Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket foder använder ni?  (läst 13210 gånger)

Träsktrollet

• -
Vilket foder använder ni?
« skrivet: 12 jan-10 kl 13:59 »
Hej!
Har alltid gett mina kaniner tackfor, men nu sist jag var till lantmanna så hade dom inte det. Så då fick jag en säck med Rabbfor.

Nu undrar jag om det går att använda till sällskapskaniner? Det står att det ska användas till produktionsdjur...

Hur mycket ska jag ge mina kaniner isf. De är korsningar mellan BJ, DV och något annat, de är rätt så stora och ena bor ute och den andra bor i stallet.
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Vilket foder använder ni?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-10 kl 08:20 »
jag hade först rabbfor, sen över till tackfor och kör nu på svenska foders kanin & marsvin och är mkt nöjd med detta. Djuren växer bra, inte för fort, ungarnas magar är jättebra och fina pälsar.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Träsktrollet

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jan-10 kl 12:39 »
Så då kan jag prova använda rabbfor då?

Hur mycket ger du?
Har hönsraserna:

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 13 jan-10 kl 13:08 »
Jag använder galant nötfor...Har käkat kaniner som gått på stampe och keldjursblandningar och dom hade en äcklig bismak....
Om man ska ha kaninerna för produktion bör man väl undvika att ge stora mängder raps... ???..

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jan-10 kl 14:32 »
Känner en som använder kopellets och en annan som utfodrar med kalvpellets.

Likaså takfor eller "bara" kross och hö.

Mina får lite olika, morötter och hö är basen och sedan antingen kross eller ett foder min fru köper till sina marsvin. (Hudson och Horrel "Royal Rabbit").

Ska man pelletsmata är det inte så noga med namnet, för det är mer eller mindre samma innehåll.
Så har man redan något hemma (ex. takfor) så går det alldeles utmärkt. Eller tar man något man tycker funkar bra. (och passar börsen)

Mina kaniner (stora silver) får ca 1dl var om dagen + morötter och givetvis hö.

Som liten bonus åt kaninerna har jag mer eller mindre fri tillgång till kvistar av olika slag, och detta mumsas det gärna på.
Äppelkvistar, gran och tall eller löv av olika slag - det är alltid lika uppskattat!
« Senast ändrad: 13 jan-10 kl 14:35 av Neiklot »

Träsktrollet

• -
« Svar #5 skrivet: 13 jan-10 kl 15:17 »
Så man kan använda det man tycker fungerar, mer eller mindre ::) Då provar jag att använda rabbfor.
Givetvis så får mina också morötter, grönsaker, en massa hö (nästan det enda de äter...) vatten och ett pellets foder för mineraler m,m Jag tycker nästan att de gillar aspkvistar mest.

Ps jag äter Inte mina kaniner...  ;D  ::)
Har hönsraserna:

Qiz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-10 kl 22:40 »
Träsktrollet: Nu blir väl Gösta galen på mig...! ;D

Men Rabbfor är framtaget som ett produktionsfoder och då blir det aningen "over kill" att ge "vanliga" kaniner detta. Sen om du dessutom ger dina kaniner grönsaker och liknande så börjar det kännas som ditt resultat kommer bli feta kaniner...

Zandra

...som gärna tål mothugg i frågan... ;)

Träsktrollet

• -
« Svar #7 skrivet: 13 jan-10 kl 23:10 »
Det var nästan det jag anade Qiz  :-\
Men jag har inte  öppnat säcken och har tänkt tanken att lämna tillbaka det.

Fast det jag blir mest irriterad över är Lantmanna. De tyckte att det var ett bättre foder till kaniner än takfor, men när jag sen läste på säcken verkade det inte vara till vanliga sällskapskaniner... Och dessutom så hade säcken kort hållbarhet - butikschefen är känd att vara sjukligt snål. Så han såg väl sin chans att kränga iväg en säck innan den blev för gammal...  :-\

Nä imorgon får de tillbaka säcken.

Tack alla ni som har svarat, det finns så många kunniga och bra människor  :D
Har hönsraserna:

Qiz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-10 kl 00:00 »
Just för dagen ger jag mina Edel, men det är bara för det inte finns Rabbfor i närheten. Och pga av kostnaden så väntar jag med Rabbfor tills jag kan ta hem i bulkform. (har köttkaniner)
Edel funkar bra till mina kaniner. Ingen har dött el blivit dålig i magen el liknande. Men sen är jag av den inställningen att alla djur som inte producerar (kött, mjölk, ull etc) eller presterar ska inte ha mer än en underhållsgiva. Detta motsvaras oftast av (om det är gräsätare vill säga) endast grovfoder (och möjligen mineraler och salt). Såklart får man då inte fodra med ett totalt undermåligt grovfoder men det anser jag inte man ska göra, även om man som många tänker-jag fodrar upp med annat. Massa kraftfoder kan aldrig ersätta ett bra grovfoder fullt ut. Glöm inte att när du ger annat ätbart så måste du räkna med det i totala konsumtionen annars blir det lätt feta djur av det också.
Zandra

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-10 kl 00:32 »

Ska man pelletsmata är det inte så noga med namnet, för det är mer eller mindre samma innehåll.
Så har man redan något hemma (ex. takfor) så går det alldeles utmärkt. Eller tar man något man tycker funkar bra. (och passar börsen)

Nja, där håller jag inte riktigt med. Själva innehållet (ingredienserna) är väl kanske ungefär samma, med det är en väldig skillnad på näringsinnehållet (protein, fett, växttråd och allt annat) mellan olika pelleterade foder. Tackfor innehåller tex hela 18% protein, vilket till och med är mer än Rabbfor som ju är ett produktionsfoder. Dom flesta "sällskapskanin-pellets" ligger på bara 14% protein vilket är fullt tillräckligt för dom flesta, även när man föder upp kaniner för hemslakt.
Kaniner behöver även mycket växttråd i fodret, vilket en del pellets är fattigt på.
Så jag tycker nog inte att man bara ska ta det första bästa kraftfoder man stöter på utan att kolla upp vad det innehåller. Har man otur så pajjar magarna på alla ungar, och då har man ju förlorat mer än man sparat genom att snåla på fodret.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #10 skrivet: 16 jan-10 kl 21:58 »
Vet inte hur många trådar det finns på forumet som gäller foder till kaniner. Ett antal finns. Här lite klargörande:
Foder skall alltid anpassas till djurslaget. Att ge ett kraftfoder som är anpassat till andra djur ställer till det i slutänden. Finns ju anledning till att det finns olika foder till olika djurslag.
Stampe är ett utmärkt underhållsfoder för djur i vila samt sällskapsdjur. passar även bra till Gotlandsraser.
Rabbfor är framtaget för produktionsdjur och skall ges till dessa samt till växande slaktdjur.
Doseringen skall inte vara större än angivet.
Att ge ett kraftfoder för flermagade djur till kaniner är en mycket dålig ekonomi eftersom mycket av näringen inte hinner tas upp av kaninen. Billigare i inköp, visst, men sämre resultat och därmed sämre totalekonomi.
Dock en varning: Överdosering till växande djur kan ge magproblem. Håll dosen!!
Gösta

Meritaton

« Svar #11 skrivet: 17 jan-10 kl 16:19 »
Mästers är ett riktigt bra kaninfoder, framtaget av kunniga uppfödare och används av uppfödare som har pälsproduktions kaniner.
Har gett det i många år till mina dvärgkaniner med väldigt goda resultat.
Dock är fiberhalten lite låg varpå man kunde blanda i lucern pellets.
Men i övrigt har jag haft fin muskulatur på alla mina djur medan jag gav de fodret samt ofta fått 9,5p på pälskvalité.

På senare tid har jag blivit tvungen att gå över till Krafft Groov 90 eftersom mästers har blivit så dyrt att importera till finland.

Så nu blandar jag Krafft groov 90 med krafft protein eftersom groov 90 har lite väl låg proteininnehåll dock är fiberhalten bra och magarna är fina med denna giva.
Blandningen jag ger:
på 900g pellets tillsätter jag 100g krafft protein och får då ett proteinvärde på 13,5.
Har även tillsatt lite Rabbit royal för att sänka fetthalten lite.
Har funkar ganska bra i 5 månader nu.

Kerstin Linnea

« Svar #12 skrivet: 17 jan-10 kl 16:29 »
För husbehovsuppfödning kanske man inte behöver räkna så hårt på ekonomin då man inte har lika många djur....Sen undrar jag lite hur stor skildnad det är på galant för ungdjur och rabbfor....Grunden är alltid ett gra hö, sedan pellets , grönfoder och grenar att gnaga på då och då...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jan-10 kl 17:21 »
Tråden gäller sällskapskaniner och jag ifrågasätter om det behövs så mycket kraftfoder över huvud taget till sådana.

Meritaton

« Svar #14 skrivet: 17 jan-10 kl 19:36 »
Tråden gäller sällskapskaniner och jag ifrågasätter om det behövs så mycket kraftfoder över huvud taget till sådana.

Nåt sorts helfoder behöver de för att få alla vitaminer.
Bor kaninerna utomhus så behöver de ju ett bra foder för att vintertid kunna bygga en bra päls och hålla värmen.

Inne kaniner som bor inne klarar sig bra på typ Rabbit Royale som är ett lightfoder.

Se det som med hundar.
Skulle en sälskapshund få alla vitaminer i sig på enbart vanlig husmanskost?
De e ju bara en sälskapshund så den överlever väl på potatis?

Nä, samma regel med alla djur, oberoende hund, katt eller kanin, så behöver de ett foder som är anpassat till dem om man vill att de ska bli äldre än 3-4 år.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 17 jan-10 kl 21:52 »
Bor kaninerna utomhus så behöver de ju ett bra foder för att vintertid kunna bygga en bra päls och hålla värmen.

Inne kaniner som bor inne klarar sig bra på typ Rabbit Royale som är ett lightfoder.

Se det som med hundar.
Skulle en sälskapshund få alla vitaminer i sig på enbart vanlig husmanskost?
De e ju bara en sälskapshund så den överlever väl på potatis?

Nä, samma regel med alla djur, oberoende hund, katt eller kanin, så behöver de ett foder som är anpassat till dem om man vill att de ska bli äldre än 3-4 år.
Men en inomhus kanin som får hö och blandade grönsaker då och då får i sig alla vitaminer och mineraler. Den behöver inget kraftfoder för det.

Folk har blivit allt för upphängda på kraftfoder numera. De tror att hundar blir udnernärda och dör i förtid om de inte får torrfoder. Torrfoder är lata människors påhitt. Mina jyckar har fått i huvudsak matrester i hela sitt liv och min förra hund levde ett bra liv utan sjukdomar tills han var 14. Så din teori stämmer inte riktigt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 jan-10 kl 22:15 »

Jag påstår att det en vuxen kanin behöver finns i grovfodret, om detta är av godtagbar kvalitet. Vintertid förstärkt med lite spannmål.

Träsktrollet

• -
« Svar #17 skrivet: 17 jan-10 kl 23:14 »
Jag har min ena kanin ute och det är ofta under 20 minus. Den andra bor i stallet och där är det bara ca 3-5 plusgrader. Han som är inne blir lite tunn under vintern, han är ca 7 år och den andra är ca 6 år och han skulle "försvinna" om han inte får något kraftfoder. Det känns säkrast att ge kaninerna lite extra foder, utöver fri tillgång på ett bra hö och vatten. Frukt och grönsaker när det finns, oftast några gånger i veckan - under vintern, på sommaren är det sommarbete som gäller  ::)

Jag är mycket noga med att hålla koll på hur kaninerna är i hullet. Inget djur mår bra av att vara överviktiga.
Har hönsraserna:

gustos

« Svar #18 skrivet: 18 jan-10 kl 18:17 »
Jag använder Solid 120 till mina djur (fullfoder för mjölkkossor), kompletterar med KRAFFT mineralpellets för hästar. Än så länge friska och fina avelsdjur och ungar.

Killing1

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 22 maj-10 kl 20:05 »
pellets

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser