Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om odling från amatörodlaren...  (läst 6056 gånger)

amatörbonden

• Södermanland
Frågor om odling från amatörodlaren...
« skrivet: 13 jan-10 kl 15:49 »
Hej

I höstas grovplanerades en yta på ca 100 kvm som jag vill använda som köksland.
Ytan ligger soligt och zon 3.

Eftersom jag inte har haft händerna i jord tidigare (aldrig odlat) har jag en hel del frågor som jag hoppas att ni med erfarenhet kan svara på/tipsa om.
Hårt arbete har jag aldrig varit rädd för och en hel del tid finns över för detta.

# Hur gör jag nu till våren??
Ska jag börja i liten skala och låta resten av ytan vänta till nästa år? Risken är väll att det blir ett ogräsland av resten.
Jag vet inte om jag klarar av hela ytan på en gång.

# Jag har bestämt mig för att ordna upphöjda odlingsbäddar. För och nackdelar??

# Vad skulle vara enklast att börja odla?? Något som är omöjligt att misslyckas med??

# Vad skulle ni odla på dessa 100 kvm?? Hur skulle ni gå till väga för att få ut så mycket så möjligt av ytan??

Jag kommer säkert på flera frågor men dessa kan vara en början.

Tack på förhand
Amatörbonden

Bo

SV: Frågor om odling från amatörodlaren...
« Svar #1 skrivet: 13 jan-10 kl 18:21 »
Ogräs som blir ett problem i grönsaksland finns där sällan från början och man sparar mycket arbete på att aldrig låta dem etablera sig. Rensa alltid innan de går i frö.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 13 jan-10 kl 18:22 »
Grovplanering låter mer som markbyggnad än växtodling. :-)
Mycket beror på jordarten och dräneringsläget, så du får berätta lite om det, så gott du kan. Är jorden mest lerig, sandig eller rent utav mossjord? Är jorden emellanåt vattensjuk, klafsig eller t o m översvämmad? Ligger den i sluttning eller på plan mark? Ligger den över eller under kringliggande mark?

Vidare:
Vad för slags mark är det? Tomtmark, gammal åker/trädgårdsland, skogsmark ...?

(Redigering: tog bort ett långt citat som var överflödigt.)
« Senast ändrad: 14 jan-10 kl 14:05 av Anders Skarlind »

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 13 jan-10 kl 18:44 »
Tycker det är bäst att börja i lite mindre skala första året. Hur har du det med lagringsmöjligheter? Finns inget tråkigare än skördar som förgås för att man inte hinner ta hand om dem eller inte har någon stans att göra av dem.

Resten av ytan skulle du kunna så någon gröngödslingsväxt på. http://www.odla.nu/metoder/grongods.shtml

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 14 jan-10 kl 07:50 »
Rent generellt skulle jag ändå rekommendera dig att dela upp ytan i fyra delar, som du sedan kan använda som grund i växelbruket.

En del skulle jag odla potatis under halm på. Dvs istället för att hålla på och kupa så lägger man på ett rejält lager med halm. På det viset slipper du rensa ogräs, kupa och vattna, då fukten håller sig kvar bättre under halmen. Dessutom har du inte alls lika bråttom att ta upp potatisen under hösten, du kan tom lägga på ännu mer halm för att få tjälfritt så kan du ta upp potatis i mindre omgångar när du har lust.

En del skulle jag nog som nybörjare odla en gröngödslingsväxt. Mitt förslag skulle innehålla honungsört för att göra det till ett paradis för alla typer av pollinerare (bin, humlor och fjärilar).

De två återstående delarna skulle jag odla bondbönor, morötter, lök och ärtor på. Kanske inte i lika delar  ;) men efter tycke och smak. Det finns ju massor att odla, men man ska nog inte gapa efter för mycket första gången.

Jag ska precis som du odla ca 100 kvm i år och har beställt följande fröer: http://ylven.blogspot.com/2010/01/frobestallning.html
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

kolonien

• Koloniodlare som vill ha mer :)
« Svar #5 skrivet: 14 jan-10 kl 09:45 »
Hej!
Jag har bara erfarenhet av kolonilott men kan föreslå att odla potatis på den yta som blir över, potatis växer bra för det mesta och brer ut sig. Då får du nytta av det du inte vill odla första året. Resten är upp till jordarten att ta reda på vad du ska odla. Du har en spännande tid framför dig. Växer det inte perfekt så ge inte upp. Nässelvatten, gödsel, luckra osv..... allt kan hjälpa. Det tråkigaste som finns är väl att täcka det som inte odlas med en plast.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-10 kl 10:18 »
är själv en glad amatör. skulle satsat på 2 st 5meters ärtrader,gott. sen ett land med rädisor. ett land med gul lök,använd sättlök. spenat o sallat i olika sorter i ett land. morötter i ett ganska stort område, bra o lätt att förvara, diverse kålsorter kålrot,rödbetor mm finns ofta förgroddade kålrötter att köpa, krondill o persilja,dill till kräftorna o färskpotatis. det som blir över blir ett stort potatisland....  good luck ;D
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 14 jan-10 kl 10:50 »
Två trådar om växtföljd och upphöjda odlingsbäddar.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=80933.msg679562#msg679562

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=79026.msg658504#msg658504

Jag kan inte nog betona vikten av att ha en fungerande växtföljd, det är grunden till att kunna odla giftfritt. Ha gärna en upphöjd bädd till varje växtgrupp, och se noga till att framför allt kål inte återkommer till samma bädd oftare än vart 6-8 år.

Det finns mycket information i mina inlägg i trådarna ovan, om du har fler frågor, så återkom gärna med dem så ska jag svara efter bästa förmåga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Thii

• Närke
« Svar #8 skrivet: 14 jan-10 kl 11:40 »
Oj så bra detta var då, befinner mig också i startstadiet med stor oodlad yta. Att odla potatis under halm har jag funerat mycket på men hur går man tillväga. Ska potatisen först ner i jorden och täckas när dom kommer upp. Eller ska dom läggas direkt på backen under halmen? För övrigt så tänkte jag prova att odla i hönsgården och ge hönsen nytt område att förbereda. Därinne finns massor av mask och en mycket fin jord ska bara ta bort nässlorna först. Men vad skulle vara lämpligt att odla där?
Jag har också ett stort område som grisarna plöjde upp förra året men som är till stor del ganska blött och troligtvis ganska stor torvblandning i, det är mellan vårt hus och sjön vad skulle man kunna sätta där mer än Rodedendron (som jag tror skulle funka). Alla tips tages emot med största tacksamhet.
Jag bor i litet torp mitt i skogen har höns, katter och hundar. Odlar efter bästa förmåga ekologiskt.

skogslisa

• Husbehovsodlare som drömmer om en skogsträdgård
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-10 kl 13:55 »
Svar till Thii:

Har odlat potatis under halm för flera år sedan. Man lägger dem bara direkt på backen och täcker över med halm.
Tänk på att det går åt jättemycket halm för det måste vara ett tjockt lager så det inte kommer ljus till potatisen för då blir den grön och oätlig. För egen del odlar jag hellre potatis på det vanliga sättet.

I hönsgården skulle jag odlat sånt som kräver lite mer näring. Välj tex kål eller pumpor och squash om det är tillräckligt soligt. Är det skyddat läge med mycket sol kan du ju prova tomater (frilands).

Där du funderade på Rhododendron skulle det säkert funka med Amerikanska blåbär, de vill ju ha lågt PH i
jorden som det blir med mycket torvinblandning. Lingon går ju också bra.

Lisa

"Var den förändring som du vill se i världen"
Gandhi

Acleja

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 14 jan-10 kl 17:56 »
Om du har frys tycker jag du ska odla många sockerärter och olika sorters bönor - vaxbönor, brytbönor, skärbönor, höga och låga.
Purjolök är bra - kan stå kvar i landet tills man behöver dem., gul lök, olika sorters plocksallader, dill, persilja. En squashplanta (vintersquash) ger mycket. Tänk på vad du gillar att äta och på vad som är dyrt (och smaklöst) att köpa i affären - typ jordgubbar...  :D

/Acleja

Bo

« Svar #11 skrivet: 14 jan-10 kl 18:23 »
Att täcka med hö under en gröda ökar starkt frostskaderisken. Jag har haft täckodlade bönor och potatis som frusit medan de klarade sig som stod på bar jord.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
peterm, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser