Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare och byte av ramformat  (läst 14120 gånger)

wictor

SV: Avläggare och byte av ramformat
« Svar #40 skrivet: 11 jan-10 kl 20:04 »
Sen är ju en elegant lösning att köra Biodynamiskt! Där bina själva får bestämma! Så slipper vi det här tramset!

Den så kallade Biodynamiken är en teologisk konstruktion av Rudolf Steiner som satt och begrundade sina andeupplelser under 1800-talet.

Att man låter bina själv bestämma har knappast någonting med Rudolfs biodynamik och andeupplevelser att göra. Det har snarare med binas biologi att göra, och det är någonting helt annat.

Biodynamik är en religion, precis som katolska kyrkan, islam eller Jehovas vittnen. Där använder man argumentet "tro". Tro är ett annat uttryck för att "jag vet inte".

toredh

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 11 jan-10 kl 20:13 »
Nej, glöm det där. Det är natulig dynamik i växande, ex, växla mellan kvävegivande och kvävetagande. Inom biodling är det att bina bygger fritt, inga förpräglade mellanväggar, och där slipper vi tramset mellan 5,1 eller 5,3... Biodynamik är biodynamik, Rudolph Steiner en levande dödlig som inbegrep det i form av filosofi. Bör inte förväxlas...

toredh

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 11 jan-10 kl 20:16 »
För att vara extra tydlig; Biodynamik har inget med religion att göra. Snarare Bondepraktikan... och om om Alda vancata döljer sig bakomQuintus klarnar det hela...

quintus

« Svar #43 skrivet: 11 jan-10 kl 20:17 »

Så ser vi att även Quintus (alias Olda Vancata som gav ut BnB) förlitar sig på hörsägen. Citatet kursiverat av mig. Frågan är vem som är mytoman.

Quintus har ju inte ens bin nuförtiden...

Är det ditt antagande eller hörsägen vem finns bakom aliasen? :-)

Hur vet du att jag inte har bin? Hörsägen? Hur kan du bevisa det?

När det gäller mytomani sopa rent inför egen dörr.

P.S. Du är inte den första som kommer med det påstående... Hur skulle det vara att prova nåt´nytt`namn?

« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 20:21 av quintus »

toredh

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 11 jan-10 kl 20:20 »
Quintus, lägg ner, stäng av, gå och lägg dig...

quintus

« Svar #45 skrivet: 11 jan-10 kl 20:28 »
Quintus, lägg ner, stäng av, gå och lägg dig...

Varför det? För att du skall obehindrad kunna ta sats och börja köra med kvävegivande och och kvävetagande och en levande dödlig?

Det känns nästan hedrande att du känner dig störd av min närvaro här.

« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 20:31 av quintus »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #46 skrivet: 11 jan-10 kl 20:32 »
Kan ni inte hålla er till ämnet? Jag är nog inte ensam om att vara intresserad av vilka teorier som finns och hur olika biodlare gör. Själv är jag nybörjare, och försöker läsa på och bilda mig en egen uppfattning, och jag blir lite irriterad när ni ska hålla på med påhopp och interna referenser. Gör det på ljugarbänken istället, och diskutera sakfrågan här, till gagn för oss som vill lära mer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

toredh

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 11 jan-10 kl 20:45 »
Därför att:
Du i sak inte tillför mycket/något.
I ton och sätt är oförskämd.
I substans tveksam.
I citat/återgivande förvränger.
Inte klarar av att hålla isär huvudsk/bisak.
Och då har jag förmodligen missat lite/haft överseende med...

Man kan väl sammanfatta det hela med ett citat
" mänskligheten kan summeras i två kategorier, öppna, ärliga, och till sitt hjärta sanningenliga, och skitstövlar..."

När jag läser det du skriver, förstår jag det där med om att det är synd om människan...

Lycka till

quintus

« Svar #48 skrivet: 11 jan-10 kl 21:18 »
Därför att:
Du i sak inte tillför mycket/något.
I ton och sätt är oförskämd.
I substans tveksam.
I citat/återgivande förvränger.
Inte klarar av att hålla isär huvudsk/bisak.
Och då har jag förmodligen missat lite/haft överseende med...

Man kan väl sammanfatta det hela med ett citat
" mänskligheten kan summeras i två kategorier, öppna, ärliga, och till sitt hjärta sanningenliga, och skitstövlar..."

När jag läser det du skriver, förstår jag det där med om att det är synd om människan...

Är du medveten om att du håller på med upprepade personliga angrepp?

Nåväl. Jag försöker ganska strikt att hålla mig till biodlingsproblematiken. Likaså jag kör inte med "personliga analyser". Jag tar mig friheten att bryta mot dessa två vanor. Jag hoppas att bli förlåten av er andra (och en människa som uppenbarligen har levat i en livslögn borde vara förlåten). Det blir en engångsföreteelse.

Du är verkligen patetisk.

Michailov

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 11 jan-10 kl 22:20 »
quintus: Jag startade tråden för att jag under julhelgen läst artiklarna Walt Wright skrivit och det var för mig en del nytt som jag inte stött på tidigare. Jag vet inte om han hört om ANOVA eller några andra modeller för statistisk varianskontroll. Om så vore fallet så klarade han trots det att på ett utmärkt sätt att hålla sig till biodlingstemat utan att sväva ut i diverse "vetenskapliga" orgier. Efter ett långt yrkesliv på NASA där han arbetat bl.a med Apolloprogrammet antar jag dock att ämnet berört hans arbetsområde av och till.

... skaffa alkolås till tangentbordet...
;D ;D

Jag har min egen lilla metod. När en biodlare säger till mig - jag har testat, då frågar jag - vet du vad ANOVA är för någe? Och ser han ut som en fågelholk, då fick jag svar om hur mycket är påståenden om diverse "tester" värda.
Menar du detta på fullt allvar? Om du frågat mig detta i samma situation hade jag också sett ut som en fågelholk men inte av den anledning du tycks tro...

Vad är det du försöker åstadkomma quintus? Vill du få respekt som en auktoritet inom biodling? Känner du dig förorättad och vill ge igen på allt och alla? Du har säkert mycket att tillföra mig och andra nybörjare och jag tar mig friheten att filtrera ut det ur dina synpunkter som jag anser relevant, ur mitt perspektiv, och pröva det mot annat jag hör/läser. Jag uppfattar det som att du har en nedlåtande attityd mot personer som inte har omfattande vetenskaplig forskning bakom sina åsikter. För egen del är jag inte på detta forum för att jag vill ha någon slags internet-disputation utan jag vill få synpunkter/erfarenheter från biodlare som hållit på många år med praktiskt arbete. Din, skall vi kalla det ”vetenskapliga vinkling”, på allt som skrivs kan få folk att tröttna och sluta skriva och det förlorar jag på. Vetenskapliga rapporter av olika slag med olika syfte och olika finansiärer bakom sig översvämmar internet och dem kan jag, liksom du, hitta själv. Annars lovar jag dig att jag kommer be om hjälp i en annan tråd.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 11 jan-10 kl 22:44 »
Fast du har inte klarat av att snacka dig loss från varför jänkarna inte byter vax och varför vi skulle göra likadant. Att "det funkar för dig" är inget man skall köpa. Om man gör som det rekommenderas kan det förmodligen funka ännu bättre. Utan att man har hela tiden en Damoklessvärd hängande över huvudet.
[/quote]

Jag förstår inte varför du hängt upp dig på det här jag har aldrig nämt hur dom gör i USA.
Jag pratar om hur jag gör och inget annat. Jag använder inte teramusin eller några andra medikamenter

När jag inte märker något neggativt av att inte byta vax varför då börja igen ::)?
Nu orkar jag inte skriva mer i den här frågan.
MVH Anders Wizping

Ps jag är med i BF och har en massa argument kvar men dom är nog bortkastade på dig olda o:)

quintus

« Svar #51 skrivet: 11 jan-10 kl 23:08 »
Apropå ANOVA:
Menar du detta på fullt allvar? Om du frågat mig detta i samma situation hade jag också sett ut som en fågelholk men inte av den anledning du tycks tro...
Vad vet du om vad jag tycks tro??? Jag menar fullt allvar. Jag vill veta hur tillförlitlig test någon gjort är. Att personen som påstår att ha testat nåt vet vad han sysslar med. Att testet är från börjar upplagd så att resultat kan kollas.

Vad är det du försöker åstadkomma quintus? Vill du få respekt som en auktoritet inom biodling? Känner du dig förorättad och vill ge igen på allt och alla?
Nu är det jag som ser ut (om du såg mig) som en fågelholk. Varför skulle jag sträva efter respekt? Jag har inga sådana ambitioner du försöker tillskriva mig. Varför skulle jag känna mig förorättad? Jag bara inte tål dumhet. Så enkelt är det. Är direkt allergisk mot den. En klok man har sagt att kampen mot mänsklig dumhet är meningslös med trots det får den aldrig upphöra.

Jag uppfattar det som att du har en nedlåtande attityd mot personer som inte har omfattande vetenskaplig forskning bakom sina åsikter.
Du misstolkar/missförstår mig. Jag har en viss attityd mot individer som EFTER att de fick fullgod och korrekt svar som inte lämnar plats åt andra tolkningar mal på som man inget sagt. Visst blir man irriterad på att svaren blir ickesvar. Och att man ansträngde sig samla fakta i onödan.

Din, skall vi kalla det ”vetenskapliga vinkling”, på allt som skrivs kan få folk att tröttna och sluta skriva och det förlorar jag på.
Jag kör inte med ”vetenskapliga vinklingar” för vinklingarnas skull. Jag försöker visa att det jag skriver bygger på fakta. Tillförlitligheten. Att det inte är fria fantasier. Du måste väl medge att om man kan hänvisa till en rapport borde det väga mer än argument - det är på det viset, för att min farfar gjorde det på det viset. Eller - jag har gjort så i 10 år och det har funkat hela tiden. Och beklagligt nog alltför många här litar mer på farfarsuttalande än på hänvisningar till rapporter. Och visst att folk som bli hela tiden slagna över fingrarna (pga farfar) och inte kan slå tillbaka (pga ”vetenskaplig vinkling”) kan bli mycket irriterade och anse att budbäraren borde skjutas. Jag tog upp tidigare mina ambitioner eller snarare brist på dem. Jag har inga ambitioner heller när det gäller att göra mig populär här. Det har jag - tycker jag - lyckats med råge. Eller hur?
« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 23:20 av quintus »

quintus

« Svar #52 skrivet: 11 jan-10 kl 23:14 »
Jag förstår inte varför du hängt upp dig på det här jag har aldrig nämt hur dom gör i USA.

Jag ber om ursäkt. Det var Björn som tog upp den amerikanska tråden. Mitt misstag. Sorry. Strör aska på huvet´.

quintus

« Svar #53 skrivet: 12 jan-10 kl 05:41 »
När jag inte märker något neggativt av att inte byta vax varför då börja igen ::)?
I alla verksamheter ingår riskanalys för att förebygga eller minimera eventuella problem eller skador som kan uppstå.

I mitt tycke borde varje förnuftig biodlare ställa sig frågan – är risken för sjukdomsutbrott större när man använder gammalt vax med inbäddade sjukdomssporer än vid användningen av fräscht vax utan sporer?

Och givetvis man måste ställa sannolikheten av uppkomsten av problem mot kostnaden för eventuella skador, kostnaden för åtgärder för att eliminera eller minska eventuella skador samt arbetsinsatsen.

Det är det vanliga sättet.

Sedan har vi ”det andra sättet”: ” När jag inte märker något negativt av att inte byta vax varför då börja igen”.

Lägger man till det att man försöker lura sig själv (och andra) genom att förneka bevisade fakta att vaxceller (och därmed bina) blir med tiden mindre, vad säger det om biodlaren i fråga?

Genom att fastna på en nisch och inte utveckla sig själv och sin verksamhet, att inte anamma senaste metoder och arbetssätt (bl.a. riskanalys) mynnar ut i den biodlarskansen vi har i landet. Det må vara ständig återkommande artiklar i Bitidningen om trågkupor, användningen av omoderna sätt och medel för varroabekämpning, förnekande av behovet av vaxbyte i kupan, låt gå attityden mot hur exempelvis SBR styrs och vilken nytta medlemmar har av organisationen… Skall det vara utvecklande för biodlingen? Skall man verkligen sätta sin tillit till och lyssna på människor som saknar öppet sinne förmågan och löpa risken att fastna i samma skansenfälla?

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 12 jan-10 kl 14:07 »
Finns det några här som känner och har kontakt med Preben Kristiansen och kanske även Ingemar Fries
som kan be om deras uppfattning i denna tydligen infekterade fråga?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 12 jan-10 kl 14:09 »
Vaxförnyelse ingår i dagens utbildning utan minsta tvekan!

poze

• Östergötland
« Svar #56 skrivet: 12 jan-10 kl 15:04 »
Finns det några här som känner och har kontakt med Preben Kristiansen och kanske även Ingemar Fries
som kan be om deras uppfattning i denna tydligen infekterade fråga?
Hans

Va på tillsynsmanskurs 2008 med Preben, han byter själv om inte varje i alla fall vart annat år hela yngelrummets vax.

För om man skall byta vax för hygienens skull så är det ju tämligen värdelöst att byta minder än alla ramar i yngellådor.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

ersam

• -
« Svar #57 skrivet: 12 jan-10 kl 15:31 »
Men om nu honung är antiseptiskt så torde ju vaxet från skattlådorna bli bättre för varje år!  ::)

quintus

« Svar #58 skrivet: 12 jan-10 kl 17:18 »
Men om nu honung är antiseptiskt så torde ju vaxet från skattlådorna bli bättre för varje år!  ::)
Finns det yngelrötesporer i honungen kan de påvisas. Ergo - honungen inte tar kål på yngelrötan.
Då och då förbjuder man import från olika länder just pga förekommsten av yngelrötesporer i honungen (den långsökta förklaringen - man sätter en burk av sådan honung ute på bordet, det kommer ett bi, snaskar i sig honung jämte sporer och smittar hemmkommen andra bin).

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 12 jan-10 kl 20:41 »
Jag har aldrig hört talas om att det blivit importförbud av honung pågrund av yngelrötesporer.
Har du något exempel? Därimot så har en del länder export förbud till EU på grund av förekomst av antibiotika i honungen. Kina har jag för mig fast det kanske är lyft nu.
Anders W

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser