Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rasen Orpington  (läst 4485 gånger)

morkullan

• Gästrikland
rasen Orpington
« skrivet: 20 jan-10 kl 15:29 »
Har tänkt skaffa höns till våren och börjat se mej om på olika raser. Har fastnat för rasen Orpington för att de är vackra, stora och lugna. Frågade en vän som hade rasen på 80-talet men han avrådde från den rasen.  :(   Enligt honom så var den då starkt inavlade och var inte sund.   ???  Hade det inte skett stor import av nytt genetiskt material så kunde den knappast vara sundare idag. 

Nu undrar jag om någon vet om det skett import av Orpington så att inavelsproblemen är borta?

Många hönsraser verkar vara ovanliga i Sverige. Eftersom jag är nybörjare så undrar jag om man allmänt i rasföreningarna jobbar med att få genetisk bredd och importerar när det behövs.

Jag vill ju starta med friska höns och kanske så småningen om importera själv om det kan behövas.

En spännande hönsvärld har öppnat sej.  :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: rasen Orpington
« Svar #1 skrivet: 20 jan-10 kl 15:55 »
inavel är inte fel.
min morfar har inavlat i ca 20-25 år.
jag har orpington och älskar rasen
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

morkullan

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-10 kl 16:22 »
inavel är inte fel.
min morfar har inavlat i ca 20-25 år.
jag har orpington och älskar rasen

Härligt att du har en så fin ras!  :)  Jag skulle gärna vilja ha dem jag med men först vill jag veta om de numera är friska och sunda.

Medveten inavel på rätt individer kanske kan vara bra men generellt sett så tror jag mer på en genetisk bredd.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 jan-10 kl 17:41 »
Härligt att du har en så fin ras!  :)  Jag skulle gärna vilja ha dem jag med men först vill jag veta om de numera är friska och sunda.

Medveten inavel på rätt individer kanske kan vara bra men generellt sett så tror jag mer på en genetisk bredd.
de är friska och sunda,

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #4 skrivet: 20 jan-10 kl 19:08 »
Det har hänt mycket sedan 80-talet. Det har kommit in massor av "nya" avelsdjur på alla färger på Orpington.  De är friska och lugna och värper bra. Har de själv i 6 färger.    ;)

patrick.

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 feb-10 kl 13:56 »
på mina orpington så fastnar skiten i fjädrarna där bak... trodde det var fel på mina höns men när jag var hos en annan var hans likadana... kan man göra något för att bli av med skiten där bak???...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 feb-10 kl 14:13 »
klipp bort lite fjädrar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 27 feb-10 kl 14:41 »
Eller ryck lite fjädrar runt kloaken. Vissa tuppar är lite känsliga med parning om damerna r stubbiga i gumpen ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jomark

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 02 mar-10 kl 15:52 »
Jag har inte detta problem med mina orpington  ???
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #9 skrivet: 03 mar-10 kl 07:09 »
på mina orpington så fastnar skiten i fjädrarna där bak... trodde det var fel på mina höns men när jag var hos en annan var hans likadana... kan man göra något för att bli av med skiten där bak???...

Klipp inte utan ryck försiktigt bort de kladdiga fjädrarna. Föresten Patrick, dina tuppar har skött sig kanon och befruktningen är super.   ;)

patrick.

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 mar-10 kl 18:18 »
Klipp inte utan ryck försiktigt bort de kladdiga fjädrarna. Föresten Patrick, dina tuppar har skött sig kanon och befruktningen är super.   ;)

okej då ska jag försöka rycka dem lite :)... vilken tur att de är duktiga :P... har inte fått så många ägg av mina blåa men det enda som ligger i kläckaren verkar vara befruktat iaf :P..

//patrick

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 03 mar-10 kl 18:39 »
Jag har också problem med att mina ulliga gulliga hönor blir lite lortiga i baken... men det känns lite taskigt att rycka fjädrar? Det måste ju göra ont??
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 03 mar-10 kl 21:09 »

Men har ni uteslutit de orsaker som jag nämnde? För annars lär det inte hjälpa att rycka eller klippa.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #13 skrivet: 03 mar-10 kl 21:24 »
Men har ni uteslutit de orsaker som jag nämnde? För annars lär det inte hjälpa att rycka eller klippa.

Mina sitter då inte på golvet och sover, vad anbelangar lös mage så är jag faktiskt osäker... får passa dem och vänta ut tills de bajjar =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 mar-10 kl 06:54 »
jag strör åftare

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 04 mar-10 kl 07:51 »
Mina är också kladdiga där bak och samtliga vägrar sitta på pinnarna ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

patrick.

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 mar-10 kl 17:38 »
Mina är också kladdiga där bak och samtliga vägrar sitta på pinnarna ???

ja mina är också lite kinkiga med att sitta på pinne men vissa gör det ju... lägsta pinnen sitter ca 40 cm ovanför marken.

jag strör åftare

ja, men det hjälper inte iaf.. hönorna går inte och torkar rumpan i ströt efter de har skitigt  :-[

Crappy

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 06 mar-10 kl 19:03 »
Sandbads möjlighet kanske??? Upplever att de håller sig renare om de har tillgång till sand!!!

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 23 jun-11 kl 14:36 »
Jag tycker de är väldigt fina och har flera giganter i 4 kg klassen av Gul Orpington. Har aldrig sett en sån stor tupp som min och han är suverän på att hålla ordning på de andra ungtupparna och alla hönor vill vara hans, stora som små. Har fått flera kycklingar nu.

Vad som fått mig att tveka att fortsätta med dem är att de blir lätt förkylda och får lätt ohyra samt fotbölder. Ni som har Orpington: är det vanligt förekommande eller har jag en dålig gen här?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 23 jun-11 kl 14:45 »
Jag tycker de är väldigt fina och har flera giganter i 4 kg klassen av Gul Orpington. Har aldrig sett en sån stor tupp som min och han är suverän på att hålla ordning på de andra ungtupparna och alla hönor vill vara hans, stora som små. Har fått flera kycklingar nu.

Vad som fått mig att tveka att fortsätta med dem är att de blir lätt förkylda och får lätt ohyra samt fotbölder. Ni som har Orpington: är det vanligt förekommande eller har jag en dålig gen här?

Förkylda har inte mina varit.
Men ohyra har vissa, och det är för att de har så mycket dun och fjädrar så är det mysigare för ohyran att bygga bo.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare (2 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser