hej ardenner ja undra lite var för du just har valt sittand i stället för stående kusk eller var tangken att det skulle vara en kobmína schon nyfiken på dina tangkar om detta lika så var för du just valt boggi ? mvh
Människan är av naturen lat! Jag själv är inget undantag. Därför vill jag sitta ner och kunde jag löst problemet med att jag även vill ha händerna i byxfickorna så hade jag gjort det.I de försök jag gjort har alltid tömmarna trasslat in sig mellan mellan tårna och det är hemskt obehagligt och dessutom inget alternativ när det är 18 minusgrader.
Nä naturligtvis är det ett kombinationsförställ som ska fungera lika bra som lunningsbåge för grovtimmer som dragredskap för vanliga släp med 50 kula och traktordrag. Såsom gödselspridare hästtransporten osv men även vid harvning och dylikt därav den sittande ställningen. Med en axel blir gången väldigt skumpig i skogen och svårt att hålla sig kvar vilket var ett problem som jag löste med en lång boggi.
Eftersom du Pålle hade erfarenhet av såna här skapelser sen tidigare kanske du har en idè om hur problemet med att stången reser sig vid hård belastning kan lösas utan att få ett ökat tryck vid lägre belastning. Som bekant sker ju bara detta när längden på lasset överskrider den beräknade dragpunkten mot marken.
MVH Ardennervän