Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Seltryck?  (läst 9655 gånger)

alo

SV: Seltryck?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-10 kl 15:14 »
Körven; vi borstar och ryktar innan vi selar på. Selen däremot är gammal och sliten och kunde nog behövas frächas upp
Qis; hästen kan nog vara sämre musklad än i somras, däremot har han mkt päls nu eftersom vi har dom ute dygnet runt.

Eftersom vi tar risken att utsättas för den inte alltid så finkänsliga kritik som kan förekomma här på forumet om vi lägger ut bilder läste vi på lite innan vi justerade. Vi tar dock risken eftersom vi känner och vet att vi tar väl hand om våra djur. Här finns mycket kunskap på foumet som det ore synd att inte utnyttja.

Överst en bild på problemet, seltrycket.
Sen en bild på hur selen satt innan justering

Nu måste jag nog göra ett nytt inlägg för att få med fler bilder

alo

« Svar #21 skrivet: 10 jan-10 kl 15:20 »
Vi gjorde bedömningen att selen satt för löst och gled ner för långt på lokstaden och eventuellt skavde så jag spände in lokorna två hål nertill, se bild för nytt läge.
På nästa bild kan man se hur hela selen sittter när vi spänt för doningen

alo

« Svar #22 skrivet: 10 jan-10 kl 15:24 »
Avslutningsvis en bild på lite jobb i snön :)

Allt funkade bra vid körningen men det blev bara ett kort arbetspass, vi kunde inte se något konstigt efter att ha selat av.

Nu ser jag fram mot era kommentarer, jag har en hel del att lära.......

esten

• -
« Svar #23 skrivet: 10 jan-10 kl 15:28 »
Dålig vinkel , men som jag ser det ska selen höjas . Och förmodligen ska draglädren också längas .

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 10 jan-10 kl 17:32 »
Jag är nybörjare på lok-fronten själv.

Esten: Menar du att draglädren skulle behöva högre upp (dvs. flytta övre lokremmen till dom andra öglorna)? För det skulle jag tycka och draglädren skulle jag definitivt längt, för det är väl ett större problem om dom är för korta än att dom är för långa?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 10 jan-10 kl 17:45 »
ja får nog hålla med esten att den skulle höjas ett snäpp lika så lite längre drag läder allså längs ledes mvh
« Senast ändrad: 10 jan-10 kl 17:50 av pålle »

esten

• -
« Svar #26 skrivet: 10 jan-10 kl 17:57 »
Jag är nybörjare på lok-fronten själv.

Esten: Menar du att draglädren skulle behöva högre upp (dvs. flytta övre lokremmen till dom andra öglorna)? För det skulle jag tycka och draglädren skulle jag definitivt längt, för det är väl ett större problem om dom är för korta än att dom är för långa?
Lokträna ska höjas , de ser ut som mellan 10-15 cm som de ska upp . Nu ligger trycket på bogspetsen som ska gå fri . Bossan skall ligga an i gropen som finns mellan hals och bogblad ovanför bogspets .
Iom att man höjer lokorna blir draglädren kortare och måste längas , ser inte ut som de behöver flyttas i höjdled på däckeln .

alo

« Svar #27 skrivet: 10 jan-10 kl 17:57 »
Esten; jag håller med, draglädren behöver förlängas.

Visst är det så att det ska vara en rak linje mellan draglädrets infästning i lokan och skakelns infästning i svängeln, ingen vinkel vid dragtampen. Där har jag en känsla av att det är relativt OK eller....menar ni att infästningen i lokorna skulle högre upp???

Ovanståend skrevs medan Esten svarade på min fråga :)

alo

« Svar #28 skrivet: 10 jan-10 kl 18:09 »
Och då för att höja lokorna så måste väl nackputan sänkas till lädersöljan nedanför den där den sitter nu och remmen mellan däckelputan och dragringen också kortas?
Det var väl så som Frances uppfattade det åxo.
« Senast ändrad: 10 jan-10 kl 18:11 av alo »

pålle

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 jan-10 kl 18:18 »
japp helt rätt sängka nack putan . Men inte korta drag lädret utan länga
« Senast ändrad: 10 jan-10 kl 18:23 av pålle »

alo

« Svar #30 skrivet: 10 jan-10 kl 18:30 »
OK, sänka nackputan, förlänga draglädret ( 10 cm?) och sen justera upphållsremen mellan dragringen och däckelputan så att jag har en bra draglinje.
Låter det OK till att börja med??

esten

• -
« Svar #31 skrivet: 10 jan-10 kl 18:38 »
Det låter korekt .
Korta lokorna till det kortaste på längden .
Sedan läng draglädren .(mellan loka och däckel)
Sist om det behövs höj dragringen i däckeln , men som det ser ut tror jag inte det behövs .

Spänn åt , lokorna . Du skall med tvång kunna pressa handen in under bossan .
Det såg ut som dom var för löst spännda , så när hästen tog i och drog , gled lokorna upp under halsen så att de begränsade lufttillförseln för hästen ( han blev lite strypt)
Det kan ha berott på att lokorna var satta för lågt iof , så passa till och testa .

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 10 jan-10 kl 18:40 »
jupp  på ett unje fär  sen jär det ju inget om du släpper på tömmen och så lite  så du slipper att sköra lådbil :)

alo

« Svar #33 skrivet: 10 jan-10 kl 19:14 »
Lokorna var alldeles för lösa från början, nu är de bättre, man får in handen och kan just jämt dra den uppifrån och ner under lokan.
Jag ska justera enligt era anvisningar och sedan fota, det blir förmodligen inget förrns till helgen. Jag har ett vanligt jobb som jag måste va på om dagarna >:( , hade varit roligare att fixa med det här.
Utop som hästen heter blir ganska het när han går igång och det är tungt, då vill det gärna gå fort. Jag försöker få honom att lugna ner sig utan att behöva köra lådbil ;D men det tar ett tag, efter en timme är han coolare även om han gärna vill trava även då om det är tungt lass.
Om jag  går vid sidan om går det för fort då och kan bli farligt i terrängen. Vill gärna få honom till att gå lungt även når det är tungt men tror jag har mycket jobb där. Enligt skogsbruksskolan vi köpte honom från var han lite för het för att riktigt funka i undervisningen.

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 10 jan-10 kl 19:35 »
därför ska du ha till räkligt långa tömmar så du kan gå bakom och kunna välja sida  det är rent lisfarligt att vara vid sidanom om mvh

esten

• -
« Svar #35 skrivet: 10 jan-10 kl 19:38 »
Hästar som inte får luft blir ofta heta . De kan också bli bakrädda .
Det kanske är läge att kolla svalget på din pålle .
Bland nordsvenska travare är det relativt vanligt att "gomseglet" är slappt och faller ner och täpper för luftstrupen .(kan bero på både avel och ev tidigare halsinfektion)

Annars kan han ha gått med en illa tillpassad sele under lång tid och lärt sig en olat .
Ända från det han vart inkörd .

alo

« Svar #36 skrivet: 10 jan-10 kl 19:55 »
De jag har är i kortaste laget, jag kan gå bakom doningen så länge jag inte har för långt virke lastat.
Om jag har 5 -6 m långa bitar går det inte, att åka på lasset inne i gallringsskogen känns inte bra, om något går på tok och man kommer i kläm kan det vara sista lasset man körde.
Alltså, håll ner längden på veden om det är möjligt och skaffa längre tömmar.

Utop har inte gått som travare och är inte travarstam och är inte bakrädd.
Han blir väldigt het när han rids också. Det har blivit bättre med tiden nu när han rids regelbundet mest i skritt. Vi har aldrig kollat svalget men kanske skulle vi be vetrenären kika nästa gång han/hon är här. Där han kom från fanns det mycket hästkunnande så jag gissar att dåligt inpassad sele behövde han inte dras med förr än han kom till oss :-\

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 10 jan-10 kl 19:57 »
Inte möjligt, jag har hört att endast travare är heta och jobbiga och andra nordsvenskar är hur underbara som helst  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #38 skrivet: 10 jan-10 kl 20:08 »
Om jag har en häst som trilskas så tycker iallafall jag att det är skönt att göra upp en lista på möjligheter till VARFÖR .
Och sedan kunna beta av den ena efter den andra punkten .
Så var han min skulle jag kolla halsen , eftersom han far illa i längden om det skulle vara ngt fel .
Lungblödare inom travet har ofta detta fel , och brukar resultera i slakt med tiden .
Nu behöver ju inte en bruks jobba i samma hastighet men vid rejält arbete inom jord och skog krävs också ganska stora luftmängder .
Ingenting är illa ment utan menat som hjälp att lösa ett problem .

alo

« Svar #39 skrivet: 10 jan-10 kl 20:26 »
Jag uppskattar alla tips funderingar och råd. Just en tråd som denna där jag ställer en konkret fråga om ett problem och får bra svar där problematiken utvecklas är ju helt perfekt.
Om det inte är nåt fel på Utops hals kanske nån annan känner igen något och kan lösa ett problem, eller åtgärda innan problemet uppkommer.
Det jag förstått om nordsvenskar är väl att den gamla lättare bruksstammen kunde vara hetare än den modernare tyngre eller tex ardennrar. Utop är ju en ganska lätt bruksnording om det nu betyder något

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser