Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D  (läst 42161 gånger)

Jakobsson

SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #60 skrivet: 14 jun-10 kl 22:14 »
Hoppsan! det kryllar av vaktel kycklingar och vändmotorn var fortfarande igång och äggen stog med spetsen neråt fortfarande. de är ingen hejd på de där små  :o

Låter härligt! ;)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #61 skrivet: 14 jun-10 kl 23:29 »
här är det samma! sprickor i äggen med vändning på haha......................................nu är 2 ute med! så glad (jag har förstås stängt av vändningen)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #62 skrivet: 15 jun-10 kl 08:59 »
Först om mitt lilla dekorerade vaktelhus! Pysselnoja har jag alltid haft, så mina stackars fåglar får stå ut med blommor, blader och fjärilar! ;D

FÖR MYCKET ÄGG!!
Ja här svämmar det över på alla kanter, förutom hos hönsen.
Som tur är har vi lite fasta kunder på de japanska äggen.
Men kineserna värper ju så det sprutar om det de med.

Nu hade jag så många att jag tyckte det var dags att göra nå´t igen!
Visst är de pilliga som atta att skala, men uj så söta inläggningar det blir av dem ::)

En utmärkt present! Speciellt nu till midsommar.
Funkar jätterbra med japanäggen också naturligvis ;D
PS! De är svagt rosa för att jag har haft i rödlök.
Vill man ha den ännu mer rosa kan man hälla i lite rödbetslag.

Receptet har ni på:
http://www.gardenpatch.se

Noe så flott! Det så super lekkert ut. Kjempefin etikett også. Jeg fikk lyst til å løpe rett ut på kjøkkenet for å lage. Takk for kjempefin inspirasjon. ;D You made my day ;D

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #63 skrivet: 23 jun-10 kl 14:37 »
Åhhh så roligt!! Grattis!!! Vilken tur att du fick upp värmen där...

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #64 skrivet: 24 jun-10 kl 16:42 »
Åh så söta! Förstår din glädje! :D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #65 skrivet: 27 jun-10 kl 00:04 »
idag kläcks det vaktlar...8st har hittat ut ;D... från min egna vaktelgrupp...kuuul.. många olika färger kan det bli...
Fjäderfän och kaniner

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #66 skrivet: 28 jun-10 kl 20:24 »
Ja men visst är det kul, alla kläckningar är spännande men speciellt från gruppen man satt ihop och undrar vad det blir av... lycka till!

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #67 skrivet: 01 jul-10 kl 16:54 »
Är glad att mina två fina japanska vaktelhönor verkar återhämta sig efter slagsmål som uppkom när 3 grupper slogs ihop till 2...
Ett tag såg det ut som den ena skulle bli helblind men nu verkar hon kika med ena ögat iallafall... :-\

Måste dom vara så elaka mot varann!?
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #68 skrivet: 07 jul-10 kl 17:55 »
Sitter här med en av mina ungtuppar... Imorse var en honungstupp borta ur buren, är ett hål jag itne täppt till längst upp. jahopp tänkte jag, tur att det var en tupp i alla fall!... och nu när jag står och målar huset (ca: 50 meter längre bort från hönshuset) så kommer han springandes på framsidan där vi målar. snacka om att jag blev förvånad  :o han vill väl hem till sina syskon  ;D

Iian

• Uppland
« Svar #69 skrivet: 12 jul-10 kl 10:23 »
Jag fick hem mina nya vaktlar här i förrgår och nu har de lagt sitt första ägg och de verkar som om de börjar vänja sig vid sin nya bur  ;D
// Iian

äppelpaj

• Småland
« Svar #70 skrivet: 12 jul-10 kl 16:11 »
Har köpt ett litet gäng med japanska vaktlar, som förhoppningsvis är tre hönor och en tupp, så söta så! =) Och i veckan kommer det ägg som ska kläckas i suron så gruppen blir lite större :D

8zw

• Södermanland
« Svar #71 skrivet: 12 jul-10 kl 18:56 »
Mina vaktlar har börjat lägga ägg igen efter att de slutade vid flytten ut till uteburen. Födde också upp kycklingar med nya färger i våras och de tupparna parar sig så hoppas att de blir några ungar i de nya färgerna redan i år.
Är dock troligtvis bara mina 7 äldsta hönor som lägger äggen men eftersom de nya ungtupparna parar sig med dem så kanske det blir något av det och inte bara naturfärgade och silver som jag alltid får ::)
Är 2 veckor tills de första 11 äggen ska kläckas och kommer fler som ska i kläckaren om 2 dagar.
Påfågelduvor.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 12 jul-10 kl 19:30 »
Idag har mina första småttingar tittat ut :D ..... tror bestämt att jag redan är beroende..... herre så kärt ..... tänk att något kan va så litet.... och då är det ändå japaner jag har ::) ..... fyra stycken blev det ... jag hade bara några få i kläckaren för att se om tuppen hade nå fjutt i rumpan ;)

.....tjohooooooo
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #73 skrivet: 31 jul-10 kl 00:23 »
Vaktlarnas nya bostad är precis påbörjad  ;D http://blogg.sannum.eu/#home. Det kommer bli en åretruntbostad med uppvärmt krypin till kalla dagar. Mer bilder kommer efterhand.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Alternativen

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 31 jul-10 kl 01:19 »
Vaktlarnas nya bostad är precis påbörjad  ;D http://blogg.sannum.eu/#home. Det kommer bli en åretruntbostad med uppvärmt krypin till kalla dagar. Mer bilder kommer efterhand.

Ser jättefint ut hittils! :D dem lär stormtrivas där :D

äppelpaj

• Småland
« Svar #75 skrivet: 31 jul-10 kl 12:03 »
Wow, vilket bygge! =) Hur stort blir det?

Idag kläcks det små dunisar hos mig!! :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #76 skrivet: 31 jul-10 kl 12:28 »
Hobbyverksamhet ska också deklareras, om man gör vinst. Så det är ganska många som räknar på sina investeringar, och hur lång tid det tar innan de återbetalar sig. Men jag antar att svaret i ditt fall är det som jag förväntade mig, dvs inte under din livstid...  ;)
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

filiplopp

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 31 jul-10 kl 13:17 »
Vilket fint bygge! och vilken mysig hemsida du har  :)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #78 skrivet: 31 jul-10 kl 13:40 »
Om det hade varit så fantastiskt att detta med vaktlar i detta "lilla" format hade gått med vinst!!

En fast kund har jag, och några återkommande strökunder.

Men den äggförsäljningen täcker ju inte ens fodret! ;D

Sedan har vi upptäckt att det här med vaktelägg är en sak som folk, både privarpersoner och företag, är nyfikna på.
De kanske köper en kort period men sedan har intresset avtagit.
Så man får passa sig så man inte skaffar "för många" fåglar för att täcka upp ett tillfälligt intresse. Då sitter man där plötsligt med MASSOR av osålda ägg!
Det skall vara roligt också!

Och det är det om man har måttlig mängd av dem, jag kan bli hos vaktlarna lääänge ibland. Dom är mysiga!

http://www.gardenpatch.se

Åh är det du som har gardenpatch?! :D jättefin sida!!!!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #79 skrivet: 31 jul-10 kl 19:38 »
Tack skall ni ha!

Nu skall ni få se hur tokig jag är egentligen! :D
Vaktlarna bara river ut höet ur krukorna de har till gömslen.
Vad skulle man kuna hitta på??? Redesmattor till duvor har vi prövat tidigare. Men varför skall man hela tiden behöva köpa grejer??

Kom och tänka på min gamla farmors grytlappsperiod!
Ett tag virkade hon grytlappar i parti och minut. Men tyvärr sådana där som man helst skall ha som prydnad! De är ju en massa hål i dem!

Så nu ligger de där och lyser i alla möjliga färger!
(kanske tur att inte farmor lever)
Fiffigt! :D tror nog bara farmor blir glad att dem kan användas till annat än man brukar ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare
Staem, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser