Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturlig biskötsel  (läst 33954 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Naturlig biskötsel
« Svar #100 skrivet: 15 feb-13 kl 01:10 »
Varför använda rökpust som gör att bina tror det är skogsbrand och blir mycket stressade av och dessutom hamstrar i sig så mycket honung som möjligt för att orka fly när en blomduschflaska vatten gör samma jobb utan att irritera?

Eller så skaffar man snälla bin så kan man skippa båda  ;)

Själv använder jag pusten sällan och vanligt vis enstaka gånger sent på hösten, eller när det skiter sig.

Dessutom gör röken att bina inte kan signalera varan med feromoner och påkalla fler vakt bin som ska anfalla bi odlaren.

mvh edward  :P
« Senast ändrad: 15 feb-13 kl 01:12 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

OL

• Småland
« Svar #101 skrivet: 15 feb-13 kl 08:52 »
Jag är med på att pusten kan vara effektivare i extrema lägen. Men målsättningen måste väl vara att inte hamna i dessa lägen? Och att någon skulle göra på ett sätt för att man läst det på ett forum, men inte själv tagit ställning, och något skulle hända. Det ansvaret får den personen bära själv. Var och en är ansvarig för sina handlingar. Jag skulle aldrig blint följa råd på ett forum på nätet eller för den delen från en lärobok, och om någon är så naiv och inte själv tänker efter vad som passar en själv så är man skuld till sin egen olycka...

För övrigt så ställer jag inte frågan som nybörjare. Eftersom jag själv är nybörjare och således inte har någon egenhändigt inhämtad kunskap att bidra med så är det jag skrivt vad som förmedlats från de jag lärt mig av. Och dessa är dels en mycket erfaren biodlare som i 20-talet års tid försörjt sig på konventionell biodling men nu gått över till det det här systemet. Han har bara positiva erfarenheter och använde nu för tiden aldrig röken och bina var påtagligt mindre aggressiva än när han rökade. Den andra är mer nybörjare som inte sysslat med konventionell odling tidigare utan valt detta sätt av samma skäl som jag själv, enkelheten, undvika onödigt jobb och låta bina följa sina naturliga instinkter genom att interferera så lite som möjligt. Och då menar jag inte bara interferens genom att lyfta på locket och titta in, utan även interferens t ex genom att inte låta bina bygga sina vaxkakor på det sätt de själva vill. Nyttan man får är ökad skörd i sin trädgård och möjlighet att skörda överflödet från bikupan i form av honung, vax m.m. för husbehov.

Gideon i Roslagen

« Svar #102 skrivet: 15 feb-13 kl 10:46 »
OL! Som du resonerar får man helt enkelt inte tänka. Bi och getingar är de farligaste djuren som vi har i vår natur. Tjurar , vargar och björnar inräknade. Det är fler som dör av getingstick än av att en björn eller tjur attackerar dom.
Du skriver att det är nybörjarens eget ansvar om de hanterar det här på fel sätt.
Förlåt!!!  Men det du skriver är rent skitsnack!
Bin är roliga och intressanta, men vi måste vara medvetna om farorna med bistick oavsett var vi befinner oss i erfarenhets-cykeln. Har du en infektion i kroppen av något slag så kan bisticket kasta dig in i en allergireaktion som tar livet av dig. Så om jag känner av någon krämpa, förkylning, blåskatarr eller något annat då är jag synnerligen försiktig med stick. Och så här bör alla tänka. Även du! Så skaffa dig en bra rök och lär dig hantera den. Om du sedan inte behöver använda den så är det bra. Om.... du använder Nejlike-olja c.a 5 droppar per deciliter i sprayen så får du ännu bättre effekt på den. Ha det bra!   

OL

• Småland
« Svar #103 skrivet: 15 feb-13 kl 12:00 »
Tack för tipset med oljan! Jag uppmanar ingen att göra något som kan vara farligt. Jag menar bara att var och en måste ta ansvar för sina egna handlingar. Oavsett om det gäller biodling eller annat. Som nybörjare är man tvingad att förlita sig på andra, men då får man inte vara så naiv att man har en källa och okritiskt går efter det. Man bör ju söka kunskap från flera håll och sammanväga detta och ta hjälp. Jag hade exempelvis fällt fast en stor gran förra helgen och den i skogen mycket erfarna äldre grannen tyckte på fullt allvar att ett bra alternativ var att fälla trädet som granen satt fast i - tvärt emot allt sunt förnuft och helt livsfarligt. Hade en lyssnat på det, han var trots allt mycket erfaren skogsman, hade en mycket möjligt varit hospitaliserad idag. Men eftersom jag läst en hel del om motorsågning och nyligen tagit motorsågskörkorten så gjorde jag förstås inte så. Jag vägde samman det han sa med det jag kunde på förhand och lade till en nypa sunt förnuft och vi fick istället ner den med hans skogsmaskin då min kran var för svag.

Och ingenstans har jag påstått att bin är ofarliga! Jag jobbar som läkare och har flera gånger fått in patienter med allvarliga geting och bireaktioner. Men allergisk chock får man bara om man är allergisk. Däremot kan man få en kraftig behandlingskrävande reaktion utan att vara allergisk (och just som du skriver är risken större om kroppen redan är påverkad av något annat), men då är förloppet lite långsammare. Så att man ska vara försiktig och sätta säkerheten i främsta rummet måste vara självklart. Men ett sätt kanske kan vara just att använda vatten istället för rök för att inte irritera bina i onödan? Mindre irriterade bin=mindre risk för olycka? Och även om titeln på boken barefoot beekeeper antyder att det fungerar så bra att man kan sköta bina barfota och utan dräkt, så skulle jag aldrig få för mig att göra det och antagligen ingen annan heller. Men de jag pratat med som kör konceptet säger att deras samhällen håller sig så lugna under hanteringen att det i princip skulle vara möjligt att gå barfota.

Neon Knight

• -
« Svar #104 skrivet: 15 feb-13 kl 15:39 »
Varför skall man ha bilbälte, när det är mycket bättre att inte krocka?

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #105 skrivet: 15 feb-13 kl 17:05 »
Skrivet av: Neon Knight
« skrivet: Idag kl. 15:39 » Infoga citat

Varför skall man ha bilbälte, när det är mycket bättre att inte krocka?

För att skapa syselsättning åt polisen såklart !!!

Gideon i Roslagen

« Svar #106 skrivet: 15 feb-13 kl 17:43 »
För drygt fem år sedan så var det en person på det här forumet som skrev nästan exakt som du. Ingen rök när det fungerar så bra med vatten. HAN HAR NU DEN MAFFIGASTE RÖKEN SOM GÅR ATT KÖPA FÖRPENGAR!!! Kanske det säger dig en del om vad det innebär att lämna teorin och hamna i verkligheten.

tinaw

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 15 feb-13 kl 17:53 »
Jag föredrar att inte använda rökpuffen särskilt mycket. Om jag var tvungen till det hade jag bytt till snällare drottningar i stället för att köpa en större puff. Bara en tanke.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #108 skrivet: 16 feb-13 kl 07:13 »
För övrigt så ställer jag inte frågan som nybörjare. Eftersom jag själv är nybörjare och således inte har någon egenhändigt inhämtad kunskap att bidra med så är det jag skrivt vad som förmedlats från de jag lärt mig av. Och dessa är dels en mycket erfaren biodlare som i 20-talet års tid försörjt sig på konventionell biodling men nu gått över till det det här systemet. Han har bara positiva erfarenheter och använde nu för tiden aldrig röken och bina var påtagligt mindre aggressiva än när han rökade. Den andra är mer nybörjare som inte sysslat med konventionell odling tidigare utan valt detta sätt av samma skäl som jag själv, enkelheten, undvika onödigt jobb och låta bina följa sina naturliga instinkter genom att interferera så lite som möjligt. Och då menar jag inte bara interferens genom att lyfta på locket och titta in, utan även interferens t ex genom att inte låta bina bygga sina vaxkakor på det sätt de själva vill. Nyttan man får är ökad skörd i sin trädgård och möjlighet att skörda överflödet från bikupan i form av honung, vax m.m. för husbehov.

Du får gärna berätta mer om dina erfarenheter av kTBH.

Tips
Top-bar Beekeeping av Les Crowder, Heather Harrell
The Bee-friendly Beekeeper av David Heaf
Michael Bush hemsida om biodling.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Gideon i Roslagen

« Svar #109 skrivet: 16 feb-13 kl 10:54 »
Jag föredrar att inte använda rökpuffen särskilt mycket. Om jag var tvungen till det hade jag bytt till snällare drottningar i stället för att köpa en större puff. Bara en tanke.
Men det är just detta! Innan du har bytt den där damen så har du lite jobb där du kan behöva den där röken. Och just när du behöver den. Just de minuterna då det krisar. Då är det för sent att leta efter katalogen och beställa för leverans om en vecka.
När det gäller barnuppfostran så vet alla som inte är föräldrar bäst! När det gäller biodling så vet nybörjarna absolut mest. De har ju gudbevars läst en bok av en kille som var bra på att skriva men som egentligen skrev av något som en annan skrivit som i sin tur läst och skrivit av......osv!!Slutligen ... du ska ha en rök beredd! Du ska använda den om du behöver. Konstigare än så är det inte!   

knutte

• -
« Svar #110 skrivet: 16 feb-13 kl 11:11 »
Jag har en rök. Varje säsong tänder jag den några gånger, och använder den aldrig... 200 samhällen utan rök eller vattenspruta... Däremot har jag alltid skyddskläder... hela tråden börjar låta lite fundementalistiskt om vad man måste... som man kanske inte alls måste...

Jano

• Halland
« Svar #111 skrivet: 16 feb-13 kl 16:12 »

Och varför har bina honungen över ynglet? Jo därför att honungen är livsviktig för binas överlevnad. Yngel är inget attraktivt för rövarbin! Och dessutom så är bin världsmästare på ventilation och värmehållning så därför så gör de det som fungerar för deras del.
Om du skulle skifta lådor med att sätta ynglet överst så skulle bina per omgående återställa ordningen och bära upp honungen allt eftersom ynglet kryper ut. Det är provat så det behöver vi inte prova. För det har andra gjort!

Varför låter så många biodlare inte bina ha sitt vinterfoder där de själva har bestämt att de ska ha det. Vinterfoder över tomma yngelramar förbättrar väsentligt binas övervintringsförmåga. Jag har undrat förr men gör det igen, hur många biodlare vet hur bina sitter och rör sig under vintern?
Mvh.Jano

tinaw

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 16 feb-13 kl 16:41 »
Jag har en rök. Varje säsong tänder jag den några gånger, och använder den aldrig... 200 samhällen utan rök eller vattenspruta... Däremot har jag alltid skyddskläder... hela tråden börjar låta lite fundementalistiskt om vad man måste... som man kanske inte alls måste...

Instämmer.

OL

• Småland
« Svar #113 skrivet: 17 feb-13 kl 21:57 »
Jag har inga som helst anspråk på att veta mest, eller någonting överhuvudtaget om biodling för den delen. Som jag skrev, jag förmedlar det som de jag inspirerats av att själv börja. Och även om jag har varit småsugen under flera år, så har det aldrig känts lockande när jag pratat med konventionella biodlare eller läst om det konventionella sättet. Det passar mig inte. Fördelen man har som nybörjare är ju dock att man har ett öppet sinne och inga cementerade "sanningar" ;)

Gideon i Roslagen

« Svar #114 skrivet: 18 feb-13 kl 17:23 »
Varför låter så många biodlare inte bina ha sitt vinterfoder där de själva har bestämt att de ska ha det. Vinterfoder över tomma yngelramar förbättrar väsentligt binas övervintringsförmåga. Jag har undrat förr men gör det igen, hur många biodlare vet hur bina sitter och rör sig under vintern?
Mvh.Jano
Jag för min del försöker aldrig påverka vad bina vill göra med sitt foder. För att spara tid så flyttar jag ibland ner yngel till underlådan men egentligen så är det onödigt jobb. För när bina drar ner fodret så flyttas det runt lite och hamnar där det ska vara efter några dagar.
Tänkte ta en annan fråga med dig Jano! Använder du kallbygge eller varmbygge under vintern?

Jano

• Halland
« Svar #115 skrivet: 18 feb-13 kl 18:49 »
För när bina drar ner fodret så flyttas det runt lite och hamnar där det ska vara efter några dagar.
Tänkte ta en annan fråga med dig Jano! Använder du kallbygge eller varmbygge under vintern?

Att fodret hamnar där det ska trodde jag också förut, men att tro är inte att veta. På sommaren så hamnar det där det ska men på hösten är bina inte så nogräknade. De drar ner det hastigt och det hamnar lite hur som helst. Det är antagligen inte naturligt att lagra så mycket foder på kort tid sent på säsongen. Kall-eller varmbygge har ingen betydelse när det är nät över hela bottenytan ända ut i hörnen. Ventilationen är det allra viktigaste för binas vintervila.

Gideon i Roslagen

« Svar #116 skrivet: 18 feb-13 kl 20:37 »
När bina drar ner fodret så hamnar det lite hur som helst. Men allt eftersom så efter några dagar så flyttas fodret upp och täcks. Bina måste ju bearbeta fodret och i samband med det så flyttar de fodret. En ide" kom Josef Stark med. Han föreslog att man skulle göra hål i bikakorna så att inte bina skulle behöva gå runt listerna. När det gäller ventilationen där är vi helt överens. 

Jano

• Halland
« Svar #117 skrivet: 18 feb-13 kl 20:57 »
Ett bra sätt att få information om binas vinterliv är att öppna några bikupor några gånger under vintern och studera var de har sitt foder och hur de sitter och förflyttar sig. I ett rätt invintrat bisamhälle behöver inte bina gå runt några ramar. 

boltgirl

« Svar #118 skrivet: 02 mar-13 kl 01:04 »
Hej Mirtha,

vilken kalabalik det blev. Som jag förstår det är varroa mycket mindre förekommande bland TBH (Top Bar Hives), då bina bygger sina egna celler mindre än de förutbestämda cellerna i Langstroth Hives (jag har bara läst bilitteratur på engelska, så jag vet inte om de svenska är Langstroth eller inte. Jag förmodar att de har lika stora celler i alla fall).
Med mindre celler blir bina också mindre, och varroa är som sagt mindre förekommande, om alls förekommande, utifrån den informationen jag har tagit del av hittills.
Man skördar honungen genom att krossa vaxkammarna, så man behöver ingen slungmaskin eller klippa av en del av cellerna för att skörda honungen. I TBH får bina då bygga nya celler, vilket tar mer energi och därmed ger de mindre honung. Därför räknas de som mindre produktiva.

Om man ska övervintra på honung så är det viktigt att lämna tillräckligt många "ramar", och att bina startar vintern på ena sidan av dessa - av någon anledning flyttar de sig bara åt ett håll, så att de faktiskt kan svälta trots att det finns mat tillgänglig. Självklart ska man också kolla till bina såpass ofta att man ser om de behöver någonting, och stödmata om det behövs.
http://www.topbarbees.com
http://www.bushfarms.com/bees.htm

Själv ska jag bygga några Top Bar Hives, gå biodlarkurserna lokalt, göra det jag måste enligt lag, och "behandla" med försiktighet med kemikalier av olika slag. Bin har existerat länge utan vår inblandning, och jag är självklart med på att vi måste stävja varroa och annat oknytt, men jag tror att en återgång till mindre celler är ett bra första steg i den riktningen.

TBH verkar inte vara så vanligt i Sverige, men jag ska lära mig mer och skriva uppdateringar. Om det finns några TBH-odlare i Sverige, får ni gärna höra av er med tips och råd.

Lycka till, och håll dig positiv!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #119 skrivet: 02 mar-13 kl 02:44 »
Som jag förstår det är varroa mycket mindre förekommande bland TBH (Top Bar Hives), då bina bygger sina egna celler mindre än de förutbestämda cellerna i Langstroth Hives (jag har bara läst bilitteratur på engelska, så jag vet inte om de svenska är Langstroth eller inte. Jag förmodar att de har lika stora celler i alla fall).
Vad basera du detta på? Vet du hur varroan lever och hur den förökar sig och hur hela dennes livscykel ser ut och fungerar?
Eftersom du önskar att de ska var mindre förekomande i en viss kup typ.
Du kanske ska även läsa dom studier från sverige som visar att små celler är effektiv mot varroa i början men att vart efter varroan anpassar sig även till dessa små celler och sedan ökar i samma takt som samhällen med standard cell storlek.

Med mindre celler blir bina också mindre, och varroa är som sagt mindre förekommande, om alls förekommande, utifrån den informationen jag har tagit del av hittills.
Detta information har överbevisats men lever sitt eget liv på Internet utan något förankring med seriös forskning som backar upp det. Fastna inte i detta återvänds gränd av önske tänkande.

Om man ska övervintra på honung så är det viktigt att lämna tillräckligt många "ramar", och att bina startar vintern på ena sidan av dessa - av någon anledning flyttar de sig bara åt ett håll, så att de faktiskt kan svälta trots att det finns mat tillgänglig. Självklart ska man också kolla till bina såpass ofta att man ser om de behöver någonting, och stödmata om det behövs.
Varför inte skörda honung från sitt TBH på våren så kan man var säker att man inte ta det de behöver till vinten?
Att de bara flyttar åt ett håll beror på att de måste alltid var i kontakt med fodret för att kunna värma sig av det och när det är kallt och de är i vinter klotet så örkar de inte att ta sig förbi tom kalla ramar och leta sig efter eventuell foder.
Man ska inte störa bina under sitt vinter villa för då förbrukar de med foder, som kan ta slut, äter de mer så fylls tarmen mer och risken att de skiter inne ökar med den.

Själv ska jag bygga några Top Bar Hives, gå biodlarkurserna lokalt, göra det jag måste enligt lag, och "behandla" med försiktighet med kemikalier av olika slag. Bin har existerat länge utan vår inblandning, och jag är självklart med på att vi måste stävja varroa och annat oknytt, men jag tror att en återgång till mindre celler är ett bra första steg i den riktningen.men jag ska lära mig mer

Bra att du ska gå en kurs och lära dig i praktiken.
Behandla inte varroan försiktig,= (de överlever) och för den del inte för hårt,= (bina dör) håll dig till rekommendationerna

men jag ska lära mig mer
Bra att du är intresserade att lära dig mer, så du kan behärska problematiken och förstå diverse sjukdom förloppen bättre.

Det finns många sätt att hålla bin på ingen är rätt eller fel bara man sköter om dom och inte smittar ner omgivningen och orsakar onödigt lidande för bina som lätt kunde avvarats.

En tbh kanske inte är den enklaste kup sort att lära sig på men sköt på rätt sätt och bara man har sin mål och förväntningar klart för sig kan var ett alternativ.

mvh edward :P

« Senast ändrad: 02 mar-13 kl 13:56 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser