Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser kan ha silkesbefjädring?  (läst 4730 gånger)

Kista

• Gäst
Vilka raser kan ha silkesbefjädring?
« skrivet: 13 jan-10 kl 17:04 »

hejsann! har fått höra att andra raser kan ha silkesfjädrar än bara silkeshöns.
Vilka är dem raserna?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Vilka raser kan ha silkesbefjädring?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-10 kl 17:26 »
Dvärg kochin, Chabo, Serama, Kinda och Hedemorahönor kan ha en befjädring som påminner om silkes som kallas "ullig".

Sedan blandraser såklart också. =) Och finns säkert fler jag inte har i skallen just nu, men det är nog ändå bland de ovanligare. >_< Finns ju Showgirls, nakenhalsade silkes med.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 13 jan-10 kl 18:49 »
Dvärg kochin, Chabo, Serama, Kinda och Hedemorahönor kan ha en befjädring som påminner om silkes som kallas "ullig".

Sedan blandraser såklart också. =) Och finns säkert fler jag inte har i skallen just nu, men det är nog ändå bland de ovanligare. >_< Finns ju Showgirls, nakenhalsade silkes med.
Finns dv cochin i silke????? vet du någon som har?
Vill se bilder på dv cochin,chabo och dem andra i silkesfjädrar om någon har det.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 13 jan-10 kl 19:55 »
Vet ingen som har men här är bilder.

Dvärg kochin silke

Serama silke

Min pojkväns ulliga Kindatupp

http://www.alternativ.nu/index.php?action=mgallery;sa=media;id=308;preview

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 13 jan-10 kl 22:02 »
Jag har sett genbanksdjur av Svarthöns med silkesbefjädring, och har själv haft en sådan ullig Svarthöna även om min inte var genbank.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 01 sep-10 kl 16:04 »
Jag har sett genbanksdjur av Svarthöns med silkesbefjädring, och har själv haft en sådan ullig Svarthöna även om min inte var genbank.
Du vet ingen som har ulliga svarthöns nu?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 01 sep-10 kl 18:55 »
Jag vet att Fredriksdals friluftsmuseum (eller vad det nu heter ) som har genbank i Helsingborg har "ullanlag" i sin genbanksstam. Min ulliga höna kom ursprungligen därifrån.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 sep-10 kl 22:07 »
Sorry, men jag råkar veta att Fredriksdals friluftsmuseum inte längre har svarthöns. 

Jag vet inte heller någon annan som har ulliga svarthöns, men en och annan dyker upp i genbanken. Anlaget finns där, men det är inte särskilt vanligt. Man försöker heller inte renavla det inom genbanken.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 01 sep-10 kl 22:51 »
Sorry, men jag råkar veta att Fredriksdals friluftsmuseum inte längre har svarthöns. 

Jag vet inte heller någon annan som har ulliga svarthöns, men en och annan dyker upp i genbanken. Anlaget finns där, men det är inte särskilt vanligt. Man försöker heller inte renavla det inom genbanken.
Har kollat runt på internet nu och verkar bara vara i genbanker man kan hitta ulliga svarthöns........ Typiskt... :P

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 02 sep-10 kl 08:10 »
Har kollat runt på internet nu och verkar bara vara i genbanker man kan hitta ulliga svarthöns........ Typiskt... :P

Det borde rimligtvis dyka upp ulliga svarthöns i icke genbanksbesättningar också då svarthönsen alla har samma ursprung. Jag personligen tycker dock att dom är rätt fula :-\

Silkeshönan har korta breda fjädrar med mycket dun (Jämför fjäderstruktur på dv Kochin om man tar bort silkesanlaget) och det gör att dom ser väldigt ulliga och mjuka ut. Svarthöns har längre smalare fjädrar med betydligt mindre dun. Med Silkesanlag ser dom mest ut som "a bad hair day" piggia och raftiga :-\ Åtminstone de jag har sett och jag har väl sett ett 15 tal.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 sep-10 kl 20:13 »

Det låter ju sunt att man inte försöker renavla det, jag vill inte sätta igång nån dis men jag trodde genbankerna inte brydde sig om utseende men då gör ju den det. Men i detta fall är det ju bra för ullighet kan ju inte vara bra om man vill ha en höna som ska vara härdig, tänker på regn.

zeina66

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 03 sep-10 kl 20:04 »
Vet ej hur man får in en bild här....annars har jag silkes kochin  :)Päivi
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 05 sep-10 kl 14:05 »
Aaargghhhh om nån har avelsägg från dvkockin med silkesfluff så hojta till mej !!!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 05 sep-10 kl 14:07 »
Vet ej hur man får in en bild här....annars har jag silkes kochin  :)Päivi
Är det HELT renrasiga dvärg kochin? Eller är det blandras SilkesXdvkochin?  Jag har endast sett ulliga dvkochin på bild 1 gång.... Dem är nog sågott som utrotade :P

« Senast ändrad: 05 sep-10 kl 14:09 av ╚ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ╝ ♂ »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 05 sep-10 kl 20:23 »
Är det HELT renrasiga dvärg kochin? Eller är det blandras SilkesXdvkochin?  Jag har endast sett ulliga dvkochin på bild 1 gång.... Dem är nog sågott som utrotade :P

Mycket av det som man har fått fram bland raserna handlar om inkorsning av andra raser för att kunna få fram det man söker... T.ex. nya färger. Ta chocolate dv kochin t.ex. Har en stark misstanke om att man använt dv orpington (passar enligt mig bland de bättre i typen att korsa in, lättare att få tillbaka "kochinutseendet" sedan än om man tar något helt udda med ärtkam och allt möjligt ;D) och korsat in för att kunna få in färgen där. Sedan så tillbakakorsar man och håller under en tid tills man fått djuren att ha den standard som dv kochin har. =)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #15 skrivet: 05 sep-10 kl 20:46 »
Mycket av det som man har fått fram bland raserna handlar om inkorsning av andra raser för att kunna få fram det man söker... T.ex. nya färger. Ta chocolate dv kochin t.ex. Har en stark misstanke om att man använt dv orpington (passar enligt mig bland de bättre i typen att korsa in, lättare att få tillbaka "kochinutseendet" sedan än om man tar något helt udda med ärtkam och allt möjligt ;D) och korsat in för att kunna få in färgen där. Sedan så tillbakakorsar man och håller under en tid tills man fått djuren att ha den standard som dv kochin har. =)

Jo det vet jag redan men de ulliga befjädringen brukar uppstå vid inavling vad jag läst? På Chabo,serama,hedemora m.m var det ju för fleeeeeeeera år sen det uppstod..Så ulligt är en defekt som uppstått pga inavel för flera år sen, samma med 5 tår som dem flesta lantraser kan få. är iallafall vad jag läst..

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 05 sep-10 kl 20:58 »
Ullighet, 5-tåighet, benbefjädring osv är recessiva anlag som kommer fram när bägge föräldrarna bär på anlaget. Det kommer lättare fram om man inavlar men har i sig inget med inavel att göra. Man kan alltså inte få fram anlaget om man inavlar på några djur som ej bär på anlaget från början.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #17 skrivet: 05 sep-10 kl 21:13 »
Ullighet, 5-tåighet, benbefjädring osv är recessiva anlag som kommer fram när bägge föräldrarna bär på anlaget. Det kommer lättare fram om man inavlar men har i sig inget med inavel att göra. Man kan alltså inte få fram anlaget om man inavlar på några djur som ej bär på anlaget från början.
men hur var det då från första början? för djungelhönsen hade inget av dessa? då måste det väl ha dykt upp via defekter vid inavling?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 05 sep-10 kl 21:22 »
men hur var det då från första början? för djungelhönsen hade inget av dessa? då måste det väl ha dykt upp via defekter vid inavling?

Alla "defekter" som dyker upp har inte med inavel att göra ;) Nya egenskaper beror på genetiska mutationer. De flesta mutationer är inte sådana som syns eller tas tillvara utan försvinner eller finns kvar i det fördolda.

Som exempel kan nämnas att en fullständigt frisk människa har ca 100.000 genetiska mutationer som avviker från det normala :o  Och då ser man ändå helt normal ut och är frisk ;D

Vissa genetiska mutationer uppstår lättare än andra och ett sådant är bla silkesanlaget. Jag vet ett fall där en kochin uppfödare fick en silkeskyckling i sin rena grupp. Personen i fråga hade kläckt flera 100 kycklingar från denna grupp och bara fått en enda silkig. Det tyder på att den silkiga kycklingen hade en nymutation. Denna kyckling fick sedan vid testparningar silkesbarn med en Silkeshöna och man kunde därför konstatera att det var samma gen.

Klurigt ??? Mmmm genetik är klurit som attan men rätt kul :D

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #19 skrivet: 05 sep-10 kl 21:27 »
Haha tack Azoo-Lina, nu är jag lite klokare :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser