För undvikande av missförstånd hänvisar jag till mitt tidigare inlägg om vaxbyte. Enligt min åsikt behöver man inte växla vax om man har koll på de sjukdommar som följer gammalt vax.
1. Vi har testat utrensning under flera år och ännu inte haft något samhälle som inte rensat 100 % enligt Buckfast normer.
2. Forskning (SLU, Fries ) har påvisat att ut-
rensning påverkar förekomsten av Am. Yngelröta.
3. Båda sjukdommarna sitter i alla kakorna i samhället. Nosema kan avlägsnas med Ättiksyra överst i lådstapeln under lagringen .
Tar då även vaxmott. Men inte Yngelrötesporer.
4. Har man inte koll på ovan nämnda sjukdommar bör man byta vax,
1. Hur ser Buckfast normen ut?
2. YR har ett antal olika stammar med MYCKET olika virulens, aggressivitet och förmåga att bryta ut. . Det krävs en viss minimigräns av sporer för att ett bi bli smittat. Så visst utrensningsförmågan är positiv bidragande faktor, men inte det ultimata medlet.
3. Yngelröta kommer primärt utifrån (precis som alla andra sjukdomar INKLUSIVE nosema) och inte från vaxet. Risken att det kommer från vaxet växer med åldern på vaxet. Hur skaffar man sig koll på sjukdomar som kommer utifrån?
för att
4. I Salatrakten har AY inte förekommit på decennier och ifjol bröt ut den inte bara i enstaka samhällen men i flera bigårdar hos flera biodlare. Inklusive tillsynningsmannens. Ingen av dessa drabbade biodlare har någonsin haft YR. Inte deras grannar heller. Har du något råd om vad gjorde de för fel för att de tydligen inte haft "koll" och vad skulle de har gjort att skaffa sig kollen?
Till syvende och sist - när vi pratar sjukdomar måste vi prata om preventiva medel och preventiva åtgärder. Som exvis att tvätta händer!
Det finns inga garantier att man inte bli drabbat av olika sjukdomar. Nosema, kalkyngel, yngelröta. Även biodlare som byter vax kan bli och är drabbade. Att byta vax är ingen garanti. Heller. Men man löper mindre risk än de som inte byter vax. Eller har du en annan åsikt om det? Du vill väl inte påstå att NI BUCKFASTODLARE fick ingen yngelröta PGA att ni INTE byter vax?