Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Seltryck?  (läst 9744 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Seltryck?
« Svar #40 skrivet: 10 jan-10 kl 20:37 »
ja det har en vis betydellse då en lättare järna drar mer på fart det kann väll inte vara så svårt att räkna ut att sårädet ju även för meniskan stor och tung segarmer änen som är lätt då den järna vill ha upp farten för att orka mvh

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #41 skrivet: 10 jan-10 kl 20:54 »
Min erfarenhet av nordisar är just att dom är heta o gärna ligger på .

Fanns nån annan tråd om just det förut .
Ne ska dom vara långsamma så får du nog ta en ardenner .
Men visst finns det alltid undantag som bekräftar regeln .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ptr

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 14 jan-10 kl 21:22 »
Ska bli intresant med bilderna när det är justerat, men fick en känsla av att lokor och bossa kan vara något nummer litet! Men som sagt, vi får se när det är justerat!

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

alo

« Svar #43 skrivet: 15 jan-10 kl 23:21 »
Jag har suttit nu på kvällen och fixat, se hur det blir i morgon :)

alo

« Svar #44 skrivet: 16 jan-10 kl 12:19 »
OK då har jag selat, fotat och tagit en morrontur med släden, mysigt i vintermorgonen.
Frun red och jag körde släde, kul.
Först foto från justering för en vecka sen, sen med nya inställningar och avslutningsvis förspänd framför släde.
Kommentarer?

pålle

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 16 jan-10 kl 12:55 »
Hej alo nu börjar detlikna något höjden ser bra ut så och så drag lägett likaså men du ska nog länga drag lädren ett ellr två hack lite svårt att säja då det inte visar i drag men du har j glömt bakselen det ärju ett måste vid tung skörning  sen saknar du en  liten läder bit  vid hjärtatt som sitter i drag ringen och dt är där du ska sätta skusetrings spänena med andra ord dom ska sitta i mellan ytre och inte drag läder för att antagligen udvika eventuella skav från dessa plåt bitar mvh

esten

• -
« Svar #46 skrivet: 16 jan-10 kl 13:39 »
Draglädret ska längas så däckelgjorden är hängandes rakt ner eller möjligen med lätt dragning framåt .
Men den måste längas .

Om man tittar på bilderna mellan draget av stock och nu med släden (tror inte vikten är så olika) så drr hästen mycket bättre och ser mycket mer tillfreds ut med sin nya sele .

alo

« Svar #47 skrivet: 16 jan-10 kl 14:12 »
Jag håller med om att draglädret ska längas ytterligare, vi tyckte nog att det såg så ut själva, ska  bli.
Bakselen saknar en rem så den har inte varit på men remmen är under fixning den med så den hemläxan ska också fixas :)
Pålle, det där med läderbiten fattade jag inte riktigt, bifogar två bilder på ringlädret ( jag tror det är där du menar det ska kompletteras) så får vi se om du kan hjälpa mig att fatta.
Jag är så jäkla glad över den hjälp jag får från er, det gör livet lättare för både mig och hästen :)

esten

• -
« Svar #48 skrivet: 16 jan-10 kl 14:22 »
Det är inga fel där , kuddarna finns .
På Wången under den tid det fungerade som avelsstation och körskola för bruksnordisar fanns ingen häst med baksele i skogen .
Man ansåg att den sortens arbete inte krävde bakselens bromsverkan utan den användes enbart vid körning med vagnar .
Den kunde bli rent av farlig , om hästen gick där det var tätt och risken att fastna var stor .

Men som  så mycket annat innom detta med brukskörning finns stora olikheter mellan landsändarna .
Om man ska stå på lasset , eller stå på knä eller sitta tex . Det finns många skolor och det gäller att hitta en som man tror på och som man kan ta till sig .

Om hästen får brännskador/nötskador av "kuddarna" bakom skackelinfästningen går det att fästa en bit torkat oberett fårskinn där .
« Senast ändrad: 16 jan-10 kl 14:26 av esten »

pålle

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 16 jan-10 kl 14:48 »
Jag håller med om att draglädret ska längas ytterligare, vi tyckte nog att det såg så ut själva, ska  bli.
Bakselen saknar en rem så den har inte varit på men remmen är under fixning den med så den hemläxan ska också fixas :)
Pålle, det där med läderbiten fattade jag inte riktigt, bifogar två bilder på ringlädret ( jag tror det är där du menar det ska kompletteras) så får vi se om du kan hjälpa mig att fatta.
Jag är så jäkla glad över den hjälp jag får från er, det gör livet lättare för både mig och hästen :)
  den första bilden så ser du ju drag ringen  sen så fins det ett så kallat hjärta som är infäst i ringen och i häjrtat sitter drag läder och den korrta biten  om dutängker dej en linte kortare bit vav ett drag lädersirka 25 cmmså i skälva hjärt att ska det vara draglädret och den här extra biten för att det ska bli rätt mvh

pålle

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 16 jan-10 kl 14:52 »
Det är inga fel där , kuddarna finns .
På Wången under den tid det fungerade som avelsstation och körskola för bruksnordisar fanns ingen häst med baksele i skogen .
Man ansåg att den sortens arbete inte krävde bakselens bromsverkan utan den användes enbart vid körning med vagnar .
Den kunde bli rent av farlig , om hästen gick där det var tätt och risken att fastna var stor .

Men som  så mycket annat innom detta med brukskörning finns stora olikheter mellan landsändarna .
Om man ska stå på lasset , eller stå på knä eller sitta tex . Det finns många skolor och det gäller att hitta en som man tror på och som man kan ta till sig .

Om hästen får brännskador/nötskador av "kuddarna" bakom skackelinfästningen går det att fästa en bit torkat oberett fårskinn där .
jodet är  fel ästen kude ja läggain bilder så kan ja be visa det  men felett siter inte i kudden utan i dragläder hjärta mvh
« Senast ändrad: 16 jan-10 kl 20:04 av pålle »

Proppen

« Svar #51 skrivet: 16 jan-10 kl 19:50 »
Sitter inte övre lokremmen (heter den så?) som håller nackputan fel? Den skall väl ligga runt lokan och inte framför lokan?

Nån som kan det bättre kanske kan bekräfta/ dementera?

esten

• -
« Svar #52 skrivet: 16 jan-10 kl 19:57 »
Sitter inte övre lokremmen (heter den så?) som håller nackputan fel? Den skall väl ligga runt lokan och inte framför lokan?

Nån som kan det bättre kanske kan bekräfta/ dementera?

Den ska ligga som en åtta runt lokorna .
I nackputans (om den finns) ögla ska remmen gå i ett kors .

pålle

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 16 jan-10 kl 20:10 »
jodå esten har rätt det var någe ja missa mvh

alo

« Svar #54 skrivet: 17 jan-10 kl 00:18 »
Har varit och festat med arbetskompisarna och kom just hem nyfiken på vad som skrivits.
Det där med övre lokremmens infästning funderade jag på när jag justerat, det kändes inte bra när jag satte ihop den och nu förstår jag var det blev fel. Fixar i morrn.
Det där med den extra läderbiten fattar jag fortfarande inte riktigt, det är svårt att få en bild i huvudet, kan du tipsa om nån bild eller bok där man kan se hur du menar?
Ska läsa i morrn när jag är nykter och diskutera med frugan och se om jag är klokare då.

pålle

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 17 jan-10 kl 00:23 »
Har varit och festat med arbetskompisarna och kom just hem nyfiken på vad som skrivits.
Det där med övre lokremmens infästning funderade jag på när jag justerat, det kändes inte bra när jag satte ihop den och nu förstår jag var det blev fel. Fixar i morrn.
Det där med den extra läderbiten fattar jag fortfarande inte riktigt, det är svårt att få en bild i huvudet, kan du tipsa om nån bild eller bok där man kan se hur du menar?
Ska läsa i morrn när jag är nykter och diskutera med frugan och se om jag är klokare då.
  annars får du väll je mej en leckskon i hur man lägger in billder :D mvh

alo

« Svar #56 skrivet: 17 jan-10 kl 00:37 »
Ja du Pålle jag lyckades ju lära mig härveckan efetr en del funderande hur det skulle gå till så det ska vä inte vara alldeles omöjligt, du verkar ju vara en klok karl (jag tror du är karl i alla fall, är du kvinnfolk så ta inte illa upp, i så fall är du en klok kvinna).
Första frågan är om du har nån bilder eller en digitalkamera. Vi kanske ska lektionen som PM i så fallför att hålla den här tråden till ämnet.

pålle

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 17 jan-10 kl 00:41 »
Ja du Pålle jag lyckades ju lära mig härveckan efetr en del funderande hur det skulle gå till så det ska vä inte vara alldeles omöjligt, du verkar ju vara en klok karl (jag tror du är karl i alla fall, är du kvinnfolk så ta inte illa upp, i så fall är du en klok kvinna).
Första frågan är om du har nån bilder eller en digitalkamera. Vi kanske ska lektionen som PM i så fallför att hålla den här tråden till ämnet.
Alo  viska nog ta det via pm mvh

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 17 jan-10 kl 18:23 »
 Föratt ja nu har så svårt att fåin bider så har ja sutte kola alos bilder me förstorigns glas så  finerja att läder bite fins mvh såkandet gå när haspen inte på  ;)

alo

« Svar #59 skrivet: 17 jan-10 kl 21:48 »
Men så bra :D, då ska jag bara fixa de sista justeringarna och sen ska vi lägga in en bild på en en förhoppningsvis nöjd Utop i körtagen men det blir nog inte förrän till nästa helg.
Tack alla som gett mig tips å råd, speciellt Pålle och Esten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser