Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kallt i hönshuset?  (läst 10406 gånger)

tuvali

kallt i hönshuset?
« skrivet: 06 jan-10 kl 11:50 »
Har ett isolerat hönshus på 10 kvm till min lilla flock dvärgkockin. Undrar hur varmt ni har hos era hönor? ???
Efter lite trixande hit och dit med värmen har jag nu satt den på -5. Låter kanske konstigt men har jag den på plusgrader så blir det onekligen fuktigt i huset och miljön känns inte alls bra. När det håller minusgrader är det torrt och fint hela tiden.
Har ni plusgrader i era hönshus?

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: kallt i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 11:53 »
Nä, inte alls! Hade -9 i hönshuset i morse o alla mina höns är pigga o glada :D
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 06 jan-10 kl 12:15 »
Vi har plusgrader hela tiden, men det är nog lite självdrag så det blir aldrig fuktigt så att det känns.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dagg

« Svar #3 skrivet: 06 jan-10 kl 12:35 »
Mitt hönshus var isolerat från början (med frigolit m.m.). Det användes som snickarbod av de tidigare ägarna. De blev snabbt ohygieniskt och jag rev ut allt. Trodde hönsen skulle frysa, men miljön blev faktiskt bättre...Är det smällkallt ute kan det nog bli någon minusgrad på golvet, men mina höns verkar må alldeles utmärkt och som sagt så är miljön (luft m.m.) bättre efter att jag rev ut isoleringen.

Dagg

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #4 skrivet: 06 jan-10 kl 13:49 »
Vet att den här frågan diskuterats förut, men...hur är det med element i hönshus egentligen? Måste man höra med sitt eget försäkringsbolag vad som är godkända element?
Jag har ett kamflänselement och värmelampor i mitt hönshus, men jag skulle gärna vilja skaffa nån mer värmekälla i närheten av vattnet. Tips?
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

johe71

« Svar #5 skrivet: 06 jan-10 kl 14:19 »
Måste man höra med sitt eget försäkringsbolag vad som är godkända element?

nej, det måste du inte. Men det kan vara ide att göra det ändå, och då få svaret skriftligt så att det inte uppstår några problem senare (dvs om det brinner).

reglerna säger följande
* Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta

sandfyllda kamflänselement är godkända, använder man sådana behöver man inte fråga sitt försäkringbolag (det finns säkert några elvärmeapparater till som är godkända för användning i brandfarliga utrymmen)

när det gäller värmelampor så antar jag att man skulle kunna tolka dem som endera en elvärmeapparat eller en armatur

reglerna säger följande om armaturer
* Armaturer i hönsstall ska ha IP54-kapsling
* Armaturer som monteras i utrymmen med förhöjd brandrisk, där risk finns för dammansamling på armaturhöljet, måste vara godkända för detta (D-märkning)

men oavsett hur man själv väljer att tolka en värmelampa så uppfyller den inte någon av ovanstående regler....  (den är inte IP54-klassad om det räknas som en armatur och den är inte godkänd för användning i brandfarliga utrymmen om det är en elvärmeapparat)

Vissa på forumet har [i tidigare trådar skrivit att de] hört efter med sitt försäkringsbolag och försäkringsbolaget har sagt att det är ok med värmelampa i deras hönshus. Det är inte säkert att alla försäkringsbolag gör den tolkningen, och jag skulle dessutom tro att det inte är helt säkert att alla handläggare på samma försäkringsbolag gör samma tolkning - därför bör man alltså få ett sådant godkännande skriftligt....

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #6 skrivet: 06 jan-10 kl 14:21 »
Oj, vilket utförligt svar! ;D Tusentack!
Då ska jag prata med försäkringsbolaget, alltid bra att ta det säkra före det osäkra. :)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 06 jan-10 kl 17:41 »
Angående vattnet, det finns värmeplatta att köpa som man kan ha under vattenbehållare om man har en sån som står på golvet. Funkar bra hos oss, den kostade dryga 300 kronor, den värmer lite dåligt nu, vi har -27 grader för tillfället men en liten bit av vattnet var fortfarande rinnande i morse ;D
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #8 skrivet: 06 jan-10 kl 18:03 »
Angående vattnet, det finns värmeplatta att köpa som man kan ha under vattenbehållare om man har en sån som står på golvet. Funkar bra hos oss, den kostade dryga 300 kronor, den värmer lite dåligt nu, vi har -27 grader för tillfället men en liten bit av vattnet var fortfarande rinnande i morse ;D

Jo, jag har bett dom på Granngården här ta hem ett par såna åt mej, men dom var inte säkra på när dom skulle komma hem. Eventuellt kunde det dröja till våren  :-\ Och det blir så dyr frakt om jag ska beställa direkt hem. Så jag tänkte köra med nåt slags element tills Granngårdens kommer. :)

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 06 jan-10 kl 18:10 »
Jo, jag har bett dom på Granngården här ta hem ett par såna åt mej, men dom var inte säkra på när dom skulle komma hem. Eventuellt kunde det dröja till våren  :-\ Och det blir så dyr frakt om jag ska beställa direkt hem. Så jag tänkte köra med nåt slags element tills Granngårdens kommer. :)

Märkligt det där med Granngården... här där jag bor kunde di inte ta hem eftersom de bara beställer genom nordpost och enligt dem hade det utgått ur sortimentet. Vi har något som heter Dalviks kvarn som är liknande Granngården fast i personligare regi och de tog hem en åt mig, varifrån vet jag dock inte
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #10 skrivet: 06 jan-10 kl 18:12 »
Märkligt det där med Granngården... här där jag bor kunde di inte ta hem eftersom de bara beställer genom nordpost och enligt dem hade det utgått ur sortimentet. Vi har något som heter Dalviks kvarn som är liknande Granngården fast i personligare regi och de tog hem en åt mig, varifrån vet jag dock inte

Hmm..det var därifrån de skulle ta hem till mej ju! Måste kolla med dom igen då, dom kollade säkert inte ordentligt :(
Dalviks kvarn finns några mil härifrån, får åka dit om Granngården inte funkar. Tack för att du sa det!! :)

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #11 skrivet: 06 jan-10 kl 20:33 »
Jag tror jag beställde min värmeplatta på Högberga AB, postorder. Minns inte vad den kostade men det var då värt priset kan jag lova :)
Tröttsamt att hacka is i vattnet.. :P
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 06 jan-10 kl 21:12 »
Jag är hönsvakt åt systern och hon har två vattenautomater, så jag skiftar morgon och kväll, då hinner det inte frysa helt. fast det är ju bara 12-13 grader kallt här.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #13 skrivet: 06 jan-10 kl 21:25 »
Tänkte beställa därifrån först, men det blev så himla dyrt med frakt och allt..  :-\ Men som du säger är det väl värt det ;)

Jag tror jag beställde min värmeplatta på Högberga AB, postorder. Minns inte vad den kostade men det var då värt priset kan jag lova :)
Tröttsamt att hacka is i vattnet.. :P

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #14 skrivet: 06 jan-10 kl 21:26 »
Jo, jag springer och byter hela dagarna jag också...men det är det jag vill slippa ;)

Jag är hönsvakt åt systern och hon har två vattenautomater, så jag skiftar morgon och kväll, då hinner det inte frysa helt. fast det är ju bara 12-13 grader kallt här.

snowrabbit

• Småland
« Svar #15 skrivet: 06 jan-10 kl 22:00 »
Hönshuset byggde vi för över ett år och det är isolerat och dragfritt så jag har ingen värme i huset och de mår jätte bra.

Värmeplattorna beställde jag några dagar innan jul(tror det var tre dar innan) hos Högberga och de kom till o med dagen innan Jul. Funkade utmärkt, inga dyra fraktkostnader tyckte jag och snabb leverans. Jag kollade innan med Nordpost med och det fanns inte längre i katalogen.

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 07 jan-10 kl 08:43 »
Angående värmeplattor så finns det ju muggvärmare man kopplar till USB-ingången på datorn. Då kan pullorna dricka ljummet vatten (eller kaffe) samtidigt som de tittar på alternativ.nu!  ;)

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #17 skrivet: 07 jan-10 kl 09:18 »
inga dyra fraktkostnader tyckte jag

128 kronor står det ju att den minsta frakten är...lite för saftigt för min smak, men jag antar att jag får tåla det om jag inte får tag på nån värmeplatta här hemma...  :-\

yand

• Har genbank på Svensk Blå anka och Hedemorahöns
    • Dalarna
    • http://svensk-bla-anka.webnode.se/
« Svar #18 skrivet: 07 jan-10 kl 12:08 »
Hej! Här finns det värmeplattor med termostat, de är dyrare än Högberga men finns i olika storlekar. Kanske någon är intresserad. http://www.gigafish.se/Start.asp

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #19 skrivet: 07 jan-10 kl 12:37 »
Har 3 värmelampor och en fläkt i hönshuset så det är inte så fuktigt och temperaturen ligger mellan 8-12 + därinne.
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser