Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parkörningskurs hos Ardennervän i helgen  (läst 4658 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Parkörningskurs hos Ardennervän i helgen
« skrivet: 10 jan-10 kl 10:18 »
-
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
SV: Parkörningskurs hos Ardennervän i helgen
« Svar #1 skrivet: 10 jan-10 kl 10:19 »
-
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-10 kl 10:19 »
-

tomtefrej

« Svar #3 skrivet: 10 jan-10 kl 16:15 »
har du  någon närbild på vagnen? det verkar som om den som har gjort den har tänkt till.  hänger överdelen i hop med stången? 

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-10 kl 16:47 »
Han som har gjort vagnen har nära till att tänka till  :)

Alla frågor om vagnen tycker kan Ardennervän själv svara på!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-10 kl 21:00 »
Vilka underbara bilder *avis*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jan-10 kl 12:39 »
Ovanligt stilig herre som kör tycker jag..

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-10 kl 12:45 »
Det måste vara en sån..vahetterdetnurå..en sån där..HÄSTKARL? :D

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jan-10 kl 13:08 »
Han som har gjort vagnen har nära till att tänka till  :)

Alla frågor om vagnen tycker kan Ardennervän själv svara på!
    ja vist men var är han då ? :) sen är det inget nytt under solen mvh

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jan-10 kl 13:12 »
    ja vist men var är han då ? :) sen är det inget nytt under solen mvh
Han finns här på forumet under det namnet.. Och jag kan intyga att det var en riktigt smidig pryl, när den är klar blir det nog ett ypperligt redskap att lunna hem riktigt grov timmer.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jan-10 kl 13:17 »
Han finns här på forumet under det namnet.. Och jag kan intyga att det var en riktigt smidig pryl, när den är klar blir det nog ett ypperligt redskap att lunna hem riktigt grov timmer.
har ja som sacktt inga tvivel om men ja har sett sådan  förut bara så där av inge nytt mvh

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 jan-10 kl 13:20 »
har ja som sacktt inga tvivel om men ja har sett sådan  förut bara så där av inge nytt mvh
Det är ju mycket möjligt.. Ingen som har sagt något annat. :) Men nu var det ju i.o.f. inga närbilder så huruvida det är något nytt under solen är ju svårt att uttala sig om utifrån enbart dessa bilder.

tomtefrej

« Svar #12 skrivet: 11 jan-10 kl 18:22 »
jo men vist finns det sådana vagnar men dom jag har sett är med enkel axel. Men det var ju inte det tråden handlar om. Men jag kunde inte låta bli att fråga och hoppas på svar  :-[ Men nu till ämnet. Vart håller ni kursen?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 jan-10 kl 18:38 »
I Herrljunga, "Hellmans utbildningar". (http://www.backagard.net)
Jag har gått 2.5 kurs hos honom, 2 i Herrljunga och sedan en som vi hade på vår gård, men då skötte jag mestadels markservicen. De två första var grundutbildningar i hästkörning medans denna var "specialbeställd" av mig och 3 kompisar som ville lära oss lite om just parkörning. Och sedan var ju Frances med  på lördagen också.

Kurserna har varit väldigt lärorika och roliga alla gångerna, jag kan helt klart rekommendera dem.

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 11 jan-10 kl 18:47 »
Jag var bara med och tjuvtittade  :-[

Jag har också gått kurs en gång och den var rolig och inspirerande! Rekommenderas!

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #15 skrivet: 11 jan-10 kl 20:01 »
    ja vist men var är han då ? :)
Här e jag!
Jag kunde inte se att jag var med och körde nånstans????
Vill nån veta mer får ni höra av er till mig. Jag svarar gärna på era frågor.

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 jan-10 kl 20:14 »
hej ardenner ja undra lite var för du just har valt sittand i stället för stående kusk eller var tangken att det skulle vara en kobmína schon  nyfiken på dina tangkar om detta lika så var för du just valt boggi ? mvh

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #17 skrivet: 11 jan-10 kl 21:47 »
hej ardenner ja undra lite var för du just har valt sittand i stället för stående kusk eller var tangken att det skulle vara en kobmína schon  nyfiken på dina tangkar om detta lika så var för du just valt boggi ? mvh
Människan är av naturen lat! Jag själv är inget undantag. Därför vill jag sitta ner och kunde jag löst problemet med att jag även vill ha händerna i byxfickorna så hade jag gjort det.I de försök jag gjort har alltid tömmarna trasslat in sig mellan mellan tårna och det är hemskt obehagligt och dessutom inget alternativ när det är 18 minusgrader.
Nä naturligtvis är det ett kombinationsförställ som ska fungera lika bra som lunningsbåge för grovtimmer som dragredskap för vanliga släp med 50 kula och traktordrag. Såsom gödselspridare hästtransporten osv men även vid harvning och dylikt därav den sittande ställningen. Med en axel blir gången väldigt skumpig i skogen och svårt att hålla sig kvar vilket var ett problem som jag löste med en lång boggi.

Eftersom du Pålle hade erfarenhet av såna här skapelser sen tidigare kanske du har en idè om hur problemet med att stången reser sig vid hård belastning kan lösas utan att få ett ökat tryck vid lägre belastning. Som bekant sker ju bara detta när längden på lasset överskrider den beräknade dragpunkten mot marken.

MVH Ardennervän

tessiem

« Svar #18 skrivet: 11 jan-10 kl 21:52 »
Var, var? Jag ser ingen... ;D

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 jan-10 kl 22:10 »
Människan är av naturen lat! Jag själv är inget undantag. Därför vill jag sitta ner och kunde jag löst problemet med att jag även vill ha händerna i byxfickorna så hade jag gjort det.I de försök jag gjort har alltid tömmarna trasslat in sig mellan mellan tårna och det är hemskt obehagligt och dessutom inget alternativ när det är 18 minusgrader.
Nä naturligtvis är det ett kombinationsförställ som ska fungera lika bra som lunningsbåge för grovtimmer som dragredskap för vanliga släp med 50 kula och traktordrag. Såsom gödselspridare hästtransporten osv men även vid harvning och dylikt därav den sittande ställningen. Med en axel blir gången väldigt skumpig i skogen och svårt att hålla sig kvar vilket var ett problem som jag löste med en lång boggi.

Eftersom du Pålle hade erfarenhet av såna här skapelser sen tidigare kanske du har en idè om hur problemet med att stången reser sig vid hård belastning kan lösas utan att få ett ökat tryck vid lägre belastning. Som bekant sker ju bara detta när längden på lasset överskrider den beräknade dragpunkten mot marken.

MVH Ardennervän  Nja på någe sätt måste du få ner svänglarna till centrum linjen allså samma linje som boggi låderna är upp hängda i för att slippa res på stången och då blir det ju bara din egen tyngd kvar på stången och då ska du ju slippa res  vet nu inte om du för stog men ja är dålig på att förklara pedda gågiskt mvh     
« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 22:25 av pålle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 1 användare
DavidFeN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser