Tänkte kolla med alla erfarna här på forumet vad ni tycker om följande:
I fjol fick jag 2 avläggare som jag under sensommaren fodrade och gav pollenersättning för att få så starka att de skulle klara en invintring. De står nu på en låda LN var med fodrare kvar i en tomlåda över sig. Hittills ser det ut att gå bra men det är väl i slutfasen det eventuellt krisar till sig.
Ambitionen för 2010 är att utöka antalet samhällen i första hand, honungsskörd tänkte jag skulle bli i fokus 2011. Jag tänker inte köpa fler bin om de jag har klarar sig.
Samtidigt vill jag byta/modifiera ramformat. Efter att ha läst och försökt förstå Walt Wrights artiklar bl.a. tänkte jag försöka komma dit att jag i framtiden har en LS som permanent yngelrum och utökar under tillväxtfasen med ett antal HLS (eller möjligen LN - vad som finns till hands). Skattlådor skall vara HLS. Allt för att få yngelklotet i en låda, liknande Dadant men med LN-standard eftersom jag har en del sådant från förr, men samtidigt hanterbara skattlådor. Har funderat på Langstroth men eftersom jag inte kan drömma om att jag någon gång skulle sitta på över 100 samhällen, ser jag inte den stora fördelen med att följa internationell standard. Bättre då att kunna köpa billiga prylar av hobbyodlare som lägger ner (LN/LS/HLS) eller spika själv.
Då till mina funderingar:
1) Jag tänkte sätta en LS med mellanväggar direkt uppe på den invintrade LN lådan som första åtgärd för att få över dem på nytt ramformat. När den är något sånär etablerad tänkte jag lyfta av den på ny botten, tillsätta drottning och flytta utanför flygradien. Sedan göra om processen med en ny LS låda o.s.v. tills säsongen går mot sitt slut. Hur låter det som avläggarmetod?
2) Alternativt flytta över några yngelramar från LN lådan till LS lådan och sätta någon slags "adapter" - masoniteskivor? - på LN-yngelramar, -foderramar för att fylla ut ramhöjden och slippa vildbygge, fylla på med LS mellanväggar etc. Är det vettigt?
3) Skaka ned några ramar bin i en LS låda med mellanväggar, tillsätta drottning och köra bort. Skall jag då ta bin från både skattlåderamar och yngelramar?
Vilket låter bäst? Låter allt urdåligt?

/Michailov