Nja, de brinner ju upp snabbt men det är ingen dålig värme, tycker tvärt om att det värmer mcyket bra, minst lika bra som björkved!

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser