Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D  (läst 42139 gånger)

äppelpaj

• Småland
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #80 skrivet: 02 aug-10 kl 19:16 »
Förundras över hur galet söta vaktelbebisar är...  :D :-*

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #81 skrivet: 03 aug-10 kl 00:57 »
Maken är i farten och nu går det undan. Inflyttning inom ett par veckor  ;D. Tak och de hela väggarna är klara, http://blogg.sannum.eu/#home.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #82 skrivet: 03 aug-10 kl 01:04 »
ser fint ut suss ;D
Fjäderfän och kaniner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 03 aug-10 kl 09:25 »
Där vill jag bo! ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

äppelpaj

• Småland
« Svar #84 skrivet: 06 aug-10 kl 11:34 »
Blir så glad när jag ser mina små söta vaktlar springa omkring som tokar! Alla som kläcktes pigga är nu 5-6 dagar och mår fint :) Men vad snabbt de växer! De börjar ju redan få fjäderpennor på vingarna, om det nu heter så..

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #85 skrivet: 02 okt-10 kl 19:51 »
Alla mina vaktlar blev ju dödade (av grannen hund visade det sig). Då hade jag redan vaktelägg som bara väntade på att bli skickade till mig. Så Fredrikslund skickade många vackra vakelägg till mig. Tyvärr så bor jag ju så att jag fick de en dag senare än vad jag hoppats på (förra brevbäraren ringde på dörren och lämnade paket, den nye skickar avier om att paketen finns att hämta på ICA och det tar en hel dag extra  :P ). Nåja de fick vila och så dagen efter la jag ner de i kläckaren. Kläckning ska vara på måndag som tidigast. Idag så skulle jag vända på mina hönsägg och då ser jag att det är hål i flera av vakeläggen. Stängde snabbt kläckaren. Nu fyra timmar senare så hoppar det rutn åtminstodne fyra små vaktlar och jag hoppas på många fler. Nu piper det om kläckaren!

har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #86 skrivet: 04 okt-10 kl 10:55 »
Det har kläckts ett fetto! ;D En fransk jättevaktel! Och flera andra ägg gungar!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lina W

• Ångermanland
« Svar #87 skrivet: 04 okt-10 kl 12:18 »
Jag är förstummad över att de små vaktlarna kan värpa så enormt mycket ägg, det ligger ju ägg överallt varje dag  ;D
Trivs de om de lägger drivor av ägg? Nog hade jag förväntat mig ägg men inte så här många om dagar.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #88 skrivet: 25 okt-10 kl 19:43 »
Så kul, va ut i vaktelhuset idag och såg att jag fått två ägg av mina franska jumbosar som bara är 5 veckor idag! ;D
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Viopet

• Västergötland
Första ägget!
« Svar #89 skrivet: 04 nov-10 kl 10:25 »
Jippi! Imorse fick jag mitt allra första ägg. Ett vaktelägg av en fransk vaktel som jag köpte igår! Tack Smic.
Nu väntar jag bara på det första hönsägget och det första ankägget. Vad kul detta är.
 ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #90 skrivet: 12 nov-10 kl 21:37 »
;D ;D ;D 109st vaktelägg i kläckaren nu. ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Aklejan

• -
« Svar #91 skrivet: 14 nov-10 kl 03:16 »
*Linkoso*

Wow!!! :o ;D Kan nästan inte vänta på bilderna från kläckningen!  :P
Men jag är lite chockad över din slarviga städning av maskinen :o ;D
Själv städade jag min maskin i typ en timme...
*Tog nog så lång tid för att jag var livrädd att paja något* *Tönt*

Är förövrigt överlycklig i dag/natt då jag fått mitt första egna Vaktelägg!
Bergis så var det världens vackraste ägg!
Min dotter... Släng det i stekpannan...jag vill smaka! :P
Jag.... Aldrig, inte världens vackraste ägg!!! :o :o :o

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #92 skrivet: 14 nov-10 kl 10:24 »
*Linkoso*

Wow!!! :o ;D Kan nästan inte vänta på bilderna från kläckningen!  :P
Men jag är lite chockad över din slarviga städning av maskinen :o ;D
Själv städade jag min maskin i typ en timme...
*Tog nog så lång tid för att jag var livrädd att paja något* *Tönt*

Är förövrigt överlycklig i dag/natt då jag fått mitt första egna Vaktelägg!
Bergis så var det världens vackraste ägg!
Min dotter... Släng det i stekpannan...jag vill smaka! :P
Jag.... Aldrig, inte världens vackraste ägg!!! :o :o :o

Det blev lite panik, därav dålig städning, brukar vara noggrannare annars. Det var så att det låg 3 ägg kvar i kläckaren när alla andra hade kläckts och det var 1 veckas ruvning kvar på dessa (en höna lämnade redet med 18 ägg och alla utom 3 var döda när jag upptäckte det). Vissa av vakteläggen var uppåt 3 veckor gamla, sedan hade jag fått hem postägg också som fick ligga och vänta i 4 dagar extra... Sedan så skulle jag till min pappa dagen efter jag skulle lagt in äggen och vara kvar = mer dagar går åt. Så när man gör rent maskinen så brukar jag låta den stå och lufttorka i ett helt dygn + att den ska stå och vila i en timme efter man stängt av ruvningen, innan man får slita ur kontakten (hoppas jag att du läst? ;) ). Så... Kycklingarna började kläckas, jag lät dem torka till och av med ruvningen, tar ned de nykläckta bollarna som jag annars brukar låta vara kvar i kläckaren.

Damsuger underdelen, damsuger fläktarna, torkar av underdelen och "plattan", ägnar 30min åt att pilla/rengöra bort kalk som vill samlas runt "vattenröret" D: *jävla vatten!!* i med äggen fort som tusan och på med kläckaren igen! Lorten du ser är det som sitter kvar på ovansidan, undersidan är rengjord och fläktarna likaså.

Så, jag har lagt ned ca 1 timme på att städa kläckaren med, som annars tar 24 timmar (när den ska torka, då tar jag in underdelen i duschen och duschar av alla plastdelar, såpaskrubbar blablabla). :P Bara det att jag fick så jäkla bråttom och stress på slutet att - "äh, det där lilla lortet i kanterna på överdelen får sitta kvar för denna gång!"
« Senast ändrad: 14 nov-10 kl 10:31 av Linkoso »

Aklejan

• -
« Svar #93 skrivet: 14 nov-10 kl 11:54 »
He! Låter som att du fick till det viktigaste!  :D
Trots tidspressen med alla ägg och kycklingar :o
Jag tycker att maskinen kändes svår att göra ren, speciellt
där kring fläktarna och jag fick absolut inte bort allt där kring vattenröret!  ::)
Kändes som att jag skulle paja den hur jag än gjorde, om jag inte gjorde rent den
perfekt så skulle den gå sönder av det....
Å om jag gned på i evighet så skulle den haverera av det!!!  ::)

Kul att det gick fint för dina "övergivna ägg"  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #94 skrivet: 14 nov-10 kl 15:37 »
He! Låter som att du fick till det viktigaste!  :D
Trots tidspressen med alla ägg och kycklingar :o
Jag tycker att maskinen kändes svår att göra ren, speciellt
där kring fläktarna och jag fick absolut inte bort allt där kring vattenröret!  ::)
Kändes som att jag skulle paja den hur jag än gjorde, om jag inte gjorde rent den
perfekt så skulle den gå sönder av det....
Å om jag gned på i evighet så skulle den haverera av det!!!  ::)

Kul att det gick fint för dina "övergivna ägg"  :D

Aha, så det är inte bara vårat vatten som gör så det som samlas kalk på den där vita plastgrejemojen och i där som röret ligger? *haha, undrar om du förstår vad jag menar* ... Det är iaf. den jobbigaste delen tycker jag. =/ Brukar sitta med ett hårspänne eller något och skrapa... Men törs inte göra så mycket då man är rädd att plasten ska spricka sönder.   :-[

Den understa delen är det inga problem med. Damsug bort allt fjun och damm innan du blöter ned den. För om du blöter ned innan så blir det svårare. Fläktarna får man damsuga så gott man kan, sedan brukar jag försöka sticka in en trasa försiktigt och som damma av... Sedan damsuga ytterligare. Tycker denna kläckare är MYCKET enklare att göra ren än den förra. :D  Att det fastnar damm i fläkten är väll ett problem jag skulle tro finns hos många kläckare. =/ Men man får göra så gott man kan.  o:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #95 skrivet: 18 nov-10 kl 19:35 »
Hör väll inte till glädje direkt men skriver här då jag vet att ni kommer läsa här... Det tråkiga är att det var skitdålig befruktning på äggen. =/ Sedan var väll en del för gamla med, för såg ut att ha börjat utvecklats lite men stannat av i en del... Kort sagt, fler obefruktade än befruktade. =/ Glömde räkna, men kanske 40 befruktade som max. :( Om ens det *vad gnäller du för, det är ju jättemånga ägg tänker kanske några nu
 ::). Fel årstid, men såhär sega var de inte förra året vid samma tidpunkt. Har dock lagt märke till att tupparna inte har parat sig mycket alls, de har väll vila. ::)

Men jag ska banne mig ladda om den någon gång igen med över 100... ;D ;D ::) Och då ska det vara bättre befruktning med! ;D ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #96 skrivet: 30 nov-10 kl 19:43 »
Som sagt, skitbefruktning, sedan en del foster som dog på väldigt tidigt stadium, tror äggen var för gamla (kan ju varit orsaken till de "obefruktade" också, att de helt enkelt var så gamla att de inte började utvecklas så mycket så man kunde se innan det stannade av)... Men restrerande har det varit full rulle på i utvecklingen och nu har det poppat fram 36st små vaktlar och det knastrar och skrapar i flera ägg i kläckaren. :D

Och en vit, tjoho! ;D Hoppas den överlever....  :-\ Emil och jag har byggt om mittenburen med värmelampa så att inga vaktlar ska kunna klämma sig igenom nätet på fel sida och frysa ihjäl... Men slutade med akvariet idag ändå. ::) För släppte ned högen och de små självmordsbenägna sakerna började springa runt och lägga sig på rygg här och där, sedan trycka upp sig i hörn så långt det bara gick booooort från lampan!!!  :-X *puckon* Några andra lyckades ENVIST klämma sig fast mellan ett nät som jag försökt fixa undan så gott det gick, sno runt ett par gånger för att låsa fast sig själva riktigt ordentligt och sedan visa hur hjälplösa de är... ::)

Så... Det var bara att göra ordning akvarietm, ställa det så att nästan hela har värme över sig så de inte kan dra iväg och ta livet av sig!!! >_< Sedan satte jag in en "mentor", en 3 veckor gammal araucanakyckling som snabbt började lära hela gänget att äta och dricka *hurrar, hoppas det fortsätter såhär*.

Bild på "mentor" med elever. ::)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #97 skrivet: 30 nov-10 kl 21:00 »
Fasen att jag inte hade kameran med mig när jag var ute nyss. ;D Så jäkla gulligt! De ser nog araucanan som sin mamma. Hon låg och som en blaffa under lampan i "solställning" och uppe i nacken sitter en vaktel och kikar upp på en, några andra ligger under vingen på henne, en går fram och småpickar henne på näbben och i ögat som typiskt små kycklingar ofta gör på sina mammor, det kanske går att äta ju... ::) När hon reser sig och går för att dricka följer en hel klunga små vaktlar efter henne och samlas i en ring för att dricka, likaså när de ska äta... Herregud, de har ätit lika mycket mat nu redan på några timmar som de annars brukar göra på 3-4 dagar (när de ligger och matstrejkar)!  :o

Åh, hoppas hoppas! Det skulle vara så himla kul om hela kullen skulle överleva! Skulle vara första gången jag lyckas hålla en hel större kull vid liv då ( 30-40 + i kullen).

Aklejan

• -
« Svar #98 skrivet: 30 nov-10 kl 21:32 »
Gud va Gulligt Linkoso!  ;D *Ser bilder*
Kollade noga tempen på din bild å det var trygga 37  :P
Dom kommer garanterat att överleva...å med den mentorn!
Araucana kycklingarna är ju så jäkla levnadsglada också.. ;D

Mina 14 Vaktelkycklingar har levt i 5 dygn nu....fulla av kraft! *Glad*
Dom 7 som kläcktes för 5 veckor sedan är snart stora..
Vaktel tjejen jag fick från dej lägger ett vackert ägg nästan varje kväll
i sitt lilla bo... älskar mina Vaktlar...å deras ägg  :P

SaraD

• Västergötland
« Svar #99 skrivet: 01 dec-10 kl 12:32 »
Nu har jag vaktelägg i den nyinköpta suron. :D

Hoppas, hoppas att några ska vilja käckas om ett par veckor!
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser