Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spisen sotar igen  (läst 7988 gånger)

Skogshuggarn

• Gäst
Spisen sotar igen
« skrivet: 16 jan-10 kl 09:42 »
Vi har en Husqvarna 3027 ståendes i köket som jag inte blir klok på.... Den sotar igen under plattorna något rent otroligt med dåligt drag och att det ryker in som följd. Städade igenom den ordentligt i förrgår och redan nu är det bäckigt under plattorna med långa sotsträngar som hänger där under. Sotaren var här i höstas och allt var i sin ordning enligt honom.

Spisen är även kopplad till ett element i badrummet via ett rör som går genom taket och eftersom vi är i desperat behov av mer värme på ovanvåninen undrar jag om det går att koppla fler element på den ledningen.

Jag utgår ifrån att man kan fylla på mer vatten i luckan uppe på spisen till det vattenburna systemet, men när vet man när det är dags och hur mycket som ska i? Under luckan har någon tryckt in isolering. Är den där för att förhindra avdunstnig?

P-O

ersam

• -
SV: Spisen sotar igen
« Svar #1 skrivet: 16 jan-10 kl 09:56 »
Den luckan du pratar om är - tror jag - en varmvattenberedare så du kan få varmvatten i kranen på spisen. Alltså ingenting med värmesystemet att göra.

Du kan koppla på hur många element som helst men det är inte den optimala spisen att värma ett helt hus med eftersom eldutrymmet är så begränsat. Risken är att du får flera halvvarma element istället för några få varma.

Angående eldningen så har jag en vedspis som är oerhört känslig där man måste elda väl kluven ved under lång tid för att få upp värmen i systemet. Ofta får man elda i sotningsluckan för att få upp draget.

Ska du värma huset "seriöst" och inte som stödvärme ska du nog se var du kan installera en riktig vedpanna.

Skogshuggarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jan-10 kl 10:12 »
På just den här spisen finns ingen sådan vattenkran på fronten och det ser inte ut att ha funnits någon heller, såvidare ingen bytt ut den emaljerade plåten där kranen brukar sitta. Utrymmet under luckan är trattformat och deffinitivt avsett för vatten.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 16 jan-10 kl 10:18 »
Om det sotar igen så stor nog felet att finna i en ofullständig förbränning. Dåligt drag kan ju också vara en följd av att det sotar igen, inte bara under plattorna utan även i skorstenen. Bäst brukar det gå att elda i vedspisar om man har finkluven torr ved och helst bara lägger in några bitar åt gången innan glödbädden brunnit ut för mycket, det gäller att hålla temperaturen hög och lufttillförseln lagom (vilket oftast betyder att man ska öka den...)

När det gäller värmesystemet så borde det vara slutet eller ha en öppning över översta punkten, annars rinner det ju ut... Och med slutet menar jag då vattentätt.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 16 jan-10 kl 10:21 »
Jag har en 3027, och den har vattenkran på fronten på traditionellt sätt.

Att den sotar igen brukar ju bero på luftunderskott. Eftersom du inte skriver något om att den ryker in så får vi anta att skorstensdraget räcker till, så då är enda återstående förklaringen att det inte kommer in tillräckligt mycket luft i eldstaden.
Fungerar dragluckan som sitter under rosten? Den ska vara hopkopplad med spaken uppe till vänster via en länk som ofta går sönder eller ramlar bort, i så fall får man peta direkt på dragluckan för att ställa in den i lämpligt läge.
Kolla också att rökgasspjället fungerar, det händer att det eller dess manövrering går sönder och då kan det ju i värsta fall fastna i nästan stängt läge.

Kolla också att brännplåtarna på sidorna om eldstaden sitter på plats och är hela, samt att det finns något kvar av inmurningen ovanpå ugnen.

Om spisens vattenbehållare är ansluten till ett vattenburet värmesystem borde den vara helt tät, och så bör det finnas ett expansionskärl längst upp i systemet - ovanför det högst placerade röret eller elementet. Då ska systemet fyllas så att det alltid finns vatten i expansionskärlet, vanligtvis fyller man helt enkelt tills det rinner över.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 16 jan-10 kl 10:39 »
Här är en bild: http://www.grandpa.nu/?p=266

Tror att det vänstra utrymmet med kranen har med varmvatten att göra som sagt. Du fyller helt enkelt på så mycket vatten du vill ha varmt. Sen tappar du ut den med kranen som ska finnas där.

Skogshuggarn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 jan-10 kl 10:50 »
Tack för alla svar!
Såvitt jag kan se är allting helt och veden är det inget större fel på. Sotaren ska snart hit igen och besiktiga en kasett så då får han ta en titt på köksspisen igen.
Misstänker att det är anslutningen mellan spisen och skorstenen som är problemet. Spisen är relativt enkel att rengöra men längst in är det svårt att komma åt och säkert lika igentäppt.

Att jag inte tänkt på att vattensystemet måste vara slutet.... ::) Antagligen är expansionskärlet lika väl inbyggt i kattvinden som varmvattenberedaren är....

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 16 jan-10 kl 11:25 »
Om du har dåligt drag kan det ju också bero på att det läcker in tjuvluft i skorstenen mellan spis och murstock. Kan vara värt att luska i.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Winnie

« Svar #8 skrivet: 16 jan-10 kl 23:39 »
Husqvarna 1926,1927,3026 och 3027 tillverkades med ANTINGEN varmvattencistern för tappvarmvatten eller en vattenmantel som egentligen var avsedd för att värma en större varmvattenberedare. Självklart har det kunnat utnyttjas till radiatorer med men det var ej grundtanken.

Effekten på vattensidan är ej alltför stor men om den befintliga radiatorn blir ordentligt varm kan man säkert komplettera med ytterligare ett, dock får du vara noga/kunnig då jag antar att det är självcirkulation i systemet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
LimJans, Karlsdotter, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser