Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parkörningskurs hos Ardennervän i helgen  (läst 4645 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Parkörningskurs hos Ardennervän i helgen
« Svar #20 skrivet: 11 jan-10 kl 22:14 »
Maken, som både kör häst och jobbar som konstruktör och problemlösare har ideer Ardennervän. Han har sett filmen där det syns tydligt när problemet uppkommer och du får väga ner kärran.
Du kan ju slå en signal nån kväll om du vill höra, det lät för invecklat för att jag skulle kunna återge det här   ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

A bug

« Svar #21 skrivet: 11 jan-10 kl 23:20 »
Människan är av naturen lat! Jag själv är inget undantag. Därför vill jag sitta ner och kunde jag löst problemet med att jag även vill ha händerna i byxfickorna så hade jag gjort det.I de försök jag gjort har alltid tömmarna trasslat in sig mellan mellan tårna och det är hemskt obehagligt och dessutom inget alternativ när det är 18 minusgrader.
Nä naturligtvis är det ett kombinationsförställ som ska fungera lika bra som lunningsbåge för grovtimmer som dragredskap för vanliga släp med 50 kula och traktordrag. Såsom gödselspridare hästtransporten osv men även vid harvning och dylikt därav den sittande ställningen. Med en axel blir gången väldigt skumpig i skogen och svårt att hålla sig kvar vilket var ett problem som jag löste med en lång boggi.

Eftersom du Pålle hade erfarenhet av såna här skapelser sen tidigare kanske du har en idè om hur problemet med att stången reser sig vid hård belastning kan lösas utan att få ett ökat tryck vid lägre belastning. Som bekant sker ju bara detta när längden på lasset överskrider den beräknade dragpunkten mot marken.

MVH Ardennervän
Såg ut som att stocken hängde i samma linje som hjulaxeln, lyftpunkten på lasten måste vara längre fram i förhållande till hjulaxelns centrum för att få tyngden/motståndet att gå ner mot marken istället för att lyfta stången som nu blir fallet med infästningen på lyftanordningen.
Belastningen kommer då att bli lite större på dragstången vid stillastående men plus minus noll vid rörelse beroende på stockens tyngd/bromsverkan.

Gissar på att runt 30 cm framåt skulle göra stor skillnad, beroende på hur hög bågen är.

A bug

« Svar #22 skrivet: 11 jan-10 kl 23:29 »
Såg nu att det är en handvinsch på den, då skulle du kanske kunna sätta ett skjutbart block som viren går igenom och flytta blocket  fram och tillbaka alltefter stockens tyngd.

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 jan-10 kl 23:32 »
Såg nu att det är en handvinsch på den, då skulle du kanske kunna sätta ett skjutbart block som viren går igenom och flytta blocket  fram och tillbaka alltefter stockens tyngd.
  förlåten dum fåråga men var se du stock och vin? mvh

A bug

« Svar #24 skrivet: 11 jan-10 kl 23:40 »
Ingen stock men jag antar att det är vad den är till för, vinschen syns på den här bilden.

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 jan-10 kl 00:21 »
Ingen stock men jag antar att det är vad den är till för, vinschen syns på den här bilden.

ok den hade ja missa helt  men stocken då?  men tack förbillden
« Senast ändrad: 12 jan-10 kl 00:23 av pålle »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 12 jan-10 kl 10:54 »
Här har ni lite mer att titta på om det hjälper.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 jan-10 kl 11:19 »
vet nu inte om ja är ute och far men nog skulle upp häng ningen för stocken vara sentrerad i boggin eller har ja rört till det förmejför övrig så tycker ja det ser jäkligt bra ut ja skulle prova att sätta ut ett par vingar på var sida om boggi låde sentrumet och bygga upp därifrån så att det inte på värkar stånengen mvh

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #28 skrivet: 12 jan-10 kl 23:35 »
ja skulle prova att sätta ut ett par vingar på var sida om boggi låde sentrumet och bygga upp därifrån så att det inte på värkar stånengen mvh
Det tror jag inte skulle fungera. Vid större stockar får man ju räkna med friktionen i marken i stockens bakände vilket förmodligen skulle resultera i att boggin tiltar bakåt. Nämnas skall kanske också att stocken vi provade med när problemet uppstod var 50 cm i diameter och 5,5 m lång vilket motsvarar en teoretisk vikt på ca 1 ton.

pålle

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 jan-10 kl 23:42 »
Det tror jag inte skulle fungera. Vid större stockar får man ju räkna med friktionen i marken i stockens bakände vilket förmodligen skulle resultera i att boggin tiltar bakåt. Nämnas skall kanske också att stocken vi provade med när problemet uppstod var 50 cm i diameter och 5,5 m lång vilket motsvarar en teoretisk vikt på ca 1 ton.
men hur får du det till att tillta om det är isin egen axel  det bakre julet håller ju imot ?

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 jan-10 kl 23:45 »
detta kräver jupa vek oc expriment lusta trorja :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 13 jan-10 kl 00:48 »
Nu är jag inte helt säker på vad det är du avser pålle men var tanken att tyngden skulle centreras mitt i boggien? Att få den centrerad i en perfekt mitt så att det inte väger över bakåt blir ju knepigt eftersom att friktion/hastighet kommer att dra stocken bakåt olika mkt.. Boggien är ju rörlig så de bakre hjulen stoppar ju inte upp något tryck.

Bättre är väl då (vilket jag också förstod var tanken i denna lösning) att ha olika infästningar i höjdled för vågen, d.v.s. så att man kan höja eller sänka den beroende på vikt/belastning på/av det man drar..

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #32 skrivet: 13 jan-10 kl 09:53 »
men hur får du det till att tillta om det är isin egen axel  det bakre julet håller ju imot ?
Eftersom den fungerar som en lunningsbåge hamnar dragkraften högt upp vid stor belastning och om kraften blir högre bakåt än neråt kommer den med en infästning i boggin vridas bakåt och på så sätt tilta.
Själv har jag nog kommit till samma slutsats som Gångtrött om att lösningen måste vara en justerbar infästning av vågen. Eventuellt med hjälp av vinchen som någon klok föreslog, får se om det kan lösas utan att funktionen på vinchen försämras.

Nu ska den vidunderliga mackapären som min son kallar den in i verkstan för vidarutveckling. Tackar allra ödmjukast för alla kloka funderingar och återkommer efter nästa testkörning.

Ardennervän

pålle

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 13 jan-10 kl 10:33 »
Eftersom den fungerar som en lunningsbåge hamnar dragkraften högt upp vid stor belastning och om kraften blir högre bakåt än neråt kommer den med en infästning i boggin vridas bakåt och på så sätt tilta.
Själv har jag nog kommit till samma slutsats som Gångtrött om att lösningen måste vara en justerbar infästning av vågen. Eventuellt med hjälp av vinchen som någon klok föreslog, får se om det kan lösas utan att funktionen på vinchen försämras.

Nu ska den vidunderliga mackapären som min son kallar den in i verkstan för vidarutveckling. Tackar allra ödmjukast för alla kloka funderingar och återkommer efter nästa testkörning.

Ardennervän  Om du flyttar fram som du sak skommer du ju öka belastningen på hästarna istället villket ja i mitt tycke inte heller är särskilt bra  mvh

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 jan-10 kl 10:40 »
Men som sakt det fins ju bara ett sätt att fåreda pådet :)

esten

• -
« Svar #35 skrivet: 13 jan-10 kl 13:54 »

Ardennervän

Det där kan du väl undvika genom att LÅSA boggien vid extrem belastning så den inte kan tilta .
När du kör så tungt kan du inte ta dig fram hursom i skogen och på grund av tyngden kommer den att gå stadigt ändå .

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 13 jan-10 kl 14:16 »
Det där kan du väl undvika genom att LÅSA boggien vid extrem belastning så den inte kan tilta .
När du kör så tungt kan du inte ta dig fram hursom i skogen och på grund av tyngden kommer den att gå stadigt ändå .      Ja den i den scköper ja ju hellre än att fresta på hästarna i första hand  mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser