Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D  (läst 42051 gånger)

Aklejan

• -
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #140 skrivet: 12 jan-11 kl 04:09 »
Galet nöjd med mej själv  8)
Nu har jag delat in mina Vaktlar i grupper och dom har fått stora mysiga burar!
Det blev inget bråk alls  :D å jag fick till å med ägg , 5 min efter att jag flyttat dom  :o :D
Så skönt! Jag hade föreställt mej hur dom skulle hacka hål i varandra...

SaraD

• Västergötland
« Svar #141 skrivet: 12 jan-11 kl 09:34 »
Jag är glad att alla 13 vaktlar som kläcktes här för 4 veckor sedan lever och växer som attan här hemma ;D
Känns underbart för en förstagångskläckare!
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

trallallaa

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 16 jan-11 kl 15:20 »
Känns kul att sätta igång kläckaren igen :) 20 Harlequinvaktel ägg,
har ingen aning om befruktningen, ser aldrig dem "hålla på"  ::),
så det blir en överraskning, kanske blir någon kyckling, eller kanske inte  :P .

Skylla

• Västergötland
« Svar #143 skrivet: 21 jan-11 kl 03:29 »
Har en ruvande japansk höna om allt går vägen så ska det ploppa fram små dunbollar nästa vecka:)
Tuxedo tror jag färgen heter, har redan en avkomma från henne som min ena skrattduva ruva:)riktigt fin blev han:)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #144 skrivet: 21 jan-11 kl 06:23 »
Har en ruvande japansk höna om allt går vägen så ska det ploppa fram små dunbollar nästa vecka:)
Tuxedo tror jag färgen heter, har redan en avkomma från henne som min ena skrattduva ruva:)riktigt fin blev han:)

Hur vanligt är det att vaktlar ruvar? Eller är det som höns, beroende på ras?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #145 skrivet: 21 jan-11 kl 10:38 »
Hur vanligt är det att vaktlar ruvar? Eller är det som höns, beroende på ras?
det är väldigt ovanligt att japanska vaktlar ruvar. Så har man en individ som gör det ska man behålla denne! :D

Själv är jag glad för att mitt första vaktelägg kom igår! Belönade de små med en burk maggots. :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Skylla

• Västergötland
« Svar #146 skrivet: 21 jan-11 kl 11:21 »
Som sagt det hör inte till vanligheterna, hoppas den andra hönan ser och lär så hon oxå börjar ruva:) vore roligt om man lyckas få fram en ruvande generation:)

lantis

• Västmanland
« Svar #147 skrivet: 21 jan-11 kl 14:30 »
Jippi, idag har en av mina franska jättevaktelhönor lagt sitt första ägg, hon är bara 5½ vecka gammal. En av dessa hönor väger 
309 gr vid 5½ vecka, vad månne det bliva av henne.
Har en jumbohöna som väger 320 gr, det är väl ganska mycke för en jumbo, eller? den är ett halvår, de andra jumbohönorna ligger på ca 280 gr.

lantis

• Västmanland
« Svar #148 skrivet: 21 jan-11 kl 14:33 »
Tycker det har varit tyst för många dagar i den här tråden nu.. ;D
Så jag slänger in en bild på dagens två vaktelägg, det var mitt första vaktelägg utan fläckar! Så gulligt :D
.

Det händer någon gång för mig också att de är färglösa, brukar säga att det att dags att fylla på färg

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #149 skrivet: 21 jan-11 kl 23:13 »
Ägg nummer 2 kom idag  :D  Lika fint det! Tuppen galer och parar sig förfullt(hönan börjar bli kal, behöver fler hönor!! Någon i närheten som har några över?)  :-X  ::)  ???

Även glad för att jag idag fick klart vaktlarnas nya bur som de flyttat in i  :D... (bara de inte slutar värpa nu pga flytten)  :-[

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Aklejan

• -
« Svar #150 skrivet: 21 jan-11 kl 23:40 »
Ägg nummer 2 kom idag  :D  Lika fint det! Tuppen galer och parar sig förfullt(hönan börjar bli kal, behöver fler hönor!! Någon i närheten som har några över?)  :-X  ::)  ???

Även glad för att jag idag fick klart vaktlarnas nya bur som de flyttat in i  :D... (bara de inte slutar värpa nu pga flytten)  :-[

Flyttade mina för en tid sen å dom har bara lagt mer ägg sen dess  :P
Igår fick jag 12 ägg från mina 14 japanska Vaktlar  ;D
Känns så himla lyxigt att äta Vaktel ägg varje dag..

Skylla

• Västergötland
« Svar #151 skrivet: 29 jan-11 kl 21:26 »
JAAAAA!!!!
Min ruvande japanare lyckades,än så länge är de 4,men hon har 15 ägg till:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #152 skrivet: 29 jan-11 kl 21:29 »
Men ååååååh!!! :D :D Så kul!! Jag skulle också vilja ha japanska vaktlar med "ruvanlag". =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daisy

• Bohuslän
« Svar #153 skrivet: 29 jan-11 kl 21:31 »
Det skulle jag också vilja ha! Gud så roligt! Vad söta de är alltså! Grattis!
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
jj
« Svar #154 skrivet: 29 jan-11 kl 21:42 »
JAAAAA!!!!
Ohhh vad kul!  Har du gjort något speciellt som du kan tipsa om... jag har haft en som har boat o legat i ca 2 dygn med gett upp. Hur dan miljö bor dem i hur är inredningen? hur har dem med lyset...? vad får dem för mat?
// Njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #155 skrivet: 29 jan-11 kl 21:42 »
JAAAAA!!!!

Åååååå, så söta små varelser!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #156 skrivet: 29 jan-11 kl 22:24 »
JAAAAA!!!!
;D Vågen ;D Så häftigt  ;D Supergrattis  ;D Hoppas att det blir några till men oavsett så är det kul att ha en sådan höna. Har dom lyckats en gång finns det ju chans att dom lyckas igen  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jakobsson

« Svar #157 skrivet: 29 jan-11 kl 22:25 »
JAAAAA!!!!

Men halleda vilka sötisar! & vad kul att hon ruvat fram själv!
Hoppas, hoppas att det även kan drabba mig.  ;)

//
Jakobssons fru

Aklejan

• -
« Svar #158 skrivet: 29 jan-11 kl 23:30 »
 :o Guach va gulligt!
Ja...bland det sötaste jag sett...
Har ett gäng nykläckta Vaktlar här hemma, men det går ju inte att jämföra!
Grattis!!!  ;D

Skylla

• Västergötland
« Svar #159 skrivet: 30 jan-11 kl 00:27 »
saken är att jag inte gjort nåt särskilt för just denna gruppens vinterförvaring i källaren,gruppen består av 2 hönor och en tupp.
Märkte att de samlade äggen på samma ställe i buren så jag lät dem ligga,la tom in andras ägg.en  dag så låg hon där,nån dag senare hade hon hackat sönder tuppen men hönan har hon inte brytt sig om. hon har dock legat en vecka för mycke så jag hade gett upp hoppet.så när jag kom hem nu ikväll så va dunbollarna där:)
tyvärr så hade den andra hönan hackat ihjäl den första kycklingen så hon åkte ut fortare än illa kvickt.
Mamma höna är jätteduktig mamma, pratar väldigt mycke med dem,hämtat mat åt dem å även försökt locka dem till skålen.
De är dock bara 3 till antalet nu,hitta en död under hönan:( Hade det på känn då den va klen.
Hoppas nu att de blir fler under natten då hon fortfarande ligger på de flesta av de resterande äggen:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser