Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket foder använder ni?  (läst 13193 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilket foder använder ni?
« Svar #20 skrivet: 22 maj-10 kl 20:11 »
pellets
Det finns massor av olika pelletssorter, de flesta inte avsedda specifikt för kanin, att skriva pellets ger inget svar till den som söker tips eller vill föra någon form av statistik  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #21 skrivet: 27 maj-10 kl 08:03 »
hej,

jag ge mina rabbfor blandat med havre och korn samt fri tillgång till hö. De får även en hink grönt morgon o kväll. De är växande köttdjur samt deras mammor. Gotlands/fransk vd. De verka växa fint och mår bra i allafall...... Senare när jag byggt burar ska de ut på grönt bete.

mvh

Jonathan

gotlands/nzw korsningar
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #22 skrivet: 09 jun-10 kl 12:01 »
"Utfodringsråd för kaniner

Har du kaniner som sällskapsdjur rekommenderar vi de kaninfoder som finns i Granngårdens butiker. Dessa utfodringsråd är anpassade för kaninuppfödning till köttproduktion.

Ökad efterfrågan på kaninkött

Efterfrågan från nya kundgrupper har gett möjlighet för nya produktionsgrenar att utvecklas inom lantbruket. Dit hör uppfödning av kaniner för produktion av kaninkött. Idag äter vi ca 250 ton kaninkött i Sverige vilket ger 35 g/person och år. Undersökningar visar att det finns en efterfrågan på 1000 ton kaninkött i Sverige bara produktionen funnits. Det betyder att det finns en stor marknad att bearbeta för den  som vill satsa på kaninuppfödning. I Sydeuropa är konsumtionen ca 5 kg/kaninkött/person och år vilket i Sverige skulle ge en potential på 45 000 ton/år.

Utfodring av kaniner

Rabbfor 12-16 är ett helfoder för kaninuppförning för produktion av kaninkött. Fodret ger möjlighet för kaninhonan att producera mjölk och slaktkaninen att växa och utvecklas bra. Rabbfor 12-16 används från start till slakt. Snittgivan av Rabbfor 12-16 till växande kaniner är 100 g/dag vilket motsvarar ca 1,2-1,3 dl. Lämplig giva till digivande kaniner är 200g/dag dvs ca 2,5 dl foder." Utdrag från lantmannen.com
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #23 skrivet: 09 jun-10 kl 18:14 »
hej,

min djur får det följande:

hö/ensilage fri tillgång

rabbfor 1dl per djur per dag
havre/korn 1dl per djur per dag

gräss/maskros/ greens  en hink per dag

men då har jag lite större djur som växer snabbt.

De växer fint båda mammorna och ungarna.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Meritaton

« Svar #24 skrivet: 11 jun-10 kl 16:25 »
Jag har sett och klämt och känt på innekaniner som endast fått hö grönsaker och havre. De är HEMSKA!!
Stora uppblåsta magar och en ryggrad du kan skära dig på. Så det är svar nog att det inte funkar bra med bara hö och grönsaker och spanmål.
Har sett alltför många spannmålskaniner och många som ringer mig då de har problem med sina kaniners hälsa, ger just inge pellets utan mest grönsaker och hö och lite spannmål.
Så min erfarenhet talar för att lite spannmål räcker inte.

Jag har upp olika infoblad runt om i kommunen och i storstaden att jag står för rådgivning angående kaniner osv, så jag får se väääldigt mycke vad som finns där ute och jag vet också vad de matar djuren med och det är uifrån det mina inlägg grundar sig på och även mina egna erfarenheter på mina djur.

Det var en kanin som jag tyckte kändes väldigt konstig i kroppen, ingen ryggmuskulatur eller nåt så jag sände in den kaninen och svaret var e-vitaminbrist...

Så man ska va väldigt kunnig i näringslära om man bara ska låta kaniner leva på det man har hemma...

Även om det "bara" är en sällskapskanin så har den också ett näringsbehov...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 20 jul-10 kl 20:51 »
Mina sällskapskaniner när jag var ung fick Stampe, men när jag började 2004 med utställningskaniner var det inte tillräckligt bra. Jag började blandade jag Rabbfor med Renfor, för att få ett lagomt innehåll för mina holländare. Renfor sänkte proteinet och höjde fiberhalten, vilket gjorde att magarna höll. Det blev också extremt billigt - Rabbforen gick på 130kr/30kg och Renforen på 110kr/30kg. 2006 började dom höja priserna rejält, och jag gick även över till hermeliner och började då prova andra foder för att få bättre pälsar och bättre kroppar. Blandade ett tag eget av lusern, vetekli, kornkross, mineraltillskott med mera, men det var för meckigt.

Fastnade till slut på att blanda Krafft Groov 125 med Rabbit Royal - Rejält med fiber, hyfsad fetthalt, kaninerna gillade det, nog med protein för hona med kull etc. Det enda negativa är att vitaminhalterna inte låg riktigt rätt, fettet var lite högt och en del kaniner ville inte ha Grooven (väldigt stora pellets som luktade lite märkligt). Groovpelletsarna var inte så bra till ungarna heller, lite för stora och hårda helt enkelt.

Nu kommer jag bara ha 4 kaniner, dock renrasiga och jag vill ha det bästa. Ska prova Versale Laga Cuni Pro, specialdesignat för dvärgkaniner och säljs i 25kg-säckar. Dock inte ekonomiskt om man har fler kaniner, såvida man inte bor nära Stjärnås för dom säljer det för 207kr/säcken =). Djurmagazinet vill ha 500kr av mig... jag ska köpa 1 kilo och prova och se. Värdena är bättre än något annat foder i norden, och jag har hört att flera finska uppfödare har gått ihop och beställt in det för att prova till hösten. Jag gillar också att det inte innehåller spannmål... "Havrerygg" + hakpåse är inte något man vill ha på utställningsniner.

Äter kaniner 50% havre i det vilda? Nja. Deras kost är snarare baserad på gräs och örter, kompletterat med bark och rötter. Så varför ge havre, vete, korn, kopellets....?

(svar: För att folk är snåla.)
//Lina

Meissner

« Svar #26 skrivet: 20 jul-10 kl 22:30 »
Jag har också alltid tänkt att man inte ska ge tex kofoder till kaniner. Kossorna har 4 magar och spjälkar ju sin föda på ett helt annat sätt än andra djur. En av landets mest framgångsrika uppfödare när det gäller utställningskaniner (som även äter sitt "överskott" av ninisar) ger ett kofoder. Själv har jag börjat ge Mästers kanin- och marsvinsfoder. Går att hitta återförsäljare över i stort sett hela landet. Billigare ju längre söderut man bor/köper (eller iaf ju närmare sthlm du bor/köper). Ger en mkt fin päls, mina kaniner fäller tex inte lika långa perioder som innan. Är mkt nöjd och rekommenderar det till alla! :)

Rabbfor är för produktionskaniner, och ger en ökad tillväxt så man kan slakta djuret tidigare. Tycker inte det lämpar sig för sällskapskaniner.

För mindre kaniner under 2kg skulle jag ge max ½dl per dag, året om. På vintern sitter de still mkt så det är inte bra om de äter för mkt, och på sommaren är det så varmt att dom inte äter så mkt. Om kaninen bor inomhus i värmen året om så kan man ge lite mer, så länge man ser till att kaninen rör på sig mkt, dvs får komma ut och motionera :)
Kaninen ska utöver det ha konstant tillgång till hö och vatten såklart. Äter kaninen utöver hö, dagligen grönsaker och gräs tex, skulle jag våga påstå att kaninen inte behöver något pellets alls. Höet är grundfödan, pelletsen är ett tillskott. Man ska aldrig ge fri tillgång till pellets, eftersom kaninen då oftast väljer bort sitt hö. Höet är nödvändigt för att hålla kaninens mage igång utan att den blir för fet.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 20 jul-10 kl 22:37 »
En anledning till att ge pellets är att vi i Sverige har selenfattiga marker, och i pellets finns det E-vitamin och selen som "samarbetar".

Selenbrist kan vara en av orsakerna till förlamning, och E-vitamin hjälper honorna att brunsta.
//Lina

Träsktrollet

• -
« Svar #28 skrivet: 22 jul-10 kl 00:33 »
Mina sällskapskaniner när jag var ung fick Stampe, men när jag började 2004 med utställningskaniner var det inte tillräckligt bra. Jag började blandade jag Rabbfor med Renfor, för att få ett lagomt innehåll för mina holländare. Renfor sänkte proteinet och höjde fiberhalten, vilket gjorde att magarna höll. Det blev också extremt billigt - Rabbforen gick på 130kr/30kg och Renforen på 110kr/30kg. 2006 började dom höja priserna rejält, och jag gick även över till hermeliner och började då prova andra foder för att få bättre pälsar och bättre kroppar. Blandade ett tag eget av lusern, vetekli, kornkross, mineraltillskott med mera, men det var för meckigt.

Fastnade till slut på att blanda Krafft Groov 125 med Rabbit Royal - Rejält med fiber, hyfsad fetthalt, kaninerna gillade det, nog med protein för hona med kull etc. Det enda negativa är att vitaminhalterna inte låg riktigt rätt, fettet var lite högt och en del kaniner ville inte ha Grooven (väldigt stora pellets som luktade lite märkligt). Groovpelletsarna var inte så bra till ungarna heller, lite för stora och hårda helt enkelt.

Nu kommer jag bara ha 4 kaniner, dock renrasiga och jag vill ha det bästa. Ska prova Versale Laga Cuni Pro, specialdesignat för dvärgkaniner och säljs i 25kg-säckar. Dock inte ekonomiskt om man har fler kaniner, såvida man inte bor nära Stjärnås för dom säljer det för 207kr/säcken =). Djurmagazinet vill ha 500kr av mig... jag ska köpa 1 kilo och prova och se. Värdena är bättre än något annat foder i norden, och jag har hört att flera finska uppfödare har gått ihop och beställt in det för att prova till hösten. Jag gillar också att det inte innehåller spannmål... "Havrerygg" + hakpåse är inte något man vill ha på utställningsniner.

Äter kaniner 50% havre i det vilda? Nja. Deras kost är snarare baserad på gräs och örter, kompletterat med bark och rötter. Så varför ge havre, vete, korn, kopellets....?

(svar: För att folk är snåla.)

Skulle gärna vilja veta vad du menar med Havrerygg och hakpåse?  :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 22 jul-10 kl 06:03 »
Det är inte något man vill ha på någon kanin. Hakpåse är vad det låter som, en (eller flera) påsar med fett under hakan. Motsvarande dubbelhaka på människa.

Havrerygg har jag inte hört talas om, men antar att det är något motsvarande.

Ingen kanin, till utställning, sällskap eller slakt, ska vara fet, det är inte hälsosamt för kaninen, och det är inte gott att äta.

Därmed inte sagt att man inte kan ge kaninen en viss andel spannmål, som en del av en balanserad kost, utan att de blir feta.

Och det är inte stor skillnad mellan hästars och kaniners matsmältning, de äter samma typ av föda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 22 jul-10 kl 10:56 »
Har inte haft mina kaninungar så länge än, men här är det Svenska foders, Kanin & Marsvin pellets som gäller + gräs, hö, morot, grenar av olika slag och vatten.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 22 jul-10 kl 16:54 »
Havrerygg är när den är "smalfet"... dvs benig som tusan över ryggen men tjock i övrigt.

Stora raser kanske kan klara en diet med mycket spannmål, men dvärgar blir ofta väldigt risiga av det.
//Lina

Träsktrollet

• -
« Svar #32 skrivet: 23 jul-10 kl 21:02 »
Det är inte något man vill ha på någon kanin. Hakpåse är vad det låter som, en (eller flera) påsar med fett under hakan. Motsvarande dubbelhaka på människa.

Havrerygg har jag inte hört talas om, men antar att det är något motsvarande.

Ingen kanin, till utställning, sällskap eller slakt, ska vara fet, det är inte hälsosamt för kaninen, och det är inte gott att äta.

Därmed inte sagt att man inte kan ge kaninen en viss andel spannmål, som en del av en balanserad kost, utan att de blir feta.

Och det är inte stor skillnad mellan hästars och kaniners matsmältning, de äter samma typ av föda.

Jaha... För jag hade en kaninhona som hade en hakpåse, men hon var verkligen inte fet ;)
Har fått lära mig att de får en sån när de ska ha ungar - tar hår från den... Jag har alltid tyckt att det låtit konstigt... Men vad intressant att få lära sig hur det egentligen ligger till :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 23 jul-10 kl 21:06 »
Jaha... För jag hade en kaninhona som hade en hakpåse, men hon var verkligen inte fet ;)
Har fått lära mig att de får en sån när de ska ha ungar - tar hår från den... Jag har alltid tyckt att det låtit konstigt... Men vad intressant att få lära sig hur det egentligen ligger till :)

Hakpåse är till viss del genetiskt betingat oxå. En hona måste inte vara fet för att hon har hakpåse. Jag har en rexhona som har rätt rejäl hakpåse, men hon är inte ett dugg fet.

Och har en kanin en gång fått en hakpåse så blir den med största sannolikhet kvar resten av livet, även om den kanske är tom på fett. Själva påsen är så gott som omöjlig att "banta" bort.

Och hakpåsen har inget med födsel eller nåt sånt att göra. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 24 jul-10 kl 17:16 »
Vaddå låter dumma?

Om man har kaniner för utställning (vilket jag tycker är dumt, vad är funktionen i det, bara dyrt i onödan, men jag klankar inte på folk för det, man får ha olika intressen) eller till sällskap, så kan man lägga så mycket pengar man vill.

Om man har kaniner till självhushållning, så måste man försöka göra uppfödningen ekonomisk. Har man många blir det billigare att köpa foder, om man kan köpa en hel pall. Har man färre, men andra arter, är ett alternativ att ge dem sådant foder, om det någorlunda stämmer med deras näringsbehov, och de är till för slakt. Till avelskaninerna skulle jag vara mer noga.

Nu har jag så många att jag kommer att tycka att det funkar att köpa foder på hela pallar, hade jag inte haft det, eller om jag minskar på antalet i framtiden, då skulle jag utan dåligt samvete kunna tänka mig att ge kaninungarna hästfoder från det att de skiljs från mamman tills de slaktas. Om jag bara ska äta dem själv spelar det ingen roll om de sätter en aning för mycket fett.

Självklart äter de i huvudsak grovfoder, jag slår färskt dagligen. Och som sagt, nu har jag så många att det kommer att bli kaninpellets.

Men på detta forumet tycker jag inte att man ska klanka ner på människor som försöker göra sin småskaliga uppfödning lite mer ekonomisk, när det inte innebär någon risk för djuren. Och att ge annat vegetabiliskt foder, anser jag inte innebär någon fara för kaninerna.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 24 jul-10 kl 19:14 »
Ursäkta men hör ni hur dumma ni låter, sorry min ton.. Men använd för sjutton foder som är anpassat för era djur,

Men var inte det där ett ganska onödigt uttalande...?? Vem är det som låter dum? Jag tycker att det har varit en väldigt bra foder-diskussion här!
Det är inte alla som har möjlighet att få tag på precis den kanin-pellets som man vill ha till sina kaniner, och har man då lite koll på vad man vill ha för värden i fodret så är det inte helt omöjligt att komponera ihop en egen "meny" genom att blanda fodersorter för andra djurslag som man hittar på bland annat Granngården.

Det där med "anpassat foder" känner jag igen från torrfoder-tillverkarna på hundfoder. "Gör för guds skull inte mat själv till din hund! Ge istället vårt anpassade foder! Minsta snedsteg från torrfodret så riskeras näringsbrister och massa andra problem."   ::)
Herrejösses, pellets och torrfoder har inte funnits särskilt länge, och både kaniner och hundar mådde förmodligen jättebra även innan den eran...  ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 24 jul-10 kl 20:45 »
Kanske man skall prova renfoder till hunden då  :P

Men jösses... vem är det som låter dum nu då...?  ::)

Kaniner äter i stort sett samma mat som hästar och andra betesdjur. Varför skulle det inte gå bra att ge kaniner hästfoder? Ger du speciellt kanin-hö oxå eller? För vanligt häst-hö kan väl aldrig vara bra att ge...  ::)

/Sara

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #37 skrivet: 24 jul-10 kl 22:05 »
Kanske man skall prova renfoder till hunden då  :P

Suck!!

Charlotte

• -
« Svar #38 skrivet: 24 jul-10 kl 22:22 »
 En sak att tänka på är väl att ett alldeles väldigt framprovat kaninpellets av vilken sort som helst slår helt olika beroende på vilket grovfoder man har...
 Ska det vara någon mening alls egentligen så ska man ju utgå från ett analyserat grovfoder och sedan välja vilket kraftfoder man ska ha....
 Det är ju inte alls säkert att man behöver värstingpellets om man har ett riktigt bra grovfoder? Man kanske inte behöver pellets alls? Och tvärt om om grovfodret är dåligt.
                                                          Mvh
                                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 24 jul-10 kl 22:50 »
Det Charlotte skriver är ju mitt i prick. Ska man ha full kontroll måste grovfodret tas med i kalkylen. Jag får ofta en känsla av att kraftfodret anses vara egentliga maten medan grovfodret betraktas ungefär som den strimlade vitkålen till pizzan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser