Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla eget linnetyg :)  (läst 6280 gånger)

Vild blomma

• Småland
Odla eget linnetyg :)
« skrivet: 11 jan-10 kl 20:39 »
Jag har en fundering...

... jag är nyfiken på att odla lin för att sedan förädla det till eget linne. Jag vet att det är många, många steg från frö till färdigt tyg. Ändå tycker jag att det vore faschinerande att framställa ett eget tyg med jordens hjälp - ett tyg som jag skulle kunna använda till t.ex. kökshanddukar.

Det verkar svårt, dels att beräkna hur mycket lin man ska så för att få fram en viss mängd linne, dels processen innan tyget är färdig... och tänk alla redskap som behövs. Svårt, men inte omöjligt! Frågan är väl om det är värt arbetet.

Jag vet inte särskilt mycket om att framställa linne, har någon varit med om det? Eller vill någon berätta - i stora drag - hur det går till? Är själva linet svårodlat?

Det här är bara en tanke som jag leker med :)

Ha det bra!
Vild Blomma

Hellre helkvävd i graven än halvkvävd i staden

tench

• -
    • Solrot
SV: Odla eget linnetyg :)
« Svar #1 skrivet: 12 jan-10 kl 10:09 »
Spånadslin är väldigt lätt att odla. Troligen kan man experimentera sig fram för maximal skörd. Men de är lättgrodda och fixar torka hyfsat bra. Jag har odlat det för att täcka upp tomma ytor, för att ta frö och för att det är fint att ta in lin som gått i frö och torka.
Jag tror definitivt inte att det är värt arbetet. Skulle inte förvåna mig om det skulle sluta med att totalkostnaden blir mindre ifall du köper linnetyg.
Däremot lär det vara en tillfredsställelse att göra allting själv enligt gamla hantverkarmetoder! Så på så vis är det nog värt det.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 12 jan-10 kl 10:13 »
Ibland finns det redskap och kunskap i hembygdsföreningarna, jag känner till en hembygdsförening där de ibland gör alla stegen i lintillverkningen för att visa hur det går till. Så en idé är att höra med en hembygdsförening om du kan få delta i en sådan verksamhet och låna deras redskap.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #3 skrivet: 12 jan-10 kl 19:15 »
Lin skall inte gödslas för mycket, då blir det grovt och glanslöst.
Att olda lin, bereda och spinna är inte omöjligt men rätt tidsödande.
Om jag skulle odla lin skulle jag inte ta för mycket på en gång, det kan vara bra att ta "lagom mycket" varje år och prova sig fram.

Lin sås på våren på någon av dagarna med långa kvinnonamn -  man får längre lin då  :)
När linet sås skall man gå med höga kliv hela dagen - man får långt lin då  ;)
Den första man möter efter sådden skall vara en gubbe med långt skägg - man får längre lin då  :D

Som du förstår är det viktigt att få långt lin, stråna skall vara smala. Ett sätt att fixa detta är att så mycket tätt. Man skall så så tätt att hästen halkar på åkern. - då får man fint lin sägs det. (I verkligehetn är det rätt onödigt med så mycket frö).

Linåkern skall handrensas.

När de flesta blommorna blommat ut och bildat frökapslar och ca. 1/3 av strået börjat bli gult skall linet ryckas. Man tar en handfull linplantor och rycker upp dem ur marken, jorden slår man av mot foten. Ett antal handmått läggs ihop till en kärve. Kärven jämnas noga i nederkanten genom att stöta den i marken. Bind om kärven.

Kärvarna torkas, t.ex. genom att hänga dem över pinnarna på en trästege, linstege. Därefter skall fröet repas. Det görs genom att kärvens översta del dras genom en grov träkam. Se till att stråna fortfarande ligger jämt och fint i kärven.

Nu skall linet rötas. På land eller i vatten. Landrötning går till så att man brer ut linet på lämpligt ställe på marken där det är lagom fuktigt. Det kan vändas efter en tid. Rötning i vatten går till så att man lägger linet i vatten, t.e.x. en stor balja, efter två dagar startar rötningen. Vattnet måste var minst 10 grader varmt. Man tar prov på linet för att se när det är färdigrötat. Några strån tas upp och torkas och bryts och gnuggas lite för att se om fibern släpper från veden. Det gäller att hitta en lämplig nivå där fibern släpper bra utan att den blivit nämnvärt skör. Rötar man för lite kan man röta en gång till. Landrötat lin blir grått, vattenrötat lin blir lingult-grönt. Tyvärr försvinner dessa färger efter några tvättar.

Efter rötningen torkas linet snabbt.

Sedan bråkas linet. D.v.s. veddelen i stjälkarna bryts sönder. Det kan göras med än bråka, träklubba eller brötmaskin. Linhalmen skall vara riktigt torr och gärna varm för att arbetet skall gå lätt. Linhalmen kan värmas i en linbastu.

Nu skall linet skäktas, d.v.s. alla skräp av den vedartade delen skall bort. Dessa kallas skävor. Skäktningen görs med skäktkniv och skäktstol eller med en draga. Man hänger linet över skäktstolen och slår med kniven så att skräpet ramlar ur. Detta görs i fler omgångar. Först lossnar bara skräp men efter ett tag lossnar även en del lin, skäktefall, av detta spinner man det sämsta garnet. Garn som innehåller en hel del skävor. Efter mer skäktning får man även skäktblånor som spinns till lite bättre garn då  det innehåller mindre skävor.

Efter skäktningen skall linet häcklas. Häcklan är en liten spikmatta, de finns i olika grovlekar, man börjar med den grövsta. Linet läggs över häcklan och får falla ned mellan spikarna, sen drar man igenom. Allt trassligt fastnar i spikarna. Det trassliga tas om hand och kallas häckelblånor. De sämsta blånorna är de från den grövsta häcklan. Man måste hålla i linet hårt när man häcklar så att inte handmåttet glider isär. Sen fortsätter man att häckla på allt finare häcklor med tunnare och tätare spikar. Man får hela tiden allt mindre lin kvar, men det är lin som finare och finare. Allt som ramlar av kallas blånor och används till blångarn, det som idag kallas towgarn. Av linet som blir kvar kan man spinna riktigt fin, slät lintråd. Av en stor kärve linhalm blir det en liten tott med lin.

Genom hela proceduren håller man noga reda på kärven så att nederkanten är jämn och att alla rotändar är åt samma håll.

Man kan fuska och bra häckla på grovhäcklan, då får man ett garn som kallas samtaget, lite knutigare än riktigt lingarn men man får mer av samma kvalitet.

Sen skall garnet spinnas. Blånorna spinns ungefär som ull. Det fina linet spinns från ett rockhuvud och hålls noga  ordnat så att det inte trasslar sig. Både lin och blånor spinns blött. Det görs genom att man hela tiden blöter fingrarna med saliv. Lin skall spinnas så att fibrerna ligger så parallellt som möjligt i tråden.

Det var rätt länge sedan jag odlade och beredde lin.

Louise

www.spangmurs.se
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Vild blomma

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-10 kl 20:57 »
 :D

Tusen tack för era fina svar!

Jag ska spinna vidare på tanken...  ;)

Hellre helkvävd i graven än halvkvävd i staden

SusseB

• Mor till F & E & M, gift m Ch, lärare, fotograf
    • Småland
    • Bernlinds foto
« Svar #5 skrivet: 14 jan-10 kl 13:30 »
Detta låter jätteroligt och något som även jag drömt om ett tag. Berätta gärna om du försöker och om det lyckas!
/Susanne

koko

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jan-10 kl 21:55 »
Det finns en del föreningar som sysslar med lin. Jag har stött på min lokala, Skånelin. Men det finns i andra landskap oxå, man kan googla.
Kanske har de material om att odla och behandla lin.
http://www.skanelin.se/

Nordvikare

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-10 kl 02:14 »
Det finns en bra bok för den som vill prova att framställa lin i liten skala: Linboken: Hemodling och hemberedning av Kåre Fröier och Henryk Zienkiewic (LT:s förlag, 1979-1992).

Boken är väl nästan något av ett standardverk och kan därför hittas på de flesta bibliotek!

Här finns också många goda råd och tips: http://www.linlandet.com/post/viewnews.cgi?id=EkEpFkFAZusQbiXrta

Lycka till! :P
"Om man inte har tid att klappa sina djur, då har man för många."
- Erik Sjödin

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 15 jan-10 kl 08:27 »
Lin sås på våren på någon av dagarna med långa kvinnonamn -  man får längre lin då  :)
När linet sås skall man gå med höga kliv hela dagen - man får långt lin då  ;)
Den första man möter efter sådden skall vara en gubbe med långt skägg - man får längre lin då  :D
Kvinnor ska så utan underkläder för att visa linet att de behöver nya är ännu ett gammalt tips...  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare
Vannadal

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser