Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stadga upp inner tak i ladugård...  (läst 1864 gånger)

andreana

• Gäst
stadga upp inner tak i ladugård...
« skrivet: 21 mar-06 kl 22:25 »
hej!
har en fundering på hur man skall göra för att på bästa sätt stadga upp inner taket i min ladugård.
1 av bjälkarna åt vardera hållet har gått av men taket håller sig fortfarande uppe. Det är alltså 2 bjälkar av 10.

Någon som har ett bra förslag på hur man kan göra för att få så pass bra att man kan ha hö på loftet?

Filip Skräplund

Re:stadga upp inner tak i ladugård...
« Svar #1 skrivet: 21 mar-06 kl 22:41 »
Förstår inte riktigt var du menar med "åt vardera hållet".
Vilar bjälkarna på en tvärbjälke mitt i lagårn?

Kan man inte byta bjälkarna kanske man kan sätta grova plankor på båda sidorna om de avbrutna bjälkarna, borra hål genom bjälkarna och bulta ihop hela paketet med gängad stång och muttrar + brickor på varje sida.
Plankorna ska vara så kvistfria som möjligt, så breda och tjocka som möjligt (kanske 10 gånger 2-3 tum).
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 mar-06 kl 23:35 »
Om två bjälkar av tio har gett sig är det nog läge att kolla upp hur rötskadade de återstående åtta är innan de belastas.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 22 mar-06 kl 07:27 »
Om två bjälkar av tio har gett sig är det nog läge att kolla upp hur rötskadade de återstående åtta är innan de belastas.

Helt rätt!

Det verkar misstänkt att bjälkar inomhus bara går av.
Vad beror det på?

Har yttertaket läckt just där så bjälkarna ruttnat?
Då går det bra att byta eller förstärka på  dessa ställen.

Om ladugården är vitkalkad invändigt leder det till att träet tar åt sig fukt som hålls kvar.
Det skapar ypperligt klimat för trämaskar som sakta äter upp virket.
Då är sannolikt alla bjälkar mer eller mindre angripna av mask.
Är det anledningen till att dina bjälkar gått av, så varnar jag för att lägga något alls på skullen.
Det kan bli som att gå under ett tak med massor av snö på - när som helst kan hela skiten störta in.
« Senast ändrad: 22 mar-06 kl 08:05 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser