Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ympning  (läst 24423 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
ympning
« skrivet: 12 jan-10 kl 21:58 »
är det nån som är duktig på ympning? vilken trädsort är bäst att ympa på, funkar rönn? När ska man ympa för bäst resultat vår eller höst? skulle vilja ympa äpple direkt på stammen om man säjer så, måste man ha ympvax isåfall vilken sort??? många frågor... hoppas på många svar...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ympning
« Svar #1 skrivet: 12 jan-10 kl 22:04 »
I princip måste man ympa på samma träd, även om vissa som är nära släkt går att kombinera, som körsbär och plommon. Äpple ska ympas på äpple, man kan ympa på en ympstam eller på ett större träd. Det finns bra instruktioner i tidningar och böcker, men det är svårt att beskriva utan bilder. Låna en bok på biblioteket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 16 jan-10 kl 09:49 »
Japp det bästa är att ympa på samma trädslag, och tidpunkt för ympning beror ju på hur man tänkt ympa. Använder man barkymp som nog är det lättaste gör man det då saven stiger i trädet för då lossnar barken lätt från veden här i mälardalen är det ofta en bit in i maj.

Är man bra på pilljobb och kan okulera så kan man ju göra det i slutet av juli-början av augusti här i mälardalen.

Och nej man måste inte ha ympvax eller specialutrustning, det räcker med att ha ympkvistar som är i djup vila, en rakbladskniv typ sån som kostar 10kr på billighetsvaruhus typ ÖB, bast och en rulle frystejp. Alla öppna ytor på kvisten kan man täcka med frystejpen. Det kan gå att få ympkvistar som skördas samtidigt som ympningen att vxa fast men man brukar då behöva sätta på en plastpåse om ympen för att förhindra uttorkning.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-10 kl 10:06 »
jag har massa rönn o sälg i trädgården... har hört att man kan ympa fast äpple direkt på stammen på bok bla.. å då tänkte jag att det funkade på andra arter me... känns lite trist att köpa fruktträd när man sen har en älg som äter upp det...   lövträd av de flesta sorter utom just bok har jag ju som sagt.. skulle kunna ympa på 100träd å då hade chansen vart större att nåt träd klarade sig. Bra att man kan ympa utan vax,det viktiga är att man får snittytorna skyddade eller?  Djup vila då menas det typ vinterdvala eller?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 16 jan-10 kl 11:10 »
Låna en bok om ympning på biblioteket!

Det går inte att ympa på träd som inte är mycket nära släkt, det går tex inte att ympa äpple på päron, trots att de är ganska nära släkt.

Äpple går däremot att ympa på vildapel och paradisäpple, har du det i trädgården så är det bara att sätta igång.

Om du har självsådda vildaplar i närheten kan du gräva upp dem och flytta till lämplig plats, förutsatt att träden är ganska små. Annars blir du tvungen att köpa ympstammar, det finns tyvärr inget alternativ. Du får stängsla för att hindra viltet att förstöra dina planteringar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 jan-10 kl 11:13 »
jag har en bra bok... tänkte att nån hade testat lite olika varianter o sett vad som funkar i verkliga livet... ska inte fråga mer om ympning... nöjd??
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 16 jan-10 kl 11:24 »
Du får gärna fråga, ursäkta om du upplevde mitt svar så.

Om du läser i boken ser du att det inte går att ympa på nästan några träd. Oftast ympar man en förädlad sort på en fröförökad planta av samma art, för att snabbt få fler plantor av den förädlade sorten.

Jag har själv många olika träd på tomten, det vore jättetrevligt om man kunde ympa allt möjligt på dem, men det går tyvärr inte.

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 16 jan-10 kl 12:21 »
jag har massa rönn o sälg i trädgården... har hört att man kan ympa fast äpple direkt på stammen på bok bla.. å då tänkte jag att det funkade på andra arter me... känns lite trist att köpa fruktträd när man sen har en älg som äter upp det...   lövträd av de flesta sorter utom just bok har jag ju som sagt.. skulle kunna ympa på 100träd å då hade chansen vart större att nåt träd klarade sig. Bra att man kan ympa utan vax,det viktiga är att man får snittytorna skyddade eller?  Djup vila då menas det typ vinterdvala eller?

Bok och sälg tror jag inte att man kan ympa äpple på däremot kan man ympa äpple på den nära släktingen rönn och få ymparna att växa fast MEN ympningar gjorda på ett växtslag som inte hör till exakt samma släkte brukar inte ge långlivade ympar, men har man en massa rönnar kan man ju göra ympningsexperimen på dem med äppelympar.

Ympkvistar i djup vila skördas innan jul för att sedan kylförvaras tills de ska användas. Dessa ympkvistar tar lång tid sedan på sig att grönska så själva ympen hinner läka ihop så vattentransporten fungerar innan själva bladen börjar spricka ut. Om ympkvisten grönskar för snabbt så brukar ofta ympen torka ihop och trilla bort

kurt

« Svar #8 skrivet: 16 jan-10 kl 17:19 »
Så några grundstammar från kärnor från svenska äpplen, så får du grundstammar som du kan ympa på

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 jan-10 kl 17:24 »
ska man ympa på äpplestammar från kärnor så borde det väl vara bättre att trädet växer upp direkt( om det inte är nån äcklig vildapel förståss) .... jeenilorac jag förlåter dig , kjam ;)
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 16 jan-10 kl 18:09 »
Vad jag blir glad grimbart, vore ju trist om vi blev osams över några ympar  ;).

Om man sår kärnar blir äpplena nästan alltid sura och oätliga, typ 1-2% blir någorlunda bra. Det är därför man ympar. Hade själv tänkt så ett 15 tal grundstammar, och ympa kvistar från morfars gamla yrkesodling av äpple. Då kan man även göra olika typer av spaljeäpplen, som tar liten plats och ger vackra äpplen som får mycket ljus.

mistel

• -
« Svar #11 skrivet: 16 jan-10 kl 18:15 »
Frögrundstammar brukar ofta inte vara så lyckade till spaljeträd eftersom de brukar ge upphov till oerhört starkväxande plantor som strävar efter att bli jättestora, och har man vanliga kronträd på frögrundstam blir de ofta större än de starkvuxna äppelträd som är ympade på A2 som man hittar i handeln.

En fördel med frögrundstam är dock att träden brukar kunna bli mycket långlivade.

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 16 jan-10 kl 18:16 »
 ok... hur lyckas du bäst med kärnorna då? funkar royal gala från närmsta ica och vanlig planteringsjord?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 16 jan-10 kl 18:24 »
Sådd på hösten, utomhus i krukor i kallbänk. Frön från svenska äpplen, vildäpplen går bra. Ympa på våren drygt ett år efter sådd, eller hösten eller våren därpå, beroende på hur bra fröplantan växer och vilken ympningsmetod man använder.

Ympning bygger på bra tålamod, men är i princip gratis, om man kan komma över ympkvistar gratis.

Dise

• Trädgårdsmästare, lantbrukare
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 03 feb-10 kl 20:50 »
Det svenska äpplet Aroma används i arbetet med att ta fram nya goda svenska sorter.
Jag har själv drivit upp två träd av Aromakärnor som båda ger mycket god frukt.
Träden har bara gett frukt i två år och det har inte blivit så många ännu men frukten är god, ser fin ut(liknar mycket Fredrik och Frida, som också har Aroma som ´mamma`). Både träden och frukten  är friska ännu så länge!
Pröva på bara! Så många kärnor, en del till ympning och en del som får växa sig vuxna,för alla plantor klarar sig inte till fruktbärande ålder. ;)

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #15 skrivet: 12 feb-10 kl 07:08 »
Ett tips bara, på min trädgårdsmästarutbildning andvänder vi eltejp vid ympning. Det blir tätt och elastiskt. Jag ympade förra året och mot förmodan tog sig ymparna, nu har jag börjat samla äpplekvistar för att ympa på fler sorter på mina nyplanterade äppleträd.

aston_sol

• Småland
« Svar #16 skrivet: 12 apr-13 kl 16:51 »

Om man sår kärnar blir äpplena nästan alltid sura och oätliga, typ 1-2% blir någorlunda bra.

Sitter och planerar lite inför min framtida trädgård och funderar på äppelträd.

Gäller ovanstående påstående för alla äppelsorter?

Någon som har något bra lästips bok/artikel/hemsida? Har läst i annan tråd att en artikel i ämnet har skrivits i Åter för länge sedan.

Dise

• Trädgårdsmästare, lantbrukare
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 12 apr-13 kl 17:04 »
Hej Aston_sol! Ja det stämmer. Så mängder med kärnor och du får ut ett fåtal som har klarat sig genom olika prov, som duger att odla eller till handeln. Jag sår kärnor mestadels av köpta Aroma.

JFOT

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 13 apr-13 kl 09:57 »
Hej Aston_sol! Ja det stämmer. Så mängder med kärnor och du får ut ett fåtal som har klarat sig genom olika prov, som duger att odla eller till handeln. Jag sår kärnor mestadels av köpta Aroma.

Hur lång tid tar det innan du vet anlagen? Det jag har läst om frösådda träd är att det tar längre tid innan de ger frukt och då borde omloppstiden innan du kan få ut dem i handel i någon större omfattning vara väldigt lång?

Tobbew

• Skåne
När ser man om ymparna tar sig
« Svar #19 skrivet: 15 maj-13 kl 09:36 »
En liten fråga från mig som är nybörjare inom ympning.

När ser man om ymparna tar sig. Det var någon vecka sedan jag ympade nu och trädet börjar ta sig, gröna blad och det börjar snart blomma. Men ymparna ser rätt så trista ut. Är det så att det tar ett år innan de också börjar blomma (om det ens fungerat?).

Jag har testat med barkympning efter att jag läst Ympning av Frukträd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser