Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rasen Orpington  (läst 4485 gånger)

morkullan

• Gästrikland
rasen Orpington
« skrivet: 20 jan-10 kl 15:29 »
Har tänkt skaffa höns till våren och börjat se mej om på olika raser. Har fastnat för rasen Orpington för att de är vackra, stora och lugna. Frågade en vän som hade rasen på 80-talet men han avrådde från den rasen.  :(   Enligt honom så var den då starkt inavlade och var inte sund.   ???  Hade det inte skett stor import av nytt genetiskt material så kunde den knappast vara sundare idag. 

Nu undrar jag om någon vet om det skett import av Orpington så att inavelsproblemen är borta?

Många hönsraser verkar vara ovanliga i Sverige. Eftersom jag är nybörjare så undrar jag om man allmänt i rasföreningarna jobbar med att få genetisk bredd och importerar när det behövs.

Jag vill ju starta med friska höns och kanske så småningen om importera själv om det kan behövas.

En spännande hönsvärld har öppnat sej.  :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: rasen Orpington
« Svar #1 skrivet: 20 jan-10 kl 15:55 »
inavel är inte fel.
min morfar har inavlat i ca 20-25 år.
jag har orpington och älskar rasen
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

morkullan

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-10 kl 16:22 »
inavel är inte fel.
min morfar har inavlat i ca 20-25 år.
jag har orpington och älskar rasen

Härligt att du har en så fin ras!  :)  Jag skulle gärna vilja ha dem jag med men först vill jag veta om de numera är friska och sunda.

Medveten inavel på rätt individer kanske kan vara bra men generellt sett så tror jag mer på en genetisk bredd.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 jan-10 kl 17:41 »