Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värderingshjälp!  (läst 6305 gånger)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Värderingshjälp!
« Svar #20 skrivet: 26 apr-06 kl 18:27 »
Länken fungerar för mig.

Filmerna jag nämnde finns även på engelska.

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 27 apr-06 kl 12:02 »
Länken fungerar för mig.

Filmerna jag nämnde finns även på engelska.
Jo, i dag gick det bra med att få länken att funka. Många fina filmer och det gick att även få språket på engelska. Tack.
Men något om halmkupor och ljunghedar gick inte att hitta.
« Senast ändrad: 27 apr-06 kl 12:04 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

Eyvind

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 01 maj-06 kl 12:46 »
Det är efterfrågan och tillgången som avgör priset. :-)

Hörde då någon ville sälja av sina bin. Han fick 700:- per samhälle. Då den gamle biodlaren fick reda på att det var en nybörjare som köpte alla hans bisamhällen. Då fick kupor, matreal och tillbehör efter 25 bisamhällen följa med på köpet. Den gamle biodlaren ville puffa på nybörjaren att bli en god biodlare. Den gamle biodlaren blev av med hela rasket på en gång. ::)
Mvh
Eyvind

manna

• -
« Svar #23 skrivet: 01 maj-06 kl 12:57 »

Hörde då någon ville sälja av sina bin. Han fick 700:- per samhälle. Då den gamle biodlaren fick reda på att det var en nybörjare som köpte alla hans bisamhällen. Då fick kupor, matreal och tillbehör efter 25 bisamhällen följa med på köpet. Den gamle biodlaren ville puffa på nybörjaren att bli en god biodlare. Den gamle biodlaren blev av med hela rasket på en gång. ::)

Det där tycker jag är helt rätt! Nybörjare ska ha bra grejer till lågt pris och gärna en mentor som levererar goda råd när sådana behövs.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eyvind

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 01 maj-06 kl 14:23 »
Det där tycker jag är helt rätt! Nybörjare ska ha bra grejer till lågt pris och gärna en mentor som levererar goda råd när sådana behövs.
Men i de flesta fallen så får nybörjarna det sämsta grejorna. Eftersom den som säljer inte vill ha den mer. Och nybörjarna har ju ingen erfarenhet av vad som skiljer bra och dåliga grejor åt. ::)
Mvh
Eyvind

Eyvind

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 01 maj-06 kl 14:26 »

Men den här biodlaren skulle sluta av åldersskäl. Så då en nybörjare ville ta över så kom allt med, både bra och dåliga grejor. :)
Mvh
Eyvind

manna

• -
« Svar #26 skrivet: 01 maj-06 kl 14:33 »
Men i de flesta fallen så får nybörjarna det sämsta grejorna. Eftersom den som säljer inte vill ha den mer.

Och så undrar gubbarna varför det är så ont om nybörjare...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eyvind

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 01 maj-06 kl 20:49 »
Och så undrar gubbarna varför det är så ont om nybörjare...
Då man började för många år sedan så köpte man inget gammalt. Utan köpte nytt, då viste man vad grejorna gick för. Då räknade man med att de kunde hålla en lång tid innan man behövde byta ut dem och även då mot nytt. Så rekomendationen är att köpa nytt. ::)

Men tidigare använda bigrejor går ann om de håller bra kvalitè. :)

Är man händig så kan man rent av tillverka bigrejorna själv. ;)
« Senast ändrad: 01 maj-06 kl 20:56 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 20 maj-07 kl 12:55 »
Trågkupor ska inte eldas upp! Och hur menar du ( Eyvind ) att det skulle vara svårt att sanera den? Den jag har går att plocka i sär väldigt lätt.

Efter att ha provat både uppstaplings- och trågkupa så föredrar jag faktiskt den med tråg. Mina bin övervintrade dessutom väldigt bra i den.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #29 skrivet: 21 maj-07 kl 01:03 »
Då får man säga Grattis! Att inte bina någon gång har blivit behäftade med några allvarliga bisjukdommar. Så när så inträffar kommer man underfund med hur svårsanerad en trågkupa är.
Spännande debatt ;) Antar att andrahandsvärdet på en trågkupa som flammats ordentligt med gasolbrännaren trots allt är högre än på Nackakupan som fått samma behandling.  :P
Biodlare brukar vara praktiskt lagda, och borde inte ha något problem att modifiera en trågkupa till en modernare bottenkonstruktion...?
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser