Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räcker det med stormaskigt hönsnät som tak/skydd för höken?  (läst 10882 gånger)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Ja, det är frågan det! Tar tacksamt emot svar eller annat tips på tak.
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
beror lite på maskstorleken.. och storlek på hök..
Bär nät funkar som tak...
Fjäderfän och kaniner

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Bärnät känns så sladdrigt... Tänkte på den största storleken på hönsnätsmaska så att snö och sådant faller igenom. Men inte höken då då :P.

Skytten

• Skåne
Höken väjer för stora maskor.  Den tar sig inte igenom om den inte lätt kan komma ut igen med flykt.  Vilket hönsnät som helst bör fungera.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
OK - bra! Då kör jag på det. Och skulle han komma in (men inte ut) så ska jag ha honom som burfågel i köket sedan.... :P

Jennyt

• Västergötland
Då kommer jag och tittar på honom  ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Therese K

• Skåne
Hej,

Jag hade kört på hönsnät, själv hade jag bara bärnät, men det höll inte för snön :-\ ... Så nu blir det hönsnät här med.. innan har jag haft både och.. för småfåglarna flög in i hönshuset och tog mat, sen kunde dom inte hitta ut igen.. Löste problemet med ett småfågelbord :P och bärnät.
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Då kommer jag och tittar på honom  ;D

;D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Hej,

Jag hade kört på hönsnät, själv hade jag bara bärnät, men det höll inte för snön :-\ ... Så nu blir det hönsnät här med.. innan har jag haft både och.. för småfåglarna flög in i hönshuset och tog mat, sen kunde dom inte hitta ut igen.. Löste problemet med ett småfågelbord :P och bärnät.

:) Smart ang småfåglarna!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Jag har t o m haft fårnät som tak på hönsgården, och det har inte kommit in någon hök. Hade fårnät+hönsnät som tak ett tag, men då kom Mannen I Mitt Liv (en katt :) ), gick över träreglarna och la sig bekvämt tillrätta på hönsnätet som om det varit en hängmatta...hönsen var en aning konfunderade :-* ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Tänkte också på fårnät iom att vi har det hemma men tror att skator kan ta sig igenom... Och jag hade tänkt ha små kycklingar där i sommar och tänkte göra rätt från början ;).

sonica

• Hälsingland
    • Extend
Jag skulle välja hönsnät för en permanent lösning. Höken kan flyga igenom bärnät som är rätt sköra om den ger sig tusan på det. Själv har jag hönsnät på min fasta utegård, men till sommaren ska hönsen få jobba på att böka upp och gödsla landet innför nästa år, och då bygger jag en tillfällig hönsgård där med fårstängsel och bärnät fast det känns mer osäkert och hoppas att det funkar endå utan påhälsning.
Kanske man ska koppla el till fårnätet för att slippa räv å dyl...?? Brukar nån ha el på?
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

ersam

• -
Tror att det är risk att snön "fastnar" och tynger sönder även ett hönsnät. Bärnät är ju absolut enklast och billigast. Bara att häfta upp. Om det nu inte vore för snön förstås. Lägg några reglar under bara några enkla slanor så borde det räcka.

Jag bygger med 5 årsperspektiv på mina hönsgårdar innan det är dax att bygga ut eller om. Tänker du längre så kanske du väljer en annan lösning...  :)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Hönsgården är under två jättestora björkar som skyddar en hel del och så bor jag i Skåne så det är inte så ofta som vi har snö - i vanliga fall... :P Och så tar jag det stormaskoga nätet (5cm mellan hyskorna). Och hoppas på milda vintrar :-[. Men tack för tips!

Dolvis

• Östergötland
Ser att du redan tagit ett beslut men vill bara tillägga att vi har haft hök som dykt rakt igenom bärnät upprepade gånger utan problem. Så det rekommenderar jag inte.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Tack för erfarenheten!

ersam

• -
Alltid lär man sig nått nytt! Här hemma har det funkat bra men vi har väl sluppit höken eller så är han fegare.  :D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
Vi har sluppit höken i typ 10 år..... Men nu så är det en som fått nys på smörgåsbordet som ligger serverat >:D! Men inget ont som inte för något gott med sig - ett fint tak blir det på hönsgården. Så får de gå där ett tag tills växtligheten tagit fart och de kan gömma sig där när de går fritt! Och höken tröttnat och sökt sig till nya jaktmarker o:).

Lycka

• Ångermanland
jag har stormaskigt.
Slipper höken den vägen, snön faller igenom också.
men skatorna tar sig in. >:D
Hedemorahöns

Existens?

• Gäst
Hur stort är hökproblemet egentligen?
 Jag planerar för ca 400 frigående hönor, det blir ju hagar på uppåt ett halvt hektar, känns ju inte realistiskt att täcka allt det..

Blir det ett formligt kalas av alltihop tro?

Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 4 användare
Berberis, Kristopher, Tom Fransman, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser