Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D  (läst 42079 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #100 skrivet: 01 dec-10 kl 13:36 »
Nu skall jag försöka med vaktlar igen. Har vart och hämtat 20 st jumbo ägg av Rytterling. Va många fina fåglar hon har! :D

Förra gången lyckades min terrier ta livet av nästan alla mina vaktlar när de var runt 5 veckor. De rackarna flyger bättre än vad jag trodde så de flög helt enkelt ur sin bur. Och där stog jack russeln och väntade belåtet...

Men nu är det nya tag. Beräknad kläckning 16 december :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #101 skrivet: 02 dec-10 kl 15:35 »
Dag 4 idag. "Dödsdagen" och "bara" 2 har dött och dessa såg jag från början att det var något fel på (en utav dem var hälften så stor som de andra och verkade ha någon hjärnskada, den gjorde tvångsrörelser med huvudet hela tiden och var inte lika aktiv från början)! Alla andra är det full fart på ännu och snart är den värsta tiden förbi! *peppar peppar, snälla*

Dock en tråkig grej är att det lyckats hända en olycka när man varit borta... =/ Matskålen hade skälp över en, misstänker att det är araucanan för vaktlarna är för små för att kunna rubba den... Så under den låg SÅKLART en av 5 jumbovaktlar som var skickeägg bland alla som fanns döende. Löft snabbt som attan på skålen och den låg och andades häftigt efter luft med uppspärrade ögon.  :'( Har gett den vatten med pipett och den har tack och lov reflexen att dricka när näbben kommer i kontakt med vatten kvar, så den har sörplat i sig mycket vatten nu och börjar bli lite mer livligare men orkar inte stå ännu utan ligger bara, andningen har lugnat ned sig något nu iaf... Undrar hur länge den hade legat där under.  :'( Hoppas den klarar sig.

Har tagit undan araucanan nu då de verkar klara sig själva nu med att äta och dricka. Det var där i början som de verkade behöva hjälp att fatta (för de började inte äta och dricka förrän jag satte in araucanan som först började själv och inspererade vaktlarna).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #102 skrivet: 06 dec-10 kl 21:30 »
Måste bara posta dessa bilder (som jag sprang in efter min kamera enkom för att springa ut igen för att knäppa  :-[ ). Tog ut vaktelkycklingarna ur akvariet idag, vilket resulterade i att de återförenades med araucanakycklingen. En liten dv kochin har kläckts också. ;D Iaf... Kolla så rart! ;D ;D  :-* Ung mamma... ::) ::)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #103 skrivet: 06 dec-10 kl 22:30 »
 :-* :D :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #104 skrivet: 06 dec-10 kl 23:04 »
såååå söta!!!  ;D  :-[
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

trallallaa

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 07 dec-10 kl 08:01 »
Citera
Måste bara posta dessa bilder (som jag sprang in efter min kamera enkom för att springa ut igen för att knäppa   ). Tog ut vaktelkycklingarna ur akvariet idag, vilket resulterade i att de återförenades med araucanakycklingen. En liten dv kochin har kläckts också.  Iaf... Kolla så rart!     Ung mamma... 
Men jisses såååå sött!!! :-*  ;D

Aklejan

• -
« Svar #106 skrivet: 08 dec-10 kl 18:49 »
Wow!!!  ;D
Någon av mina 7 Vaktlar som kläcktes här för ca 6 veckor sedan
har lagt ett ägg idag!!! Skitkul!!! :P ;D
Det är så himla roligt med Vaktlar... :-*

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #107 skrivet: 08 dec-10 kl 23:15 »
Förra gången lyckades min terrier ta livet av nästan alla mina vaktlar när de var runt 5 veckor. De rackarna flyger bättre än vad jag trodde så de flög helt enkelt ur sin bur. Och där stog jack russeln och väntade belåtet...

terriern åt ju inte upp alla... några sålde du till mig... gråa fina hönor ;).. de lever än..
Fjäderfän och kaniner

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #108 skrivet: 09 dec-10 kl 21:48 »
Ja det var tur att du ville ha dem annars hade de säkerligen gått samma öde till mötes som syskonen ;) Nu Har jag fixat bättre bur och gjort iordning för dem på Terrier fritt område ;)
Kul att de blev hönor! Jag hoppas på bra utdelning denna kläckningen med.. Annars får väl jag köpa vaktlar av dig  ;D

trallallaa

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 11 dec-10 kl 09:52 »
Båda mina Harlequinvaktel par ,har börjat lägga ägg...men tupp  >:D fattar visst inte vad de ska göra  ::), men men, de har iallafall börjat lägga äääägg!

SaraD

• Västergötland
« Svar #110 skrivet: 15 dec-10 kl 11:43 »
Nu har det kläckts tre små vaktlar här och fler är påväg!  :D Är ju bara på dag 17 än, men de små rackarna har visst lite bråttom.  ;)
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #111 skrivet: 15 dec-10 kl 12:02 »
Mina brukar alltid kläckas på dag 17... Har alltid sagt till folk som köper vaktlar och ägg med att det är 17 dagars ruvtid pgd. av det. ::) Inte ovanligt att de börjar dag 16 med.

SaraD

• Västergötland
« Svar #112 skrivet: 15 dec-10 kl 12:45 »
Ja, den första började ta sig ur skalet i går men har kommit nån gång under natten. Nu är det franska jättevaktlar jag kläcker fram, men de känns ju precis pyttesmå iaf. :) Sååå söta små dunbollar!
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #113 skrivet: 17 dec-10 kl 21:29 »
Nu har det kläckts 6 st små dunisar i min Suro! Den första kläcktes på onsdag kväll och de sista två är kläckta i dag och får ligga i kläckaren tills i morgon :)
De fyra som kommit ut i buren dricker och äter bra. De är för söta när de springer runt! Snabba små rackare :D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #114 skrivet: 18 dec-10 kl 09:33 »
senaste kullen har kommit igång med värpningen... inte ens 6 veckor gammla än  :D

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
« Svar #115 skrivet: 28 dec-10 kl 19:32 »
har någon mer än mig att det kläcks cirka 90 procent hanar`? är det någon sorts värme debatt ska man ha varmare för att det ska bli mera honor?
för att min temperatur runt äggen är 36.5 men enligt min sensor i själva maskinen står det 37.5 "36.5 fick jag med egen termostat!"
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #116 skrivet: 28 dec-10 kl 20:02 »
har någon mer än mig att det kläcks cirka 90 procent hanar`? är det någon sorts värme debatt ska man ha varmare för att det ska bli mera honor?
för att min temperatur runt äggen är 36.5 men enligt min sensor i själva maskinen står det 37.5 "36.5 fick jag med egen termostat!"
Könet på kycklingen är redan bestämt när hönan har det i sig :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #117 skrivet: 28 dec-10 kl 21:31 »
För mig är det tvärt om .... jag har fått ca 70% hönor i alla årets kullar!!!
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

mannen33

• Södermanland
« Svar #118 skrivet: 28 dec-10 kl 22:58 »
jag har provat med både japansk och fransk vaktel alla jädra småtingar blir hanar! man blir fan sur!
hittils bara tre honor av 37 stycken!
« Senast ändrad: 28 dec-10 kl 23:00 av n8mario »

mannen33

• Södermanland
« Svar #119 skrivet: 28 dec-10 kl 23:02 »
Könet på kycklingen är redan bestämt när hönan har det i sig :)
tror inte det hörru _)

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser