Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare och byte av ramformat  (läst 14106 gånger)

Michailov

• Västergötland
Avläggare och byte av ramformat
« skrivet: 08 jan-10 kl 11:48 »
Tänkte kolla med alla erfarna här på forumet vad ni tycker om följande:

I fjol fick jag 2 avläggare som jag under sensommaren fodrade och gav pollenersättning för att få så starka att de skulle klara en invintring. De står nu på en låda LN var med fodrare kvar i en tomlåda över sig. Hittills ser det ut att gå bra men det är väl i slutfasen det eventuellt krisar till sig.

Ambitionen för 2010 är att utöka antalet samhällen i första hand, honungsskörd tänkte jag skulle bli i fokus 2011. Jag tänker inte köpa fler bin om de jag har klarar sig.

Samtidigt vill jag byta/modifiera ramformat. Efter att ha läst och försökt förstå Walt Wrights artiklar bl.a. tänkte jag försöka komma dit att jag i framtiden har en LS som permanent yngelrum och utökar under tillväxtfasen med ett antal HLS (eller möjligen LN - vad som finns till hands). Skattlådor skall vara HLS. Allt för att få yngelklotet i en låda, liknande Dadant men med LN-standard eftersom jag har en del sådant från förr, men samtidigt hanterbara skattlådor. Har funderat på Langstroth men eftersom jag inte kan drömma om att jag någon gång skulle sitta på över 100 samhällen, ser jag inte den stora fördelen med att följa internationell standard. Bättre då att kunna köpa billiga prylar av hobbyodlare som lägger ner (LN/LS/HLS) eller spika själv.

Då till mina funderingar:

1) Jag tänkte sätta en LS med mellanväggar direkt uppe på den invintrade LN lådan som första åtgärd för att få över dem på nytt ramformat. När den är något sånär etablerad tänkte jag lyfta av den på ny botten, tillsätta drottning och flytta utanför flygradien. Sedan göra om processen med en ny LS låda o.s.v. tills säsongen går mot sitt slut. Hur låter det som avläggarmetod?

2) Alternativt flytta över några yngelramar från LN lådan till LS lådan och sätta någon slags "adapter" - masoniteskivor? - på LN-yngelramar, -foderramar för att fylla ut ramhöjden och slippa vildbygge, fylla på med LS mellanväggar etc. Är det vettigt?

3) Skaka ned några ramar bin i en LS låda med mellanväggar, tillsätta drottning och köra bort. Skall jag då ta bin från både skattlåderamar och yngelramar?

Vilket låter bäst? Låter allt urdåligt?  ;)

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Michailov

• Västergötland
SV: Avläggare och byte av ramformat
« Svar #1 skrivet: 08 jan-10 kl 11:56 »
Glömde tillägga att jag tänkte försöka köra utan spärrgaller. Drottningen får husera fritt uppåt och dra sig själv nedåt under säsongen. Jag får ta till spärrgaller om hon är för sen med att gå ned eller har "fastnat" i fel låda. Tänkte också smälla på ett antal lådor från starten sedan får de i princip klara sig själva bortsett från drönarskärning och övrig varroabehandling.

Om allt går bra har jag honungsramar och utbyggda ramar för att prova checkerboarding/nectarmanagement säsongen 2011  :)

/Michailov

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-10 kl 12:58 »
Allra enklast är väl att sätta en adapter + nya lådformatet ovanpå med drottningen i nya lådan och spärrgaller emellan. Då kan drottningen bara etablera sig i nya lådan och allt i gamla kan kläckas klart.
« Senast ändrad: 08 jan-10 kl 13:02 av Sten-Åke Lindell »

Michailov

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jan-10 kl 13:13 »
Sten-Åke:
  • Skulle det fungera bra även med bara mellanväggar i nya lådan?
  • Har du något förslag på hur fördelningen av ramar skall se ut (yngel/foder/pollen/mellanv) innan jag lyfter av till egen botten?
  • Kan jag lyfta av LS-lådan och sätta på en ny motsvarande eller klarar ett normalsamhälle bara en sådan operation per år?
  • Bör den gamla drottningen följa med den nya avläggaren eller stanna kvar?

Någon adapter torde inte behövas med denna metod eftersom LN/LS/HLS passar på varann.

Tack för att du tar dig tid !

/Michailov

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jan-10 kl 13:18 »
LS tolkade jag som 3/4 Langstroth och jag skulle rekommendera en del utbyggda ramar i mitten på första lådan.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jan-10 kl 14:38 »
Jag tolkar LS som Lågnormal bredd/Svea höjd?

Michailov

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 jan-10 kl 15:24 »
Jag menade LS som LN bredd/Svea höjd.

Då skulle man kunna få ett hyffsat cirkulärt yngelklot på en ram, god plats till invintring på en låda mm. Svea är väl känt som ett format där binas intressen satts framför biodlarens. I kombination med HLS skattlådor borde det bli en OK kompromiss.

Om man varroabehandlar ordentligt och aldrig slungar honung från yngelrummet - varför måste man då förnya vaxet där? Kan man inte göra som i USA och låta bina ha yngelrummet (låda 1) i fred år efter år?

Jag ser LS/HLS som Sveriges svar på USAs Dadant/3/4 Langstroth. Att vi tog fram ett eget format kan man ju diskutera men nu är det gjort... ;)

/Michailov

wictor

« Svar #7 skrivet: 09 jan-10 kl 11:59 »
Vilket låter bäst? Låter allt urdåligt?  ;)
/Michailov
Det låter vettigt alltihop. Man kan göra på många sätt...

Du skrev att du tänkte flytta undan samhällen, och tillsätta nya drottningar till LS-lådan.
Då kan du göra det enkelt för dig, ställ undan ditt gamla LN-samhälle några meter (behöver inte alls vara flera kilometer), sätt en LS-låda på ursprungsplatsen, ramar eller mellanväggar kvittar. Häng in en drottning. Dragbina kommer att befolka denna nya kupa, äta ur drottningen och så är det hela klart. Enkelt. Men du MÅSTE fodra, dels det nya samhället så det kommer igång, dels det gamla eftersom de tappar dragbin en vecka eller två... På det gamla samhället kan du göra som du skriver, sätt en LS-låda ovanpå, låt drottningen gå upp och värpa. Dela sedan efter några veckor, ny drottning till LS-lådan som får stå kvar på samma ställe på ny botte, LN-lådan återigen några meter åt sidan. Så har du på några få veckor fått tre samhällen av ett, och alla bör bli starka innan hösten.

LS bör bli ett bra ramformat om du gör som du skriver, men sätt gärna på en HLS över sommaren som drottningen också kan värpa i , då har de gott om plats och det är inte fel. Spärra ner henne på sensommaren så kan du skatta undan den lådan när ynglet krupit ut...

wictor

« Svar #8 skrivet: 09 jan-10 kl 12:03 »
Och en liten detalj till...
För att få bort LN-lådan som yngelrum så ställer du den ovanpå LS-lådan på sensommaren, spärrar ner drottningen och tar bort LN-lådan när ynglet krupit ut. Slunga och så är det klart, då har du bara LS som yngelrum sedan, går säkert bra att invintra på en låda LS.

quintus

« Svar #9 skrivet: 10 jan-10 kl 09:43 »

Om man varroabehandlar ordentligt och aldrig slungar honung från yngelrummet - varför måste man då förnya vaxet där? Kan man inte göra som i USA och låta bina ha yngelrummet (låda 1) i fred år efter år?

/Michailov

Finns det ingen som skall reagera på det här? Tycker samtliga här att det är OK? Skall det passera obemärkt?

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 jan-10 kl 11:09 »
Jag gör så. Har inte bytt vax på över 10 år. förutom att det blir lite utspädning av ramarna när jag gör avläggare.
Anders Wizping

Björn Jacobson

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 jan-10 kl 11:50 »
Häller med Anders. Vaxbyte i yngelrummet är ej nödvän-
digt under förutsättning att man har koll på de sjukdommar som följer gammalt vax.Nosema, Yngelröta.
Dessa 2 kan man genom avel få under kontroll.Seriösa
Buckfastdrottningodlare avlar endast från smh som är fria från dessa.
Amerikaner i allmänhet medicinerar kraftigt
Mot Nosema          ------Fumidil
  "   Am. Yngelröta  -----Streptomycin och annat
Troligen går en del av detta i vax/honung och är förbjudna i Sverige.
Vet att detta är ett "känsligt" ämne. Skall bli mycket
intressant att följa

Curt

« Svar #12 skrivet: 10 jan-10 kl 13:21 »
Ett sent drag på Stora granbarrlusen ger som bekant cementhonung. Den hamnar ofta i yngelrummet. Att då strunta i yngelrummet resulterar i att samhället dör av svält. En annan aspekt är att cellerna blir extremt små med allt för många kokonglager.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 jan-10 kl 13:41 »
Nu pratar jag om normala år. självklart ska man plocka bort cement honung och att cellerna skulle bliva för små det är bara en skröna. bina gnager bort kokong resterna.

wictor

« Svar #14 skrivet: 10 jan-10 kl 17:29 »
Finns det ingen som skall reagera på det här? Tycker samtliga här att det är OK? Skall det passera obemärkt?

Jag misstänker att vildlevande bin knappast byter ut sitt vax.
Dock är det ju ett faktum att ett vildlevande samhälle oftast bara blir 6-9 år, därefter dör det. Och så äts vaxet ner av vaxmottet.
Men det som händer mer än ofta är att den gamla boplatsen efter något eller några år återigen befolkas av nån svärm, som bygger upp ett nytt vaxbygge.
Så svaret som naturen ger oss är således varken ja eller nej...

Curt

« Svar #15 skrivet: 10 jan-10 kl 18:57 »
att cellerna skulle bliva för små det är bara en skröna. bina gnager bort kokong resterna.
Nej! Det är nog ingen skröna. Larvens exkrementer läggs i botten på cellen, kokongen täcker exkrementerna. Dessa rensas inte av bina. Cellen blir grundare. I viss mån kompenserar bina celldjupet genom påbyggnad, men bina tycks inte gilla att bygga på svart vax. En skada på gamla svarta kakor lagas t.e.x. aldrig av bina. Varför skulle gamla yngelramar vara mörka i färgen om bina gnager bort kokongvävnaden? Att byta vaxet i yngelrummet är nog en sund idé trots allt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 jan-10 kl 19:30 »
Vildlevande bin byter inte sitt vax men de byter bostad i större omfattning och då uppstår vaxförnyelse.

Även om man inte behöver byta vax anser jag att det kan vara preventivt i viss omfattning gällande sjukdomar.

quintus

« Svar #17 skrivet: 11 jan-10 kl 00:54 »

Häller med Anders. Vaxbyte i yngelrummet är ej nödvän-
digt under förutsättning att man har koll på de sjukdommar som följer gammalt vax.Nosema, Yngelröta. Dessa 2 kan man genom avel få under kontroll.

OK. Om jag har förstått rätt så Anders (och inte bara han) har bin resistenta mot nosema, yngelröta, kalkyngel och några sjukdomar till. Och sådana har han haft i 10 år. Fast jag tror inte på det. Jag tror snarare på att han (och inte bara han) inte kan stava ordet HYGIEN.

Seriösa Buckfastdrottningodlare avlar endast från smh som är fria från dessa.

Samma problem med stavningen här med. SÅ KALLADE  "Seriösa Buckfastdrottningodlare" tydligen inte förstår termen SMITTSAMMA (som sjukdomar är). Dvs att det inte spelar någon roll att modersamhälle är frisk. Menar du verkligen att dottersamhällen inte kan bli smittade? Om så är fallet så varför har vi sjukdomar överhuvudtaget?

Det är skrämmande att biodlare som gärna vill framstå som "experter" (som uttalar sig om det mesta) fortfarande har inte lärt sig att gammalt vax innebär mindre celler (det finns tom tabeller om det - eller varför inte ta skjutmått och mäta) fulla med sjukdomssporer som hela tiden ackumulerar sig (blir fler).

Jag bara hoppas på att ni två inte håller kurser för nybörjare...

« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 04:50 av quintus »

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 jan-10 kl 08:47 »
Sjukdommar matrialiseras inte i vaxet bara för att det blir gammalt. Jag har haft yngelröta i ett samhälle för drygt 15 år sedan och inte en ända gång sedan dess. Jag var bitillsyningsman under flera år så jag vet hur det ser ut. Kalk yngel hade jag betydligt större problem med på 90talet när jag fortfarande bytte vax. nu för tiden rör det sig bara om enstaka samhällen.
Vinterdödligheten ligger på 3-4%. Jag har haft ca 60kg i snittskörd sista 10 åren.  Vilket är klart över vad som är medelskörd i mina trakter.
Så jag tror inte att dom är så sjuka och förkrympta som dom borde vara ;)

Cellerna kan se mindre ut. dom kan förtjocka själva cellkanten men skär man av cellen och tittar en bit ner så ser man att cellväggarna fortfarande är tunna som papper trotts att vaxet är kolsvart.
Jo quintus jag brukar hålla i nybörjar kurser ;D

Sen tror jag att om vaxbyte ska ha någon efekt på vaxburna sjukdommar så måste man byta allt vax samtidigt annars blir det som att ta en halv penselin tablett varannan dag när man har en infektion.

« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 10:00 av Anders Wizping »

Michailov

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 11 jan-10 kl 13:37 »
Tack för förslag och synpunkter - en övergång till LS/HLS verkar kunna bli ganska smidig, speciellt med din metod wictor,  så det blir nog det ändå.

Vad tycker du själv om att spara vaxet i yngelrummet? Eftersom du uttalar dig om det mesta, eller i alla fall ganska mycket, får jag väl betrakta dig som en "expert" (självutnämnd eller inte) jämför med mig och jag tar gärna emot alla synpunkter jag kan få . Jag menar alltså en liten utläggning från dig själv med egna ord - inte i huvudsak kommentarer till citat du klipper ut.

/Michailov

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser