Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  duva på ägg  (läst 4311 gånger)

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
duva på ägg
« skrivet: 10 jan-10 kl 11:29 »
Har mina duvor med hönsen i vinter, hittade inte honan igår. Idag när jag lyfte på en back jag har liggandes upp och ner på i boxen, haft vatten automat på den, så låg en duva där under på två ägg.

Vad ska jag göra? Går det att flytta henne? Hon kan ju inte ha ungar i en flock med dvärgkochin mitt i vintern....

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: duva på ägg
« Svar #1 skrivet: 12 jan-10 kl 17:06 »
kan du inte bygga en liten bur att ställa runt henne där hon ligger, typ kompostgaller med bärnät över?
Fjäderfän och kaniner

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 12 jan-10 kl 17:28 »
Sätt en kompostbur runt utan tak så duvparet har tillgång till boet bägge. Det är oftast hanen som ruvar på dagen och honan på natten.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 jan-10 kl 17:41 »
tänkte inte på att hannen ruvar me, har mest höns i skallen nu= hönshjärna..
Fjäderfän och kaniner

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-10 kl 16:34 »
 Jag skulle ta bort äggen och låta dom lägga om när du har flyttat tillbaks dom i duvslaget, om jag förstått rätt så ska du flytta tillbaks dom senare?

Ska du flytta hela boet så får du ta med backen också och flytta liten bite åt gången "kanske 20cm"
Tycker nog också att du inte ska ha höns och duvor ihop, det kommer att skapa problem för dej under avelssäsongen.

Lycka till!
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Hönz

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 14:11 »
Jag har själv en stackars duva, hade fler men de bara försvann. Denna flög ner i grannens skorsten och skadade vingen vilket antagligen bidrog till att den stannade kvar.
Bestämde mig för att satsa på dvärghöns istället. Denna stackars duva har försökt para sig med hönsen i ett par veckor. Varje gång hönsen lägger sig för att värpa så lägger han sig på dem osv.

Nu har hönsen lagt sig för att ruva på sina ägg och duvan hjälper till. Han kommer med halm och boar och fixar och donar och försöker hjälpa till att ruva. Jag har inte hjärta att ta bort duvan, men jag letar efter någon som har en duvfröken han kan flytta till  ::)

Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 15:41 »
Jag har själv en stackars duva, hade fler men de bara försvann. Denna flög ner i grannens skorsten och skadade vingen vilket antagligen bidrog till att den stannade kvar.
Bestämde mig för att satsa på dvärghöns istället. Denna stackars duva har försökt para sig med hönsen i ett par veckor. Varje gång hönsen lägger sig för att värpa så lägger han sig på dem osv.

Nu har hönsen lagt sig för att ruva på sina ägg och duvan hjälper till. Han kommer med halm och boar och fixar och donar och försöker hjälpa till att ruva. Jag har inte hjärta att ta bort duvan, men jag letar efter någon som har en duvfröken han kan flytta till  ::)

men stackare. köp en kompis till honom/henne eller ge bort den till nån. var bor du nånstans?
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Hönz

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 apr-10 kl 15:58 »
Nja, ska inte ha fler duvor. Jag bor 1 mil norr om Trelleborg
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #8 skrivet: 24 apr-10 kl 10:31 »
Nja, ska inte ha fler duvor. Jag bor 1 mil norr om Trelleborg

vad synd att jag inte kan ta duvan, bor i Malmö (i vanliga fall), inte alls långt ifrån dig med andra ord.
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Hönz

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 apr-10 kl 13:34 »
Ja det var synd. För en timme sen skulle jag kolla till hönsen och då låg helt plötsligt duvan stolt på äggen. Vilket ledde till att jag stängde in honom i en annan bur. Får försöka lösa det på något sätt, eller så får han helt enkelt sitta där tills kycklingarna har kläckts... :-\

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #10 skrivet: 26 apr-10 kl 07:19 »
stackare.  :-/
vad är d för sorts duva, har du foto? fasiken att inte jag kan ta den!  >:(   hade säkert kunnat köpa den ett jättefint partner.

/Csilla

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 4 användare (2 dolda)
KajsaAnka, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser