Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köksmaskin till bröd??  (läst 18903 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: köksmaskin till bröd??
« Svar #40 skrivet: 12 jan-10 kl 21:51 »
Okej, då är det bara att handla en krok, det måste finnas :)
Ja man tycker ju det  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

yggdrasil

• Småland
« Svar #41 skrivet: 12 jan-10 kl 21:56 »
Okej då ska jag bege mig in till butiken imorgon och titta på den, och ta med serienumret på maskinen för säkerhets skull.
Mmm hembakt bröd är bäst, men försök få min envise sambo att förstå det. Han äter helst köpebröd  ::) Men nu är det verboten att handla bröd i affären i detta hemmet sen en månad tillbaka. Och det märks redan i plånboken  :)

ah skäll ordentligt på honom, vi har inte köpt bröd på flera månader, jag har blivit bagare istället :D
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #42 skrivet: 12 jan-10 kl 21:58 »
ah skäll ordentligt på honom, vi har inte köpt bröd på flera månader, jag har blivit bagare istället :D
Har jag gjort, men ibland går han hellre hungrig 8 timmar på jobbet än äter mitt bröd,och det är defenetivt inte äckligt, sonen älskar mitt bröd men så är han också van vid hembakat sen liten  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #43 skrivet: 13 jan-10 kl 17:45 »
Okej då ska jag bege mig in till butiken imorgon och titta på den, och ta med serienumret på maskinen för säkerhets skull.
Mmm hembakt bröd är bäst, men försök få min envise sambo att förstå det. Han äter helst köpebröd  ::) Men nu är det verboten att handla bröd i affären i detta hemmet sen en månad tillbaka. Och det märks redan i plånboken  :)
Vilken otacksam rackare!!!
Visa honom innehållsförteckningen på köpebröd så kanske det blir annat ljud i skällan. ;)
Och en beräkning på inbesparade pengar under ett år. Det kanske biter! Lycka till!
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #44 skrivet: 13 jan-10 kl 17:46 »
Vilken otacksam rackare!!!
Visa honom innehållsförteckningen på köpebröd så kanske det blir annat ljud i skällan. ;)
Och en beräkning på inbesparade pengar under ett år. Det kanske biter! Lycka till!
Har gjort båda delarna,det biter inte ändå  >:(
Jaja, jag skiter uppriktigt sagt i vilket, upptäcker jag att han köper bröd så kan han ombesörja all sin mat själv, har jag sagt åt honom.

Det brukar bli som jag vill, fniss

------------
Inviger assistenten, fick tag i en ny degkrok idag,yay, ska bli spännande att se om det blir skillnad på bröden nu  :D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #45 skrivet: 13 jan-10 kl 18:34 »
Få hit den där Sambon så ska han få veta hut! >:D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #46 skrivet: 14 jan-10 kl 01:07 »
Har gjort båda delarna,det biter inte ändå  >:(
Jaja, jag skiter uppriktigt sagt i vilket, upptäcker jag att han köper bröd så kan han ombesörja all sin mat själv, har jag sagt åt honom.
Dags för lite kvinnlig list?
Kolla exakt vad det är som lockar i köpebrödet. Kan det vara socker? Isf är det ju lätt fixat ;D
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #47 skrivet: 14 jan-10 kl 10:22 »
Dags för lite kvinnlig list?
Kolla exakt vad det är som lockar i köpebrödet. Kan det vara socker? Isf är det ju lätt fixat ;D
Har kollat det, provat med både socker och sirap, kryddor, rent smör, ja Alles! Men nähä..köpebröd smakar ändå "annorlunda"..läs bättre  ::)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #48 skrivet: 14 jan-10 kl 10:24 »
Få hit den där Sambon så ska han få veta hut! >:D
;D
Tror inte han lyssnar..han har inte lyssnat på nån annan kvinna än mig varken före eller efter så man får väl vara nöjd så långt  ;D
Men han äter snällt än så länge, medans sonen gluffsar i sig och skriker i protest om jag råkar nämna köpebröd. Även han idiotförklarar sambon  ;D

prutten

« Svar #49 skrivet: 14 jan-10 kl 10:54 »
Så!
Måste säga att detta var en djungel för mig, MEN har nu äntligen slått till på en begagnad men nästintill oanvänt electroluxassistenten. Den kostade 2000 kr,bunke på 7 liter och har 700 watt. Nu ska den bara skickas... Återkommer när första brödet är bakat.

Köpebröd suger. Köpte ett surdegsbröd här om dagen med jäst i innehållsförteckningen???

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #50 skrivet: 14 jan-10 kl 18:37 »
Gratulerar med förträffligt köp!

Min electroluxassistent har jag ärvt av min morfar som ända till slutet bakade sitt bröd själv. Enligt köpekvittot är den inköpt 1967...

Funkar felfritt och använde den senast idag.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #51 skrivet: 14 jan-10 kl 19:59 »
Men, alltså, kolla tillbehörslistan hos bosch, man kan göa snudd på allt med en sån maskin!
Grönsaksskäraren MUZ8DS1 är en personlig favorit, den skickar ju ut det rivna i en separat bunke.
Jag är ganska less på matberedare där man får tömma byttan typ 4-6 ggr om man vill riva ett kålhuvud.

Som kuriosa kan nämnas att elektrolux har patent på produktnamnet assistent, så boschvarianten får inte kallas så...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

jenses

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 14 jan-10 kl 22:31 »
Min electroluxassistent har jag ärvt av min morfar som ända till slutet bakade sitt bröd själv. Enligt köpekvittot är den inköpt 1967...

Funkar felfritt och använde den senast idag.
Det toppar jag med min köksmaschin Bosch "Neuzeit" - den är från 1952.   :P

Och ja, den funkar såklart felfritt och används bl a varje vecka till brödbak.

Brandklipparen

« Svar #53 skrivet: 24 jan-10 kl 10:08 »
Följetången angående degkroken fortsätter...
Jag har också köpt en degkrok till en gammal electrolux modell. Jag vet hur degkroken ska sättas fast, att man måste skruva ner/upp en skruv i fästet på maskinen för att justera höjden. Problemet är det att man får pressa under degroken för att få den under armen och kunna trycka ner sprinten. Skruvar jag ner skruven i fästet så långt att jag inte behöver pressa ner, då skrapar degkroken i botten.

Någon som kan hjälpa?
Robin
Örebro

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #54 skrivet: 24 jan-10 kl 17:19 »
Och jag har en Bosch, en rätt ny, vi fick den i julklapp för några år sedan. Mamma har en 'likadan' fast den är från sjuttiotalet och svärmor har något i den stilen också. Det var den enda sortens assistent jag visste om fanns... (och så får den visst inte ens kallas assistent)

Jag tycker den är rätt bra, lätt att förstå sig på om man inte är så hemma på bingo...

Det finns en massa extragrejer till den men risken att jag ska stoppa korv någon gång är mer än minimal...

Nackdelar som jag ser so far med den är att den a) är svår att göra en liten deg med, typ om man ska göra en fördeg, den åker mest bara runt och blir inte alltid helt blandad. Och b) när man kör den på högsta hastigheten så vill den gärna hoppa iväg så man får hålla i den...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #55 skrivet: 25 jan-10 kl 07:49 »
Följetången angående degkroken fortsätter...
Jag har också köpt en degkrok till en gammal electrolux modell. Jag vet hur degkroken ska sättas fast, att man måste skruva ner/upp en skruv i fästet på maskinen för att justera höjden. Problemet är det att man får pressa under degroken för att få den under armen och kunna trycka ner sprinten. Skruvar jag ner skruven i fästet så långt att jag inte behöver pressa ner, då skrapar degkroken i botten.

Någon som kan hjälpa?
Hm nu är jag ingen expert men även jag får pressa ner kroken litegrann för att få den under armen, jag undrar om inte är för att skapa stabilitet i kroken. Jag kan inte se nån justeringsskruv på min så jag har antagit att det ska vara så.

Seglaren

« Svar #56 skrivet: 25 jan-10 kl 22:52 »
Kompletterar med en lite intressant artikel om Assistenten: http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article10841.ece

Köpte själv en beg. på Tradera för ett par veckor sedan. Nu är det roligt att baka!
Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #57 skrivet: 26 jan-10 kl 07:57 »
Kompletterar med en lite intressant artikel om Assistenten: http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article10841.ece

Köpte själv en beg. på Tradera för ett par veckor sedan. Nu är det roligt att baka!

Ha! Det var riktigt intressant, alltså är min från 1969  ;D

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #58 skrivet: 26 jan-10 kl 08:23 »
Jag köpte nyligen en Electrolux Assistent på auktion för 300:-. Fungerar fint, än så länge, och i princip alla tillbehör fanns med inklusive köttkvarn och passerkvarn. Gissar att den är från 60-70-tal. Notera att modellen inte ändrats mer än att alla tillbehör och reservdelar fungerar. Nu är jag lite sugen på att köpa till mjölkvarnen och kanske till och med flingkvarnen. Men det är 1000:- för en sån.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #59 skrivet: 26 jan-10 kl 08:29 »
Men 1000 kr är inget för en kvarn, kolla på se speciella sädeskvarnarna, de kostar flera tusen för den minsta modellen. Jag skulle också vilja köpa sädeskvarn och liknande till min assistent, jag hoppas på att hitta begagnat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare
Hantverkaren, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser