Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket foder använder ni?  (läst 13197 gånger)

boerperd

SV: Vilket foder använder ni?
« Svar #80 skrivet: 03 sep-10 kl 10:11 »
Här är Edels vitaminlista:
Vitamin A 12 000 IE
Vitamin D3 1200 IE
Vitamin E 60 mg
Vitamin C 200 mg
Selen (natriumselenit) 0,4 mg
Koppar (kopparsulfat) 10 mg
L-Lysin, tekniskt rent 78 %

Jag har ju bara en kanin... Så en säck räcker ju tills han kolar av, typ.... Så det bästa vore om jag kan ge honom samma som hästen, så att det inte hinner bli dåligt...
Hmm, får stänga in honom i buren ett par dagar och mäta hur mycket hö han äter...
Ska man minimera kraftfodergvan unfer tiden?
Man kanske skulle ta och leta reda på ett hö med bättre värden!!??
Jösses, det skulle ju vara enkelt med kanin... Hmm, inte lätt att vara nogrann!
Tack för all hjälp!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #81 skrivet: 04 sep-10 kl 19:46 »
Det är enkelt, om man vill göra det enkelt =). Då tar du bara vilket hö som helst och vilket pellets som helst och ser vad som händer.

Vill man räkna höanalyser och andra värden för att man tycker att det är kul så gör man det. Jag är en av dom som tycker att det är kul =).

Inte behöver du väl stänga in han för att se hur mycket hö han äter? Eller sitter han i gräsbur nu?
//Lina

boerperd

« Svar #82 skrivet: 05 sep-10 kl 10:02 »
Jag gillar också att räkna foderstater, väntar varje år med spänning på höanalysen till hästarna ;D
Han är lös på logen med 8 ton hö.... Så jag har ingen aning om hur mycket han äter ::)
Hur mycket äter en kanin på ca 5 kg? Skulle vara skönt om jag slapp stänga in honom, han blir så grinig!
Det jag är orolig för är om han inte växer tillräckligt för att kunna ställas ut... Dom ska ju väga minst 6kg, samtidigt vill jag inte ha en fet kanin! Så jag vill att han ska få i sig tillräckligt med protein!

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser